/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tætning af tagovergang
Fra : lhg1
Vist : 3687 gange
100 point
Dato : 16-05-10 10:38

Hej

Jeg har et kolonihavehus hvor der er tilføjet en udestye.
Denne udestue har et bølgepap tag, som sidder på gavlen af huset.

Denne overgang er utæt og vandet trænger ned når vinden blæser ind mod huset.

Det er en lodret træflade, hvor bølgepaptaget sidder op imod.

Mit spørgsmål er hvordan denne overgang gøres tæt?

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-05-10 11:46

Normalt er der på denne lodrette træflade et dækbræt, altså et bræt der går ind og dækker over den sidste bue. Alternativt må du lukke revnen med fugemasse.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-05-10 12:23

Hvis du ser på denne side: http://www.lavprisvvs.dk/shop/inddaekning-perform-7047c1.html
Vil du nok kunne se løsningen, men det er svært ud fra dit spørgsmål, at se hvad din nuværende mur/beklædninge er. Hvis det er klinkebeklædning, kan inddækningen sættes i klemme, -er der glat mur/beklædning, kan den evt. monteres med en klemliste. Det er bare med at bruge fantasien.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-05-10 12:47

Hej Lhg.
Der er flere uafklarede ting i dit spørgsmål.
Er det alle bølgerne der går op imod din trægavl, altså fald væk fra gavlen ?
eller er det langsgående, således at det er en bølge på langs der ligger inde ved gavlen ?
Hvor mange grader er faldet på dit udestuetag (paptaget) - og i hvilken retning i forhold til gavlen ?
Ellers , alt efter dine svar på ovenstående spørgsmål, er begge de foregående indlæg udmærkede forslag til en tætning langs gavlen.
skriv lidt mere om hvordan det ser ud
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 16-05-10 19:06

Hej

Det et tag der falder væk fra huset, dvs. at bølgerne går op mod huset , og der er IKKE EN bølge langs huset.
Faldet er lige væk fra huset.
Gavlen er malet træbrædder.
Faldet på udestuen er ikke særligt stort, men vandet kommer kun ind når vinden står ind mod den ende af huset.

Der er på et lille stykke sat noget der ligner preform(linket fra tidligere)
Men det er gået i stykker og ser ud til at være ravnet nede i "bølge dalene"
Og det er af en eller anden årsag kun på lidt af kanten.

Mvh
LHG

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-05-10 20:34

jeg ville overveje om ikke det var muligt at montere disse her: http://e-traelasten.dk/Katalog/Tag_tagrender_og_in.aspx?GroupID=85&ArticleID=1234

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-10 00:21

Hej igen.
EXTERMINATOR er inde på noget rigtigt - blot er det skumplast og vanskeligt at gøre fast - det passer iøvrigt heller ikke helt til bølgerne i de papplader - de er noget mindre.
En rigtig god løsning kunne være, omend det kræver en smule arbejde, at købe et par forskallingsbrædder som er lange nok til hele bredden af taget.
Så kan du holde det ene på nede i den anden ende af taget og tegne den rette profil, altså bølgerne hele vejen over brættet, således at du får ca. 2 cm over det øverste af bølgen.
Herefter skærer du efter stregen hele vejen igennem brættet så det kommer til at passe ned i bølgerne - det gøres forholdsvis let med en stiksav.
Dette skruer du så fast på trægavlen mens du holder det ned imod pappladerne - evt. lægger du lige en pølse af silicone overpå pappladerne helt ind imod gavlen, som du trykker brættet ned i når du skruer det fast.
Bagefter skruer du det andet bræt på ovenpå kanten af det første, således at det stikker 2 - 3 cm ud over - og ud på paptaget - som drypnæse for det vand som kommer ned af gavlen.
Dette bræt skal også lige saves en smule smallere end et alm forskallingsbræt, og her kan du passende lave snittet en smule i smig således at det kommer til at hælde 15 - 20° ned imod paptaget - også her kan du med fordel lægge en stribe silicone inde i hjørnet på det bræt du har skruet på først som du så trykker drypnæsen ned i når du skruer den på.
Det vil være en rimelig billig og absolut tætnende løsning - og så kan du jo bagefter male både drypnæsebrættet og bølgebrættet i samme farve som gavlen, så vil det endda også se pænt ud.
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-05-10 00:39

Hej igen.
Jeg lavede lige en skitse, den kan du se på dette link:

http://peecee.dk/upload/view/245385

så er det måske nemmere og forstå hvad jeg mener.

mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-05-10 11:24

Onduline d skumbølgeklods
http://www.byggecenter.dk/?page=18&category_id=41&sub_category_id=225

Så passer den ihvertfald til pladen

Vi har før brugt nogen til eternittag, kan ikke lige huske hvad størrelse der passer til onduline plader men mener at det er B6 (kan fås i en hver tømrerhandel)

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 20-05-10 10:44

Tak for svaret bennymanden.

Det virkede perfekt og var en nem og billig løsning.

/Lhg