/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Har du erfaringer med Finn Smeds diæt
Fra : vlaursen
Vist : 1124 gange
20 point
Dato : 02-05-03 13:28

Jeg har en Eurasier (spidshund) på tre år. Vi har været til mange dyrlæge, da han indimellem har perioder, hvor han klør sig vildt og mister håret ved øjne, mule og lidt på tæerne. Dyrlægerne mener, det skyldes støv-, protein-, græsallergi med mere, men deres medicin virker kun midlertidigt og det er skrappe sager. Han har bland andet fået prednisolon i flere omgange, også da han var under 1 år!
Han bliver meget syg, når han får sine vaccinationer. VI har skiftet foder, har forsøgt med det dyrest fra fra Science Hill, hvor proteinerne er spaltede, og som man ikke skulle kunne reagere på - men det gør han alligevel.

Her til formiddag så jeg så en udsendelse med dyrlægen Finn Smed. Han anbefaler en kost til hunde (1/3 brød, ris eller lign. 1/3 grønt og 1/3 kød (kallun og lign. ) og har ikke høje meninger om tørfoder. Min hund har UDELUKKENDE fået tørfoder, siden den var helt lille. Har du erfaringer med diæten vil jeg gerne høre fra dig.
Resultere det i dårlig mave?
Hvor lang tid inden bedring?
Hvad med godbider - hvad bruger man så?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-03 17:04

Hej, vlaursen.
Jeg har haft en bernersennen med støv- lagermideallergi. Og det er så lusket, at der er lagermider i AL tørfoder, og også i ris og korn o.s.v. Ligesom der er støvmider i alle hjem, er der lagermider i alle slags tørfødevarer. Der er ikke så stor forskel de to slags mider.
Min hund fik prednisolon daglig i knap 2 år, indtil hans immunforsvar var så ødelagt, så han fik skimmelsvamp i snuden og var ved at dø af det. På det tidspunkt havde dyrlægens praksis skiftet ejer, og den nye ejer, der tilfældigvis var specialist i allergier og hudsygdomme, -hun foreslog en desensibilisering. Gennem et år fik han en række indsprøjtninger med de stoffer, som han var allergisk overfor. Først i meget fortyndet udgave, senere kraftigere, -og når han ikke reagerede på det mere, så blev intervallet imellem indsprøjtningerne forlænget fra i starten en uge til senere 2-3 måneder. Det var virkelig lykken, at vi efterhånden helt kunne undvære prednisolonen. I den lange tid, indtil desensibiliseringen virkede, fik han ris, som jeg skyllede 2-3 gange, inden jeg kogte dem. Og kogt kylling eller hvad jeg ellers kunne finde af magert kød i en rimelig prisklasse. Og en skvat frosne grøntsager eller andet grønt. Hertil blev sat nogle dråber Viacutan, som jeg købte af dyrlægen.
-Vi var sluppet helt ud af medicineringen og jeg var så småt begyndt at kunne slappe af med den daglige rengøring, da han pludselig blev syg og døde af en helt anden sygdom..... (men det var så en anden historie...)
Smeds diæt lyder meget fornuftig, meget nær hvad jeg gav min Ramses. Men husk at skylle risene. Vi havde ikke problemer med dårlig mave. Som godbidder brugte jeg rugbrødstern, der var ristet tørt fornyligt (så der ikke kunne nå at komme lagermider i) og tørfisk. Men diæten alene var slet ikke nok til at holde ham symptomfri.
Husk lige, at der en vis arvelighed i allergi, så sørg for at give kennelen besked, så de tager højde for det i avlen fremover.
Jeg har selv prøvet, hvor slemt det er med en allergihund, så jeg føler med jer...
Hilsen Birgitta.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 20 point
Dato : 03-05-03 02:50

hej...du får lige nogle links...kan være, du kender dem i forvejen!

http://www.setterhytten.subnet.dk/putte.htm

Spørgsmål
Min hund har haft en del hudproblemer som min egen dyrlæge ikke kan forklare. Han udskriver bare den ene penicillinkur efter den anden.

Jeg ville gerne forsøge noget andet f.eks. at kigge nærmere på hundens foder. Meget belejligt viste en af mine bekendte mig for noget tid siden en video af en ca. et år gammel fjernsynsudsendelse. Udsendelsen handlede om en dyrlæge i Midtjylland. Han var blevet smidt ud af dyrlægeforeningen fordi han havde en meget utraditionel tilgang til behandling af dyr. Fremfor at udskrive medicin fokuserede han på det foder dyret fik og den måde man i øvrigt håndterede dyret på. Desværre så var der ikke i den video jeg så nogle konkrete fakta på manden, så det eneste jeg ved om ham er at han var en lidt ældre mand og at han hed Finn til fornavn ... og det er jo ligesom lidt for lidt til at jeg kan søge efter ham i telefonbogen ! Så jeg tænkte at I måske kunne hjælpe mig med at finde frem til ham ?

Svar
Vi vil meget gerne hjælpe dig, så du kan få sat en eksakt diagnose på din hunds hudproblem. Desværre skriver du intet konkret om hundens hudproblem, så vi har ingen mulighed for at give forslag til, hvilke diagnoser, der eventuelt skal overvejes. Til gengæld kan vi fortælle dig, at hvis en hund bliver ved med at få tilbagevende hudbetændelse (kræver blandt andet behandling med antibiotika sådan som din egen dyrlæge har gjort), så skal man helt sikkert lede efter en underliggende årsag og ikke blot fortsætte behandlingen som hidtil. Vi synes, du skal kontakte din dyrlæge og finde ud af, om dyrlægen selv er i stand til at lave dette udredningsarbejde eller om dyrlægen kan henvise dig til en kollega med specialviden omkring hudlidelser. Inden et sådan besøg, er det fint, hvis både du og dyrlægen forsøger at rekonstruere sygdomsforløbet i detaljer. Hvornår startede problemet, er det konstant eller i perioder, hvilke områder har været involveret, er der kløe, forsvinder køen og hudforandringerne på behandling, hvor opholder hunden sig, hvad spiser den(tørfoder, rester, godbidder), behandles den mod lopper m.m.? For en "hudspecialist" er alle disse informationer meget vigtige og når dyrlægen har lavet en grundig klinisk undersøgelse, vil denne som regel være i stand til at opstille en eller flere mulige diagnoser og dertil hørende behandlinger. Det kan være nødvendigt at supplere med andre undersøgelser som f.eks. hudskrab, biopsier, blodprøver eller allergitest. I sjældne tilfælde kan den underliggende årsag ikke findes, men også her vil der være fornuftige behandlinger at tilbyde.

Den dyrlæge (Finn Smed), du efterlyser er ikke "hudspecialist" og derfor ikke en kollega, vi kan anbefale dig at søge hjælp hos. Til gengæld kan vi omkring foderet oplyse, at der er nogle hunde, der har allergi eller intolerance overfor foder som årsag til deres hudproblemer, og at sådanne hunde også af "hudspecialister" sættes på såkaldet eliminationsdiæter med hjemmelavet mad for at få bekræftet diagnosen. At tro at alle problemer kan løses med hjemmelavet mad er dog forkert!
http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/hundesp2.htm
Dyrlæge Lisbeth Nordberg

Hvad er Holistik - Quo vadis ? (Hvor går du hen ?)
For læger må det være en "tokant", Læge / Patient. For dyrlæger må det være en "trekant", Dyrlæge - Klient (ejer) og Patient (dyret). I begge tilfælde er det et spørgsmål om at tage hensyn til hverdagens nærhedsprincipper i form af psykiske og fysiske påvirkninger samt sociale forhold.

Herfra udspringer dyrlægens kendskab til dyrets normale dagligdag - kort og godt det gamle "huslæge" - princip, hvor sygdomme tydeligvis kunne behandles bedre, ikke alene ud fra årsagsproblematiken af såvel fysisk, men så sandelig også psykisk karakter, og det må vi ikke glemme som dyrlæger.

Hvad hjælper dyre røntgenoptagelser - blodanalyser og lignende, når samtaler med ejeren og brugen af palpation (beføling, manuel undersøgelse), intuition og erfaring er langt mere fyldestgørende diagnostiske hjælpemidler.

Når diagnosen er stillet og medicin er nødvendig, skal det være såvel den konventionelle medicin som naturmedicinen, for under den medicinske behandling må vi aldrig glemme, at der ikke kan være et, "enten eller", men skal være et "både og" disse to imellem.

De alternative behandlingsmetoder, som jeg bruger meget (kiropraktik - akupunktur - zoneterapi - hømopati - naturmedicin) er heller ikke alfa og omega, hvis ikke vi tager de holistiske betragtninger med i vor bedømmelse af situationen. Fra min hverdag her på hospitalet kan jeg nævne utallige eksempler på de holistiske behandlingsmetoder.

Eksempel 1.
Ved hospitalisering af dyr: Løbegårde kan jeg ikke lide, hunden skal ved hjælp af luftepersonel ud at gå tur 2 - 3 gange dagligt i naturen og gennem disse lufteture aktiveres, så deres sanser instinktivt bliver stimuleret. Så har du en patient indlagt, der ikke føler sig som et nummer, men en dyrepersonlighed, der føler, der bliver taget hensyn til dens "personality" og derfor bliver hurtigere rask.

Eksempel 2.
Ved konsultation: Især første gang, men også senere, tager jeg altid dyret med mig alene på en spadseretur, hvor vi kan lære hinanden at kende, hvilket giver mig en klar fornemmelse af dyrets psyke til glæde og gavn for såvel dyret som mig, også for den videre samtale med ejeren og den følgende behandling.

Eksempel 3.
En "case story": Hunden, der havde kronisk diarré, når den er hjemme. (varighed ca. 2 mdr.). Den havde fået mange behandlinger forskellige steder og ender så her, hvor jeg indlægger den til undersøgelse.
Under medicinske behandlinger er hundens mave i orden i løbet af 1 ½ - 2 døgn. Samtale med ejeren giver et billede af hvad der er sket. Faderen stærkt optaget af arbejde - moderen hjemmegående, men gravid på 7. måned. Kort og godt - hunden får mad og drikke samt nødvendige lufteture (men uden aktivering eller speciel personlig interesse).
Hjemsendes med aftale om mere kontakt, så den ikke er "glemt", samt aftale med naboens datter om aktive lufteture. Ingen medicin. Derefter ingen problemer med diarré derhjemme.
http://www.dyrlaege-finn-smed.dk/trivsel/trivsel.html#g

Christina

Kommentar
Fra : fedling

Dato : 06-05-03 14:13

I forbindelse med hudproblemer og kløe - dog uden ydre tegn på sår el. betændelse - opsøgte jeg en kinisolog. Vi skulle bare sende en vatpind med lidt spyt i den ene ende og lidt urin i den anden ende. Så fik en nogle dråber, der hjalp.

Kommentar
Fra : vlaursen

Dato : 06-05-03 16:11

Tak for kommentaren. Jeg har netop haft ham til en og fået dråber som dæmper det, men det tager det ikke helt.
Efter at have læst kommentaren fra setterhytten vil jeg mene, at diæten er måske ok men dyrlægen noget mere ulden.

Det gør mig ondt at læse Puttes historie. Selvfølgelig kan alle fejle, men for mig lyder det godt nok som en temmelig betænkelig fremgangsmåde fra dyrlægens side. Jeg håber Setterhytten har fået en afgørelse.

Vibeke

Godkendelse af svar
Fra : vlaursen

Dato : 07-05-03 19:34

Tak for svaret skingur. Jeg har set dine kommentarer flere steder. Hvordan får du tid til at svare så engageret på så mange ting ved siden af lærerstudiet?
Jeg tror, der er fornuft i noget af diæten, men Setterhyttens historie er uhyggelig. Håber de har fået en afklaring og dyrlægen mere end blot "en næse".
Det var mit første spørgsmål på kandu, og jeg er glædeligt overrasket over kvaliteten af og engagementet i svarene. Så endnu engang tak til for svaret.
Hilsen
Vibeke

Kommentar
Fra : vlaursen

Dato : 07-05-03 19:40

Til Birgitta

Det er svært at sige, hvem der skal trække pointene hjem, men når jeg ikke kan dele, får skingur dem. Setterhyttens historie er rædselsvækkende, og gav virkelig stof til eftertanke. Derfor dette valg.
Har du læst den? Den kan give alle hundeejere, som synes, de er ved at miste tiltroen til de etablerede dyrlæger noget at tænke over, før de aflevere deres hund til bl.a. Finn Smed.
Tak for din kommentar. Det med lagermiderne tager jeg op med dyrlægen ved næste besøg - det har vi ikke haft vendt før og det er absolut et godt bud.

hilsen
Vibeke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-05-03 18:28

Så har jeg lige læst setterhyttens historie. Puha! Sikken en historie...
Jeg har stor tillid til min dyrlæge, men jeg ville ikke give hende "hånd og halsret" på den måde over min hund. De sidste tre hunde, jeg har haft, har ikke været "indlagt" uden at jeg har været med. Jeg har været med ved operation og røngten og behandlinger i totalbedøvelse. Kan efterhånden hjælpe lidt til med simple ting. OG jeg insisterer på at være der, når min hund vågner igen. Den er altid kommet hurtigt hjem, -efter timer, -og jeg har så haft mulighed for at ringe til dyrlægen, hvis der skulle opstå problemer... -Men jeg er allså osse overpylret med mine hunde. -Og selvfølgelig bliver de -når den tid kommer- stille og roligt aflivet hjemme.
Men altså. Der er nogle hunde, der ikke kan tåle tørfoder. Så kan en almindelig dyrlæge hjælpe med at sammensætte en fornuftig kost.

Husk lige, at lagermider i foder kan forårsage inhalationsallergi, som kan konstateres ved priktest.
Og ang. pointsene: Jeg er ikke superbruger, så det var fintnok at du gav dem til Christina. Jeg ville ikke have fået dem alligevel.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-05-03 18:16

Hej Viebeke
Tak for points!!! Ja..he he..det med tid og lærerstudie..nogle gange må jeg erkende at jeg bruger kandu som overspringshandling frem for at læse det, jeg egentlig burde..tilgengæld trøster jeg mig med, at jeg får en ret bred almen viden af at finde svar til folk..og bliver god til at surfe på nettet!!!
Mvh Christina