/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Ovenpå Hjem Is bilen....
Fra : vedikkealt
Vist : 1259 gange
200 point
Dato : 15-05-10 09:33

... sidder der en klokke.

Lyden af denne klokke er velkendt af de fleste, da hjem is bilerne kommer i de fleste villa kvarterer i Danmark.

Klokken aktiveres ved, at chaufføren sidder og rykker i en nylon "tøjsnor" inde i bilen.

Og så kommer mit spørgsmål....

Kan det lade sig gøre, at lave en 12 volt´s motor "anordning" der aktiverer denne "tøjsnor" og automatisk rykker i snoren, så klokken på taget bimler det bedste den har lært...

Eller er det mon muligt i dag, at gengive den autentiske lyd af Hjem Is bilen´s klokke elektronisk...?

Venlig hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-10 09:45

Piece of cake...

Brug en viskermotor.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-05-10 10:25

# LuffeA

Det var sikkert en mulighed, men nu har jeg aldrig stået med sådan en fætter løs i hånden, men jeg vil da prøve at "forfølge" ide´en...

Blot er jeg ikke selv den store håndværker... ...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 11:41

Altså hvis jeg har forstået- bind snoren til vinduesviskeren og sæt den i gang, så sker det helt automatisk

sorry- ku´ikk ´la´vær´

smutter igen

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-10 12:49

Man kan jo bare finde en viskermotor hos en hugger, tage viskerarmen med, og så finde det punkt på armen der passer bedst med det antal cm som snoren til klokken kræver for at donge.

En viskerarm uden visker har jo en vandring på omkring 70 cm på det yderste punkt, rigeligt til en kirkeklokke, og meget mindre jo længere man nærmer sig selve motoren.

Men Du skal nok have styreræleet med så den ikke går i accelerende selvsving.

Kommentar
Fra : ttharald

Dato : 15-05-10 13:46

Man kan godt gengive lyden af en klokke elektronisk, men hvis den skal være ligeså klar og kraftig, skal man nok overveje en ekstra gang, om det er omkostningen værd - det kræver nemlig en ganske kraftig forstærker og højttalere, hvis det skal lyde naturligt. Den ægte lyd er højere end man umiddelbart forstiller sig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-10 19:47

LuffeA ->
Citat
Brug en viskermotor.

Hvisker:
NEJ; bruge dog en LEGO motor ...og et par dertil indrettede 'klodser'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-10 19:53

Ps. Lydefterligninger?

Væs'go' : http://www.civildefensemuseum.com/sirens.html

..OK, det er ikke kirkeklokker eller anden klimpten, men mon ikke du kan finde hjælp til digital gengivelse f.eks. hér?: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=19557

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-10 19:55

UPS.... der røg en smule for 'meget' crap med i linket.

Prøver igen: http://www.lydmaskinen.dk/

Sådan

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-10 20:07

Pps. Flere digitalklokker her:

http://www.freesound.org/tagsViewSingle.php?id=362

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-05-10 03:11

Tak for svaret LuffeA.

Den ide vil jeg arbejde videre med...

Selv er jeg bare ikke den store fingersnilde fætter...

For den skal jo sættes fast o.s.v., men det finder nok sin løsning...

Bedste hilsner fra vedikkealt...