/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Høne der ikke vil spise nok kalk
Fra : vombatsi
Vist : 1404 gange
200 point
Dato : 15-05-10 10:41

Hej
Er der mon en der har et godt råd.
Jeg har fire nu tre år gamle høns som alle er utrolig gode æglæggere (stadig), men en af dem laver næsten hver gang æg med meget tyndt lag kalk. De får korn, æglægningsfoder, har adgang til kalk og går i en stor hønsegård.
Hønsene er hvide og umulige at kende fra hinanden, og jeg synes det vil være synd at sende dem i suppegryden endnu
hilsen vombatsi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-10 10:53

Vejret er ellers til hønsekødssuppe

Du kan ikke separere dem nogle dage for at finde synderen ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 15-05-10 11:01

Du kan også tilsætte levertran

Citat
Tyndskallede æg:
Får hønsene ikke kalk nok, kan æggenes skaller blive meget tynde og let gå i stykker. De har behov for tilførsel af kalk til foderet og her kan det anbefales at give dem knuste strandskaller. Disse er fyldt med salt, mineraler og naturligvis kalk og hønsene elsker dem. Får hønsene allerede skaller, kan tynde æggeskaller skyldes. at de ikke optager kalken godt nok. Her kan det anbefales, at tilsætte lidt levertran til foderet. Levertran indeholder D-vitamin, som letter organismens optagelse af kalk.

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/%C3%86g

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 15-05-10 11:06

Tak for svaret Nordsted1.
Skallerne har de, jeg prøver med levertran