/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ja eller nej???
Fra : bb1
Vist : 853 gange
100 point
Dato : 12-05-10 07:46

Hvad skal der til før en forening med rette kan kalde sig: Lands dækkende?

Dansk Land og strandjagt oplyser, at de har 32 lokalafdelinger. Fjorten af dem er uden egentlig bestyrelse, men består kun af en formand og evt. en kasser, syv af dem består endda kun af en kontaktperson.
I flere af foreninger har der ikke været nogen form for aktivitet i flere år. Bortset fra at disse Kontaktpersoner/bestyrelsesmedlemmer er blevet indkaldt til et årligt landsmøde, hvor de har fået gratis mad øl eller vin. Har en lille forening med et ganske lavt kontingent råd til det?
Kan man kalde sig selv for en græsrodsbevægelse, når man tillader sådanne forhold?

Prøv nu for en gang skyld at undgå personfnidder – det nytter jo ikke det fjerneste, vær i stedet for seriøs.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 12-05-10 08:21

Måske

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 12-05-10 08:23

Både Ja & Nej

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 12-05-10 08:38

Tja, nu er jeg jo ikke jæger, så måske skulle jeg ikke give mit b7 med.

Spændende om folk kan lade være med "fnidder" ...

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 12-05-10 09:57

Reglerne er ganske klare

"De, der vil med i foreningen, mødes på et mere eller mindre uformelt møde, og bliver enige om, hvilke regler der skal gælde for de, der vil være med. Der er ingen lovmæssige formkrav, for en ideel forening, som denne vil være, hvis den ikke skal være erhvervsdrivende, er en frivillighedens sag, en sag, som det står borgerne i dette land frit for at begive sig ud i. Der er heller ingen krav til, at foreningen skal registreres i noget foreningsregister, men hvis man gerne vil, f.eks. for at beskytte foreningens navn, kan man få den registreret i foreningsregistret.

Man skal lave et sæt vedtægter, hvori man skriver ned, hvad man har valgt og aftalt skal gælde mellem medlemmerne. Hvilke spilleregler, man vil have, skal stå deri. Og så er det kutyme, at man laver et referat fra mødet. Det kan være ganske kort og bare slå fast hvem der var til stede, hvad der var på dagsordenen (stiftelse og godkendelse af vedtægter) og hvad der blev besluttet. Det er selve det dokument, der skal bruges til at bevise overfor omverdenen, at foreningen er blevet til."...
se mere her

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-122.html

Jeg tror ik du kan få et mere præcist svar.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-10 11:13

Det er vel skæbnen for mange foreninger.

Man starter op med mange medlemmer, visioner og flag, så bliver nogen uvenner og forsvinder, andre står af fordi de er sure over beslutningerner......uden at de er aktive i beslutningsprocessen, andre står af når de pludselig ikke gider betale under 200 kr i kontingent om året

Tilbage bliver så kun formand og kasserer, og 10 meeeeget passive medlemmer der råber højt når de får at vide at foreningen/lokalafdelingen bliver nedlagt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-05-10 11:58

Hvis noget skal være landsdækkende, så skal det fylde HELE landet uden undtagelse! Altså må der INTET andet være på hele landkortet end den forening. Hvis de har 32 afdelinger, så skal de 32 afdelinger fylde HELE kortet for at være landsdækkende.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-05-10 12:43

Jeg har skudt en spætte!

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 12-05-10 15:40

Citat
Jeg har skudt en spætte!

UHA, UHA - vel ikke Søren Spætte ???
Så får du nemlig ballade med Grønspætterne Rip, Rap og Rup.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-05-10 15:45

Citat
Jeg har skudt en spætte!

Flash for fanden, er det nu hatten det er gået udover igen??? Kan du ikke låne kaninens hornbriller når du drager på storvildtsjagt?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-05-10 22:26

Citat
Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 12-05-10 15:40

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Jeg har skudt en spætte!

UHA, UHA - vel ikke Søren Spætte ???

Nej - jeg tror det var en rødspætte...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-05-10 09:58

Pokkers!!!! Min pibe er gået ud!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-05-10 17:04

Vil du låne en tændstik?
Så¨spørg Stounberg,han ryger konstant...

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 13-05-10 19:37

Hvilken forening repræsenterer du egentlig bb1?

Har du noget materiale?

Ikke fordi jeg vil meldes ind.

Men al den snak om den ene eller anden jæger-forening lyder da rimelig spændende.

Kunne du ikke informerer en uvidende om sagens fakta?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-05-10 09:24

Linux68.

Helt ærligt så repræsentere jeg ikke nogen jagtforening. Jeg er selvfølgelig medlem af den landsdækkende jagtforening, som har mest indflydelse Danmarks Jægerforbund.

Men for snart mange år siden arbejdede jeg også nogle år for D.L.S. Det var fordi nogle meget gode venner af mig opfordrede mig til det,Men det var helt umuligt at få noget fornuftigt igennem. Der var så rabiate mennesker i ledelsen,som ikke havde andet i hovedet end deres egen taburet - hvilket da også har gjort at de i dag sidder tilbage og ikke kan gøre andet end pille negle eller sig selv i næsen..

Skal jeg give dig et godt råd, så mød op i den lokale jagtforening og se om du kan finde fodslag med de andre i foreningen og meld dig så ind.

Jeg er helt ligeglad med om du vælger den ene eller anden. Blot du vil arbejde for at bevære jagten i Danmark. Det er det Dansk Land og strandjagt sommetider glemmer med deres ugennemførlige rabiate meninger, som eksempelvis, at der kun må udsættes en fasan pr. ha.
Det er da netop at ødelægge den lille mands jagt, som de skriver, at de kæmper for...

Du kan også gå ind på min hjemmeside: www.bb-jagt.dk og se hvad jeg laver...

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 14-05-10 11:49

Tak for informationerne, Bent Ballegaard.
Det er altid godt at få noget at vide hvad tingene reelt handler om.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-05-10 21:08

bb1 - kan man træne en and?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-05-10 22:14

Spørg en andetræner....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-10 22:22

Tam kan den vel altid blive, men derfra til at gøre noget på kommando er vist lang.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-05-10 11:50

Jeg havde en gås som barn,den kom når jeg kaldte og den bed andre på komando..

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-10 18:44

Lyder troligt, gæs er slet ikke dumme.

Som barn hørte jeg nogen fortælle at en gås på en gård havde hevet vedvarende i bondens bukser, til sidst fulgte han med og fandt så gåsens partner viklet ind i ståltråd, efter befrielsen havde han to ekstra tamme gæs.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-05-10 09:08

Ja LuffeA Mange dyr er klogere end mennesker. Se blot her i debatten........

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 24-05-10 01:27

Tak for svaret LuffeA.