/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ikke nok indgange i anlæg, til højtaler!
Fra : Kalvis
Vist : 2347 gange
137 point
Dato : 13-05-10 20:58

Jeg har et anlæg og to Dali blue 5005 front højtalere, og besluttede mig for at købe nogle Dali R1000 baghøjtalere, men jeg har først nu fundet ud af at der ikke er indgange nok til flere højtalere.

Er der noget jeg kan gøre, eller skal jeg købe et nyt anlæg? Kan man få et slags y-kabel så der kan være flere højtalere? Og skal jeg desuden passe på med at tilsætte flere højtalere til et anlæg der kun er beregnet til 2?

Jeg ved desværre ikke så meget om Hifi, så mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-05-10 22:25
Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-10 23:46

Højtalere skal ikke tilsluttes indgange. De skal til forstærker udgangen.

Du får ikke noget fornuftigt ud af baghøjtaler (undtagen i en bil) hvis du ikke har et surroundsystem.

For mange højtale giver bare en pløret lyd, fordi der med forskellig afstand er tidsforskel på de tignaler der når øret. Du får hovedbanegårdshøjtalerlyd i miniformat. Det lyder ikke godt.

Kommentar
Fra : Kalvis

Dato : 14-05-10 01:54

Tak til jer begge! :)

Det havde jeg godt nok ikke lige tænkt over transor. Nu står jeg ellers med et par baghøjtalere. Jeg var bare interesseret i at have lyd i hele rummet uden at jeg følte at det bare kom fra den ene side af rummet. Men det vil være spild af tid at hænge dem op, kan jeg forstå. Så må jeg prøve at sælge dem igen..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-10 08:06

transor er du hjernelam eller bare dum, man kan da godt få noget fornuftigt ud af 2 sæt højtalere,
og selvfølgelig skal de tilsluttes udgangen, så eksperimenter du bare Kalvis

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-05-10 10:18

Udgangen i din forstærker er dimensioneret efter hvor stor modstanden i dine højtale er.
Kort sagt f.eks. højttalerne er 4 ohm udgangen er 4 ohm, hvis du sætter flere højttalere på samme udgang har du f.eks, 4 stk. 4 ohm på samme udgang, så bliver modstanden halveret (2 ohm) og du risikerer at brænde udgangen i din for stærker af.

Kommentar
Fra : Kalvis

Dato : 14-05-10 10:39

Altså på min Sony TA-FE320R forstærker står der ved,
DIN Power output:
- 60 W + 60 W (4ohms at 1 kHz)
- 50W + 50W (8 ohms at 1kHz).
Power consumption:
-160W
Speakers impedance:
4 - 16 Ohm
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal forstå ved det.

Dali Blue 5005 har: 4 Ohm
Dali r1000 baghøjtalere står:
- Nominal Impedance: 4 Ohm

Det ville simpelthen være farligt at forsøge at sætte flere højtalere i?

Endnu engang, mange tak for jeres svar, de betyder meget! :)

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-05-10 11:01

du har enten det valg at sælge de to baghøjtalere eller købe dig en surround forstærker. at eksperimenter med at sætte to ekstra højtalere til , kan i sidste ende med at du får det brændt udgangen i forstærkeren af . og den lyd du vil få ud af at bruge en stereo forstærker vil aldrig kunne blive det sammen som med en surround forstærker. oplevelsen med rigtig surround lyd er da at foretrække .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-10 11:23

Hvis man bruger en boks til det, f.eks. denne:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler_omskifter/hoejttaleromskifter_2_vejs_3174_da.html

så burde der da ikke ske noget, den er jo beregnet til 2 til 16 ohm's højtalere

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-10 11:30

Du skal selvfølgelig ikke sætte ht ledninger fra alle ht i forstærkeren, når der kun er 2 udgange,
det kan gå galt som der skrives...

Kommentar
Fra : Kalvis

Dato : 14-05-10 11:31

Jeg må indrømme at jeg bliver lidt forvirret! :) Jeg ved ikke helt hvem af jer der har ret, men jeg går ud fra at det er sandt nok at jeg skal passe på, når nu to har skrevet det! Jeg vil dog helst gerne have at Klaudi har ret, da det er ærgerligt at jeg nu ligger inde med et par baghøjtalere der er farlige og sætte til! :)

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-05-10 11:32

klaudi hvis man bruger sådan en boks ( som er et fint alternativ til hvis man vil ha stereolyd i flere rum ) får man også kun stereolyd og ikke som jeg tror kalvis regner med nemlig surroundlyd.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-10 11:37

Citat
får man også kun stereolyd og ikke som jeg tror kalvis regner med nemlig surroundlyd

Ja det er jo rigtigt nok, man kan jo ikke få surround ud af det uden en surround forstærker

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-05-10 11:38

kalvis >>>>> hvis det er for at du vil ha spredt din stereolyd bedre ud i stuen , kan du sagtens bruge sådan en boks som klaudi henviser til.

men hvis du har opstillet dine fronthøjtalere korrekt så SKAL de kunne sprede stereolyden rundt i stuen uden ekstra højtalere sat til .

hvis det er surroundlyd du vil have så må du skifte din forstærker ud . og så få gavn af baghøjtalerne .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-05-10 11:38

nej klaudi det har du fuldstændig ret i

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 137 point
Dato : 14-05-10 11:44

kalvis hvis det har gjort dig helt forvirret så send mig en pb , så kan min mand forklare dig hvad det går ud på . over telefonen

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Kalvis

Dato : 14-05-10 12:01

Jeg synes det er lidt pinligt af mig det her. Jeg ved virkelig ikke meget om så noget, og derfor er det rigtig sødt af jer at hjælpe! :)

Det er egentlig blot til mit værelse hvor jeg ikke engang ejer et TV. Jeg tænkte bare at det ville være godt at have både front og baghøjtalere. De to front højtalere spiller jo egentlig rummet fint nok op. Jeg ved ikke helt hvad jeg har tænkt på med hensyn til baghøjtalerene.
Men hvis jeg nu købte sådan en boks og satte mine baghøjtalere op også, så ville lyden risikere at blive pløret? Hvis gjorde dette og så en gang besluttede mig for at købe et sorround anlæg, så kan jeg vel bare sætte ledningerne ind i det, og så kører det, ikke? :)

Men så er spørgsmålet også bare om mit rum i det hele taget er for lille til så noget sorround. Der er kun en 3½ meters afstand fra det ene side af rummet til det andet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-10 12:18

Ved 2 x 2 stereo skal baghøjttalerne ikke spille lige så højt som fronthøjttalerne.

I et lille værelse kan Du udmærket få noget ud af surround, meget mere end bare 2 x 2 stereo, det er selve lydbilledet der bliver spredt på en helt anden måde.

Godkendelse af svar
Fra : Kalvis

Dato : 14-05-10 12:57

Mange tak for alle jeres svar! Det er sødt af jer at hjælpe! :)

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-05-10 15:10

det var så lidt , håber du fik noget ud af det :)