/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Oprettelse af hunde/kattepension
Fra : Totmelbye
Vist : 2861 gange
40 point
Dato : 02-05-03 08:50

Da jeg skal flytte til Jylland i sommeren 2003 ville jeg gerne vide om der er nogle der kan uddybe det spørgsmål som også Ogaard stillede 22-1-03.
Hvilke godkendelser skal man have? Standarden for bure? m2 plads til hver?
På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 40 point
Dato : 02-05-03 13:56

Jeg har søgt på "oprettelse af hundepension, lovgivning" og får følgende, der er en kopi af nedenstående link. Det er nok stort set de samme regler, der gælder for en privat hundepension.

Cirkulære om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde
Justitsmin. cirk. nr. 211 af 5. november 1975

Ifølge § 7 i lov om hunde, jf. lovbekendtgørelse nr. 380 af 26. juni 1969, er det forbudt at drive erhvervsmæssig handel med eller erhvervsmæssig opdræt af hunde uden politiets tilladelse.

Endvidere er det ifølge bekendtgørelse nr. 274 af 15. oktober 1953 bestemt, at erhvervsmæssig køb eller salg af hunde, der er under 8 uger gamle, er forbudt.

Efter kap. 5 i lov nr. 372 af 13. juni 1973 om miljøbeskyttelse skal kommunalbestyrelsen godkende oprettelse af erhvervsmæssige hundehandler og hundekenneler samt visse udvidelser af eksisterende virksomheder.

Endelig henledes opmærksomheden på bestemmelserne i dyreværnsloven, navnlig §§ 17 og 19.

Justitsministeriet fastsætter efter forhandling med de veterinære myndigheder følgende regler for meddelelse af tilladelser efter hundelovens § 7.

§ 1. Tilladelse til erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde skal gives skriftligt med angivelse af tilladelsens omfang, vilkårene og det største antal hunde, der må være i virksomheden.
Stk. 2. Vilkårene for tilladelsen fastsættes efter forhandling med kredsdyrlægen og i overensstemmelse med de i §§ 2-11 nævnte retningslinier.

§ 2. Hundenes opholdsrum skal være forsvarligt indrettet og holdes rene. Tagene skal være tætte. Ydervægge og skillerum skal være støbt eller muret og må kun undtagelsesvis bestå af høvlede og pløjede brædder. Gulvene skal være uigennemtrængelige for vand og fugt og forsynet med afløb. Der skal findes træbrikse til hvilested for hundene, medmindre gulvene i dyrenes hvilerum er opvarmet. Rummene skal have tilstrækkelig adgang for lys og luft og skal kunne opvarmes.
Stk. 2. Der skal findes løbegårde, hvor hundene kan få tilstrækkelig frisk luft og motion.

§ 3. Bokse og bure med tilhørende sovebrikse m.v. skal mindst en gang om måneden, og inden nye hunde indsættes, renses grundigt og desinficeres efter den tilsynsførende dyrlæges anvisning.
Stk. 2. Foder må ikke opbevares eller tilberedes i rum, hvortil hundene har adgang. Mad- og drikkeskåle skal holdes rene, og afvaskning skal finde sted uden for hundenes opholdsrum.
Stk. 3. For transport af hunde gælder reglerne i bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr med senere ændringer. Efter transport af syge hunde skal det benyttede køretøj, kasser m.v. desinficeres efter den tilsynsførende dyrlæges anvisning.

§ 4. Der skal til virksomheden være knyttet personale med fornøden erfaring og kendskab til hundes fodring og pleje.

§ 5. Der skal til virksomheden for dennes regning være knyttet en autoriseret dyrlæge, der skal føre tilsyn med virksomheden efter retningslinier, der fastsættes af kredsdyrlægen.
Stk. 2. Dyrlægen skal indberette til kredsdyrlægen, såfremt smitsom sygdom får større udbredelse, eller forbud mod udførsel af hunde fra virksomheden påtænkes udstedt, eller såfremt påtalte forhold i virksomheden ikke rettes.

§ 6. Syge hunde må ikke indføres i virksomheden. Hunde, der bliver syge, skal anbringes i et isolationslokale, der er godkendt af den tilsynsførende dyrlæge, eller fjernes fra virksomheden.
Stk. 2. Den tilsynsførende dyrlæge skal straks tilkaldes, såfremt en hund bliver syg eller kommer til skade.

§ 7. Hunde skal inden de indføres i virksomheden behandles mod utøj (ektoparasitter) og spolorm efter den tilsynsførende dyrlæges anvisning.

§ 8. Hunde, der indføres i virksomheden, og som ikke ifølge dyrlægeerklæring er vaccineret mod hundesyge inden for det sidste år, skal straks vaccineres af den tilsynsførende dyrlæge. Vaccination af en hund, der ikke er 12 uger gammel, gentages tidligst 4 uger efter den første vaccination, og senest inden hunden er 4 måneder.
Stk. 2. Hvalpe, der fødes i virksomheden, skal vaccineres mod hundesyge, når de er 12 uger.
Stk. 3. Sælges en hund, inden den er 12 uger, skal erhververen skriftligt gøres bekendt med, at hunden bør vaccineres, når den har opnået denne alder.

§ 9. Virksomheden skal føre protokol over hunde, der er i virksomheden. I protokollen skal indføres oplysninger om hundenes race, køn og alder samt eventuelle vaccinationsdatoer. For hunde, der tilføres virksomheden, skal endvidere angives ejerens eller sælgerens navn og adresse samt datoen for indførelsen. Ved salg af hunde skal angives køberens navn og adresse samt datoen for salget.
Stk. 2. Politiet, kredsdyrlægen og den tilsynsførende dyrlæge skal til enhver tid have adgang til at gennemse protokollen.

§ 10. Der må ikke i forbindelse med virksomheden drives hundepension eller hundesalon.

§ 11. Kredsdyrlægen fører tilsyn med virksomhederne og skal lejlighedsvis foretage uanmeldt eftersyn.

§ 12. Overholdes de for en tilladelse fastsatte vilkår ikke, eller undlader indehaveren at efterkomme et af politiet efter cirkulæret givet pålæg, kan tilladelsen tilbagekaldes.
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.

§ 13. Dette cirkulære træder i kraft den 1. januar 1976. Samtidig ophæves cirkulære nr. 148 af 2. august 1963 om hundelovens administration m.v., med undtagelse af afsnit B, I-III.

§ 14. Foranstående bestemmelser finder også anvendelse på virksomheder, der er tilladt oprettet inden dette cirkulæres ikrafttræden.
Stk. 2. Politiet meddeler inden den 1. juli 1976, hvilke yderligere vilkår virksomhederne skal opfylde.
Stk. 3. For virksomhedernes indretning i overensstemmelse med § 2 og opfyldelse af § 10, kan politiet give en efter forholdene afpasset frist på indtil 1 år fra cirkulærets ikrafttræden.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/97ad3bb5a9df1f6ac1256b50003aed3a

Dyrenes Beskyttelse
Alhambravej 15
1826 Frederiksberg C
Tlf: 3328 7000
db@dyrenes-beskyttelse.dk
medlemsafdelingens telefontid: kl. 8.30-12.00

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-05-03 13:58

Tema om kattepensioner
Af dyrlæge Christian Mogensen

Hvorfor skal katte passes i pension?

Mange mennesker har i perioder brug for at få deres kat passet.

Ofte kan det lade sig gøre at få katten passet af en nabo eller et familiemedlem, så den kan være i vante omgivelser. Det er for mange katte den bedste løsning.

Et barn kan godt passe katten, men det skal altid være en voksen, der har det overordnede ansvar.

Hvis ikke familie, venner og bekendte kan træde til, er en god løsning en kattepension. Der findes landet over mange pensioner med forskellig indretning og service.

Da der lovmæssigt ikke er afstukket specielle rammer, er de følgende råd udtryk for en holdning hos dyrlægerne bag www.Netdyredoktor.dk

Hvilken pension skal jeg vælge?

Generelt må man sige, at der findes utrolig mange forskellige pensioner, som kan opfylde næsten ethvert behov. Her må man vælge et sted, der passer til de ønsker, man har for sin kat.

Katte kan godt blive stressede af konstant at kunne se en masse fremmede katte, så det bedste er, at der er uigennemsigtig adskillelse mellem burene. Mange steder er der mulighed for at kattene, efter nogle dages akklimatisering, kan få adgang til et fællesrum, hvis de har lyst.

Hvæssetræer, klatretræer eller en hylde at ligge på er også med til at gøre opholdet behageligt for katten.

Inden man bestemmer sig for, hvilken pension, man vil vælge, er det en god idé først at besøge pensionen, og have relevante spørgsmål klar til indehaveren. Du vil vel heller ikke sætte dit barn i en dagpleje, hvor du ikke kender til dagplejens indretning og har mødt dagplejeren selv?

Det må være et krav, at man kan få lov til at se burene og løbegårdene, hvor kattene opholder sig. Ellers skal man nok se sig om efter et andet sted.

Hvor ofte skal kattene ud?

Katte, der er vant til at komme ud, vil synes bedst om et sted, hvor der er løbegårde, - eventuelt med direkte adgang fra indeburet via en kattelem. Katte, der altid opholder sig indendørs, har ikke det samme behov, men kan også have glæde af at komme ud.

Kan der fodres med eget medbragt foder?

Mange katte vil slet ikke spise andet foder end det, de er vant til. Nogle katte fodres måske med en specialdiæt mod f.eks. nyrelidelser, hjertelidelser eller leverlidelser. Derfor er det vigtigt, at man selv kan få lov til at medbringe det nødvendige foder, men man skal ikke regne med afslag i prisen af den grund. I øvrigt bør der i pensionen udelukkende fodres med et kvalitetsfoder.

Kan pensionen give nødvendig medicin?

Mange dyr får i en periode af deres liv, eller måske permanent, lægemidler, som også skal gives i pensionsperioden. Derfor skal pensionen være villig til at fortsætte medicineringen under opholdet.

Hvor store skal burene være?

Det er svært at stille nogle eksakte krav op til burstørrelsen, men der skal være mulighed for, at kattene kan bevæge sig frit rundt, - også gerne mulighed for, at de kan klatre eller lægge sig op på et plateau. For at disse krav kan opfyldes, skal burene have en størrelse på minimum 2-3 kvm.

Hvilken sundhedsstatus må forlanges?

Vaccination: Da der naturligvis kommer mange forskellige dyr med forskellig sundhedsstatus i en pension, er det eneste fornuftige at lade katten vaccinere minimum 10 dage og maksimalt 1 år før indsættelsen i en dyrepension. Når mange dyr er samlet på et forholdsvis lille areal, er der stor risiko for smittespredning. Et enkelt sygt individ kan hurtigt smitte de øvrige dyr. Pensionen bør derfor have som politik, at katte uden vaccination ikke får lov til at komme ind.

Parasitter: Man skal være forberedt på, at nogle pensioner kræver, at katten er i forebyggende loppebehandling med f.eks. Program Vet®, Frontline® eller Advantage®. Er katten ikke behandlet, kan man risikere, at den bliver inficeret med f.eks. lopper i løbet af pensionsopholdet. Ved afhentning er det nemt med en tættekam at sikre sig, at der ingen lopper eller loppeekskrementer er på katten. Man skal også være opmærksom på, at lopper er mellemvært for bændelorm. Det betyder, at katten kan være smittet med bændelorm, hvis den er loppeinficeret.

De fleste pensioner har i deres kontrakt indføjet, at dyrlægehjælp kan rekvireres, hvis der bliver brug for det. Det er en god og meget nødvendig service
http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Kattepensioner/tema_kat_kattepensioner.html

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-05-03 17:22

DET LYKKEDES!!! og der er ingen regler!!!!
Christina

I England har myndighederne for længst lavet love om indretning af hundepensioner, som sikrer hundens velfærd mens den er anbragt. De regler kendte Lynn og undrede sig over , at myndighederne i Danmark slet ikke stiller nogen krav til opbevaring af andre folks hunde. Det dyreetiske her handler bare om at have et sted de kan blive lukket inde. Hvordan dyret ellers har det kommer ikke myndighederne ved. Og i de 13 år hun har drevet hundepension, har der aldrig været et eneste kontrolbesøg for at sikre, at dyrenes velfærd var i orden.
-Det er for dårligt, siger Lynn, hun er meget glad for at dyrs velfærd er kommet på dagsordenen i Folketinget.
Efter hendes mening bør der indføres en form for autorisation for folk der vil åbne en dyrepension.

http://www.sunnyside.dk/hilton_dk.htm

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-05-03 17:26

OBS! du skal dog have tilladelse fra politiet (som jeg også skrev til ham, der engang stillede spørgsmålet i en anden tråd!!!)

Christina

Man må kun oprette en zoologisk have, dyrepark eller lignende med politiets tilladelse. På samme måde skal man have tilladelse fra politiet til at drive en dyrehandel, dyrepension og dyreinternat m.v.
http://www.avda.dk/gamle/dyr.asp

Godkendelse af svar
Fra : Totmelbye

Dato : 04-05-03 13:24

Tusen tak for svaret skingur.Du har hjulpet mig godt hen af vejen - jeg har stadig mod på at forsøge da reglerne kun er ret og rimelige.

MVH
Totmelbye