/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
sætte lægge kartofler
Fra : svendgiversen
Vist : 5285 gange
42 point
Dato : 15-05-10 11:19

Affødt af en middags debat med nye kartofler, endnu ikke danske...

Det hedder jo "lægge kartofler" og i store dele af Danmark lægger man dem,
men, vi tror jeg nok, er vi nogen der sætter dem?

Kan du bekræfte det??
Og i hvilken hjemegn???

Jeg taber hvis alle, ikke kun hønen, lægger...

Iøvrigt kan "sætte" betyde mange ting, for ikke tale om datiden, sat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 11:20

Her i Nordsjælland, lægger vi dem lige så nydeligt ned i jorden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 11:23
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-10 11:26

Man bruger tit udtrykket at sætte dem idet spirerne, eller tegn på samme, skal vende nedad.

Jeg halp min far med at sætte dem (kilometervis), han stak hjørnet af spaden ned, jeg drejede så kartoflen og pressede den ned i bunden.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 11:49

Man sætter sine kartofler til forspiring, inden man lægger dem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-05-10 11:51

Jeg putter dem i jorden, er det så "putte-kartofler"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 11:52

Citat
Forspiring eller forvarmning.
Hvis du forspirer kartoflerne inden døre, så kan de få flere ugers forspring i forhold til hvis de først skal til at udvikle spirer, når de er kommet i jorden.

Du kan bruge en æggebakke eller lignende at sætte kartoflerne i; de må gerne stå tæt.

Du kan sætte dem i gang sidst i februar eller først i marts.

Først skal du give dem et "varme-stød". Det vil sige at du skal opbevare dem ved stuetemperatur i en uges tid.

Nu skal de så helst ligge lidt køligere igen, omkring 10-12 grader, indtil de skal lægges – ellers får de et temperaturchock, når de kommer ned i den koldere jord.

http://www.kartoffel-info.dk/kend_kartoflen/Dyrkede/kartofler_i_haven.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 11:56

Igår så jeg at man kan købe kartoffelplanter i urtepotter, ligesom sommerblomster

Kan man godt få kartofler, selv om spirerne bliver spist?? (mere hvis nu kaninerne godt ka li dem)
ehm.. det kan man nok ikke... så jeg håber bare at de ikke kan li' toppene når de engang kommer frem

Putte-kartofler ha ha

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 11:59

Citat
Man bruger tit udtrykket at sætte dem idet spirerne, eller tegn på samme, skal vende nedad.

Skal spirerne ikke pege opad ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 12:01

Jow, opad, men mange gange er der spirer over det hele, og selv om de vender nedad, så kommer der kartofler

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 12:01

Citat
Jeg putter dem i jorden, er det så "putte-kartofler"

Ja- hvis du putter dem om aftenen, med en blød dyne og lader lyset være tændt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 12:05

fandens til mailservice, nu igen igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 12:08

Ej det du'r da ikke at lade lyset være tænd, de kan da ikke sove når de får lys i "øjnene"

Smuller54... kan du med dine gode forbindelser ikke lige skrive til kandu

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 12:13

Citat
når de får lys i "øjnene"

ang. mail - Har skrevet, men det er der vel også en masse andre der har ?- Klaudi eks.

Nå- det er uden for tråden
jeg smuller videre

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-05-10 12:13

Har lige skrevet til teeemet, så må vi se om det hjælper!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 12:15

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-10 12:29

Det går da rigtigt godt herinde kan jeg "se"...så nu vil jeg lægge kartofler .
Det gør vi nemlig her på Falster.
Og vi gjorde det også i Ballerup og i Kastrup.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 42 point
Dato : 15-05-10 12:51

ja sååå-

nu viser det sig, at man kan sige begge dele i samme sætning

http://www.furnyt.dk/2/index.php/artikler/alle-artikler-datoorden/915-sa-er-det-tid-for-at-saette-kartofler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-10 12:56

Jeg har selv een stor spire og to kartofler, de gror udmærket i et sumpet hul, og det er en fornøjelse at få hyppet dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 13:02

Det er på Fur, de er ganske ubregnelige derovere... og sproget kan man dårligt forstå

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-10 13:17

Kort og godt, du sætter (planter) kartofler med spirer, mens du lægger kartofler uden spirer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 13:20

Nope

Citat
mens du lægger kartofler uden spirer

Jeg lægger altid spirede kartofler

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 13:22

Citat
Kort og godt, du sætter (planter) kartofler med spirer, mens du lægger kartofler uden spirer

med en lille tilføjelse- man sætter kartofler til spiring

god konklusion - o.v.n- ku´ måske blive godtaget selv på Fur

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-10 13:23

Næh du er bare påståelig (typisk kvindfolk) spirede kartofler plantes eller sættes som er et andet udtryk for at plante

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 13:24

OK- ikke af Nordsted1

Jeg tror Svendgiversen får sig en overraskelse, når han kommer til computeren igen

med al den aktivitet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-10 13:26

Heromkring lægges kartoflerne til spiring øhh der er vist noget jeg har glemt, kartoflerne er stadig i sækken som da de blev købt som lægge kartofler (uden spirer dengang)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 13:27

Citat
man sætter kartofler til spiring

Ergo ER de spirede når jeg lægger dem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-10 13:27

Jeg er væk igen skal udnyttes og korn og kartofler kravler ikke ned i jorden af sig selv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 13:28

Citat
kartoflerne er stadig i sækken som da de blev købt som lægge kartofler (uden spirer dengang)

Prøv du engang at kikke i sækken, de kartofler er da nok spiret og er klar til at blive lagt nu......dement??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 13:29

Ej o.v.n skinner solen hos dig??? Har du lige plads til 62 personer, som skal holde have party lige om lidt?? Her vælter regnen ned i stride strømme, og jeg kan ikke finde mit dykkerudstyr

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-10 13:31

Citat
de kartofler er da nok spiret og er klar til at blive lagt
hvis de er spirede så er de klar til at blive SAT

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-10 13:33

Inden i når herover er der sikkert regn her også det skulle komme ved 17 tiden vi har travl og skiftes på traktoren, lige nu er der frokost pause for mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 13:36

Ehm.... jeg leder videre, nu har jeg da fundet min snorkel, så det kan ikke gå helt galt

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 13:49

Jeg giver op, her står der også både sætte og lægge... hip hurra for det danske sprog

http://www.informationsbasen.dk/erhverv/miljoe/Miljoetemaer/biodiv/kartoffeldyrkning.doc

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-10 14:41

Citat
spirede kartofler plantes eller sættes som er et andet udtryk for at plante

Mine kartofler er altid forspirede og så SMIDER jeg dem i jorden...gider da ikke bukke mig .
De kommer jo alligevel og kartoflerne er da ligeglad

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-05-10 15:00

Her på Lammefjorden lægger bønderne deres kartofler og lader amatørerne om at sætte/plante kartoflerne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 15:04

Godt sagt Bentjuul

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-10 16:32

Lammefjorden er jo også 80% sand, lidt blæsevejr og knoldene bliver dækket.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 15-05-10 20:01

Min bedstemor var fra Vestsjælland, og hun sagde altid:" Nå, nu eret vist tid a` sætte kartofler"

Det samme siagde min ene moster, der har leveret kartofler til grønttorvet i København i mange år.

Jeg gør det ikke selv i kartofler, men talemåden har smittet af på mig. Så da jeg så spørgsmålet, lå det lige på tungen, og jeg ved at jeg spørger haveejere:" Har du fået sat nogen kartofler i år ol."

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-10 20:03

Ja, sorry, vi har været til naboens 60 års fødselsdag,
og jeg er overrasket over den megen aktivitet på et så simpelt spørgsmål.

Men man "sætter" altså kartofler uden at overveje hvad der er op og ned,
det er der vist ikke nogen der kan bekræfte? og heller ikke hvor??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-10 20:13

Jeg er lige kommet hjem og så ikke malmin´ s sidste indlæg,
det er lige hvad jeg efterspørger, men det findes da vist også længere vestpå??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-10 21:52

Citat
uden at overveje hvad der er op og ned,

NIKS du ...spirene skal da vende op
Ellers vokser de da ned til kineserne.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 15-05-10 22:54

Hvad så når kartoflerne skal op igen?

Jeg kender en der siger, at nu skal hun ud at plukke nye kartofler op af jorden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-10 23:07

Citat
at nu skal hun ud at plukke nye kartofler op af jorden

Det minder mig om en jeg kender der skulle ud og plukke et JULETRÆ.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-10 23:27

Plukke et juletræ ?

Man bruger da et elektrisk pære-træ i vore dage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-10 23:32

Jeg vender spirerne opad men som jeg før har skrevet, så er det ligegyldigt, for det første er der gerne spiere hele vejen rundt, og hvis der ikke er det, så skal spirerne/kartoflerne nok selv finde ud af det, og der kommer kartofler uanset hvilken vej spirerne vender

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 15-05-10 23:36

Nåå, så forstår jeg bedre at der ikke er kommet blade og små "lysende" blomster på mit pæretræ endnu. Og jeg som troede at det var gået ud - have lågen er i stykker - men, så er der sikkert bare nogen der har trukket stikket ud

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-10 08:41

Når jeg skal "putte" kartofler i jorden sætter jeg dem, når de skal til spiring lægger jeg dem,
når de så skal spises graver jeg dem op og "putter" dem i gryden og koger dem,
og så "putter" jeg dem i munden...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-10 09:32

Tak for svaret smuller54.

Du var vist den første der sætter kartofler,
på Fur ja, ikke så langt fra hvor vi kommer fra, os der også sætter kartofler...