/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Punto 2001
Fra : Sandvad261
Vist : 549 gange
100 point
Dato : 13-05-10 22:51

Tror jeg at den er fra, ellers en dejlig lille bil, og kører egentlig ganske godt, men jeg er nu ikke så tilfreds med dette milliongear det hedder vist DYNAMIC, forhandleren hvor jeg har købt bilen, en rar fyr, som ellers har min fulde tillid, han siger at gearet er ok, men jeg er nu i tvivl, for når bilen er kold, så syntes jeg at den kører med mange omdr. for at få den til at skifte gear, så må man lige linde foden fra speederen lidt, efter en ca. 10 km kørsel, så skifter den faktisk gear ret pænt.
Vipper man så gearvælgeren over til venstre, alså der hvor man selv skifter gear, så er der for det første, at den ikke lige får fat i at skifte til et højere gear, så må man trykke gearvælgeren opad mod + igen, og så skifter den, kører man så i eks. i 6 gearet, og træder speederen i bund, så stiger omdr. meget langsomt og det gør farten også, næsten som når 2 lastbiler overhaler på motorvejen.
Er det mig der sammenligner dette milliongear med et alm aut. gear, eller er der noget galt, er der nogle der også har sådan en bil her i dette forum...

Hej

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-10 23:41

Dynamic gearet må du ikke forveksle med et traditionelt automatgear med plørekobling.

når motoren er kold har den ikke godt af meget gas i for højt gear, så det du oplever er ganske fornuftigt.
Når du tvinger bilen i højt gear bliver accelerationen naturligvis dårlig.

Jeg ved ikke hvilken motor du har i . Med en lille benzinmotor er et omdrejningstal omkring 2500/ minut passende , når der ikke skal accelereres meget.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 14-05-10 09:07

Hej Transor
Det er en FIAT PUNTO 1.2 ELX DYNAMIC
Jeg er godt klar over, at i for højt gear, vil det gå langsomt med at øge farten.
Men det med, at når motor og gearkasse er kold, så får den ret mange omdr. ca 2800 - 3000, uden at den går op i et højere gear, der er det så at det kan afhjælpes ved at jeg lige linder speederen en smule, og som før skrevet, efter en ca. 10 km kørsel, så er problemet væk, så skifter den ret pænt gear.
Det andet jeg beskrev, det er når man selv skifter gear, så er det lige som om, at den ikke fanger at man har bedt den om, at gå op i gear, så skal man lige trykke mod + igen, så går den opad i gearet, og som også før beskrevet, når man så er deroppe i det høje gear, farten ligger måske på en 80 - 90 km/t og man træder speederen i bund, så stiger hastigheden meget langsomt, men gear man så ned i 5 gearet, så sker der noget, selve bilen kan skam godt flytte sig, forleden dag var jeg uden problemer oppe og vende de 140 km/t

God Dag hej

Accepteret svar
Fra : CHDuelund

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-10 15:35

Hej Sandvad261,

De "semi-automatiske" gearkasser der sidder på de Punto'er er lidt specielle og kan til tider godt opføre sig lidt spøjst, men umiddelbart synes jeg også at det lyder meget normalt hvad du beskriver medmindre at du mener at du skal trykke mod "+" to gange for at den vil skifte.
Er det tilfældet må du nok en tur på værkstedet og få ham til at udlæse for evt. fejl.
Men som sagt, de er noget langsomme til at skifte de gearkasser, eftersom det blot er en "normal" gearkasse hvorpå der er monteret en lille "motor" der skifter gear for dig.

Mvh.
Christian Haase Duelund

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 16-05-10 22:58

Tak for svaret CHDuelund.
Der er bestilt tid hos mekanikkeren

Hej