/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pålæg på minitoast?
Fra : Birgitte32
Vist : 5428 gange
100 point
Dato : 12-05-10 23:40

Hejsa,
Vi skal på mit arbejde holde en mindre sammenkomst for en medarbejder, der har fået nyt job. Vedkommende er diabetiker, så vi kan ikke diske op med det helt store kagebord el.lign. Jo - det kan vi selvfølgelig godt, men jeg er ikke lige så erfaren ud i diabetes opskrifter, så jeg har fundet frem til, at jeg vil lave en masse tapas i form af små mini toasts med forskelligt pålæg.
Er kommet frem til flg. på nettet, men mangler lidt inspiration til flere ..

Pastrami m. agurkecreme
Laks med rygeost
Tunmousse m. rødløg

Hvis nogen har flere forslag - gerne penslet helt ud, så det også er med pynt osv - er ikke lige så forfærdelig kreativ i den afdeling med hvad, der hører sammen og hvorfor.

På forhånd tusind tak

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-05-10 23:46

Hej birgitte.
Hvis du vil ofre det kan du i Aldi købe four gras.
Det smager himmelsk og er ikke dyrt.
Køb netop nogle af de små mini toast og smør det på.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-05-10 23:54

Kære Birgitte. De toast lyder lækre, men har ikke noget med tapas at gøre

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-05-10 00:21

Smag og behag piaskov.

Staves i øvrigt Foie gras og er SMASKHAMRENDE fedt. Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke det er godt for en diabetiker. Desuden er det usmageligt at købe fois gras-produkter og dermed støtte den brance, som producerer foie gras. Det er grov og bestialsk dyremishandling, som i øvrigt er forbudt i Danmark

http://da.wikipedia.org/wiki/Foie_gras

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 13-05-10 00:30

Krummen - det er der jo så delte meninger om Egentlig betyder tapa jo låg, som man før i tiden brugte som et stykke brød over et vinglas for at holde fluerne ude. I dag er det vist mere bare en generel betegnelse for små bidder af mad, der kan spises med fingrene. I Spanien bruger man ofte bruccetta med forskelligt tilbehør - og om det er bruccetta eller minitoast - det er for mig lige meget. Skal alligevel ikke snakke med det Men der er nok uendelige former for tapas, og jeg hører da gerne din version af det

Pia - tak for tippet! Det skal i hvert fald på listen

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 13-05-10 00:31

Og det var så lige en/flere overvejelser jeg ikke lige havde gjort mig her kl sent om aftenen. Tak for input omkring fedt procent, Krummen

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 13-05-10 01:27

Citat
Det er grov og bestialsk dyremishandling, som i øvrigt er forbudt i Danmark

siden hvornår er du negyndt at tænke på dyr

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-05-10 02:09

disken....Pas dine piller, sprut og ildelugtende møgbunke af en kat og hold din dumme snude væk fra noget du ikke aner en skid om.

Birgitte.

Historisk set har du ret
Citat
According to The Joy of Cooking, the original tapas were the slices of bread or meat which sherry drinkers in Andalusian taverns used to cover their glasses between sips. This was a practical measure meant to prevent fruit flies from hovering over the sweet sherry

Men nutidens tapas er ganske anderledes. Med 3 søskende bosiddende i Spanien i mere end 20 år samt kursus i tapasfremstilling (i Danmark) har jeg en god fornemmelse af, hvordan nutidens tapas ser ud og laves. Kig evt. her: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=120905

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-05-10 02:28

Øhhhh forresten Birgitte... Bruschetta er vist meget italiensk og har ikke rigtig noget at gøre med spanske tapas Men okay...som du skriver...du skal jo ikke snakke med dem

http://en.wikipedia.org/wiki/Bruschetta

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-05-10 05:48

Diabetesforeningen har masser af opskrifter her

http://www.diabetes.dk/Velvaerekokkenet/Opskrifter.aspx

Det var måske værd at kigge på, godt nok ingen tapas, men sandwiches (engelske tapas ) har de da.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 13-05-10 08:28

tænk sig.....at et enkelt spørgsmål om gode råd, skal ende i en gang simpel mundhuggeri...I skulle skamme jer... prøv dog...for en gang skyld, at holde jer til emnet...og så med venlig hilsen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-05-10 10:07

Carpaccio med lidt parmasan ovenpå (Brødet smøres med lidt olivenolie).

Tomat i tern, blandet med rødløg og lidt olivenolie og frisk basilikum.

ET fad med melon, med parmaskine (en tandstik i hver)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-05-10 10:57

Citat
Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke det er godt for en diabetiker.

@ krummen...det skader IKKe. Man spiser jo ikke et ½ kg. af det.
Et lille stykke som en mundhapser ...som vi kalder det her skader intet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-05-10 21:33

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/prislag/billig_mad-2.php?id2=4

laks og asparges på brød med peberrodscreme
kylling med bacon
melonbåde omviklet med parmaskinke smager godt og ser flot ud.

Mit forslag kunne være at bestille en pålægsmand - det vækker altid jubel.

Kommentar
Fra : katekismus