/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hjælp til Excel....regnskabsmodul/model
Fra : McBobo
Vist : 993 gange
200 point
Dato : 12-05-10 23:28

Hej Kandu.....
Jeg er i gang med at lave et regnskabsmodul/model med Excel 2007 og da det er meget lang tid siden jeg har arbejdet med det, har jeg glemt en hel del. Man kan næsten sige at jeg er nybegynder igen.
Men det kan være der er nogle her på Kandu der kan hjælpe mig med mit/mine spørgsmål.

Regnskabsmodulet skal bruget til en form for valg af en vare/ydelse... Det jeg have forstillet mig var om man kan indsætte et antal og afkrydsningsfelt, så man er fri for at indtaste det samme beløb hver gang.

Eksempel:

Varenummer 102
Lille Mellem Stor
Pris: 2,34kr. (X) 4,55kr. (X) 7,77kr. Pris.......?

Antal 1 3 Antal
Sum/ialt

Der skulle gerne være et afkrydsningsfelt ud fra den enkelte pris, før den bliver aktiv. Så hvis jeg fek.s vil købe en Lille og Mellen afkrydser jeg disse og vælger antal, hvorefter summer bliver udregnet.

Er der nogle der kan hjælpe mig med dette, hvis det er muligt... Eller er der et andet og mere simple program der kan gøre det lige så godt... Hvis ikke bedrere

Tak........ McBobo

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 13-05-10 01:08

Hej!

Her er mit umiddelbare forslag, hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt:

    a    b    c    d    e
1   Varenummer 102
3       ANTAL   STØRRELSE PRIS/STK. TOTAL
4       2   Lille     2,34    4,68
5          Mellem     4,55
6       1   Stor    7,77    7,77
7       3          12,45

I felterne B4 til B6 kan du indtaste antal stk. af varen, hvorefter antal vil blive ganget med PRIS/STK til en TOTAL.

Formel i E4 er =hvis(B4<1;"";B4*D4) På den måde viser den ikke noget i TOTAL, hvis ikke du har indtastet antal i kolonnen ANTAL.

Herudover har jeg lavet en SUM i B7 og E7.

Er det noget a la dette, du ønsker?

/Kenneth

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 13-05-10 17:30

Hvis du bruger Excel 2007, er der under fanen formulas (eng version) en knap der hedder "logical".
Hvis du vælger den kan du så vælge en "IF".

Her kan du indtaste dine betingelser.

så logical_test er, 'antal>0'.

og så kan du vælge "value if true": antal * pris.

"value if false": 0.

Håber det var forståeligt?
et lille eksempel

A B C D
1 vare pris antal    sum
2 kk 14 2    28
3 ll    10    1     10

D2 : =IF(C2>0;C2*B2;0)

og den kan du så "trække ned" så den gælder for hele rækken.
Ved det er det samme som det andet svar, men hvis man ikke er en haj til programmering kan den fane hjælpe en del...

vh

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-05-10 22:44

Hej igen... Måske har jeg ikke formuleret mig forståeligt, men prøver igen...
Jeg har søgt lidt rundt på nettet og fandt på Microsoft hjemmeside "Tilføje et afkrydsningsfelt"
Nu er spørgsmålet hvordan jeg får det til at virke til mit projekt...
http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HP102366771030.aspx

Det jeg er interesseret i er modellen med flueben til/fra...... aktiv/passiv

A B C D E F G H I J K L M N O P

1. Ved A1 skal stå Varenummeret
2. Ved B1 skal "Tilføje et afkrydsningsfelt" til/fra - aktiv/passiv være
3. Ved C1 skal prisen stå - f.eks 3,77.kr
4. Ved N1 skal antal, meter og m2 stå (skal ganges med prisen) C1
5. Ved O1 skal prisen stå når man aktiver fluebenet fra B1
6. Når man så indtaster antal, meter og m2 i N1, lægges den totale sum sammen i P1

Problemet med "Tilføje et afkrydsningsfelt" er at der står SAND/FALSK når man afkrydser til/fra..
Det skav være sådanne at når jeg sætter fluebenet til, kommer prisen i O1 og ikke en tekst med SAND....

Det skal siges at nu er det kun en vare, men planen er at samme fremgangsmåde skal gå igen i de næste 3 felter D1 E1 F1 (det kan f.eks være en mellem størrelse og vare 1 er en lille størrelse)

I sidste ende skulle det være sådanne at når man aktiver fluebenet i de forskellige vare kommer der en anden pris i B1.... f.eks denne vare kan man vælge i lille, mellem, stor, XL, XXL

Håber dette er forståeligt ..... på forhånd tak

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 13-05-10 23:08

Hej igen.

Jeg ville gerne forsøge at hjælpe mere, men jeg kan desværre ikke se for mig eller helt forstå, hvordan du gerne vil have, det skal se ud - eller mere, hvordan den skal regne.

Skal det virkelig være et flueben? Kan du ikke bruge værdien '1' for at vælge i stedet for sand/falsk? Det er mange gange lettere at bruge en værdi, hvis det i dit tilfælde er lige meget.

Prøv at komme med endnu et eksempel, så kan det være, det er lettere at forstå problemstillingen.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 14-05-10 13:01

Hej kepe2000

Jeg har fundet et eksempel på nette.....
Prøv at se dette links og hent Word dokument..... se side 21 og 22

http://www.kooperationen.dk/uploads/34041/MalerPrislisteforperioden2007-2010.doc

På siderne kan man se forskellige priser og nummer på forskellige malerbehandlinger..

Ude til venstre kan man se varenummeret.... nr. 110, 111, 112 o.s.v
Hvis man så tager udgangspunkt i varenummer 110 er der 16 forskellige priser..

Det jeg så godt vil have er at man kan sætte et flueben til hver enkelte pris, så den bliver aktive..
Der skal så være 3 kolonne mere efter den 16 pris..... Den første af disse kolonner skal vise prisen på de behandlinger man har aktiveret fluebenet (så hvis jeg har markeret 3 flueben i 3 priser, lægges de sammen.... Herefter indtastet i næste kolonne m2 og de ganges med de 3 priser jeg har markeret med flueben.... I sidste kolonne gange så disse 2 tal så jeg får en i alt sum...

f.eks 6,42.kr + 5,14.kr + 12,20.kr = 23,76.kr X 100 m2 = Ialt. 2376.kr

Er det muligt eller har du et andet bud..... Håber du har forstået mit spørgsmål nu....