/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af forhjulslejer xantia
Fra : Steenk1
Vist : 2169 gange
40 point
Dato : 11-05-10 22:28

Jeg skal have skiftet forhjulslejerne på min citroen xantia. Der er noget jeg ikke kan greje... Opbygningen af navet er ganske regulært med rullelejer. Jeg ville, her i weekenden, skille det ad for at være 100 på at der er lejerne jeg kan høre men jeg kan simpelthen ikke løsne slutmøtrikken på akslen. Jeg fjerner splitten og låsekappen men møtrikken er eddermame hårdt spændt. Er det linksgevind eller hvad ? er der et eller andet jeg overser ?. Hvis jeg varmer den risikerer jeg så ikke at akslen slår sig ?. Gode råd og erfaringer søges..

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 40 point
Dato : 12-05-10 10:08

Ja,.. den kan sidde godt fast,..

det nemmeste er at løsne møtrikken , INDEN du løfter bilen,
(bedst hvis du samtidig får en makker til at træde på bremsen)

når bilen står på donkraft el lign bliver møtrikken betydelig sværere at løsne,

på med en god topnøgle (helst 6 kantet)
brug evt. et rør som forlænger, eller slå med en stor muggert,

det er ret let at se om det er linksgevind, især hvis du kan se noget af gevindet,
http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Hoejre_og_venstregevind.jpg
det nederste er linksgevind,

ellers er der normalt en lille rille i midten at møtrikkens sekskant,
for at vise det er linksgevind,

men så vidt jeg kan se er det ’normalt’ gevind,
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=60903d54b674b7e96f5e853371748f592f55167
(ellers ville der være et leje til hver side,.. xxxR + xxxL)
http://www.krogslund.dk/?site=reservedele&refID=22146

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-10 14:19

Og husk at sætte ny skrue på bagefter (følger ofte med i sæt med nyt leje)

Skal spændes korrekt med momentnøgle. Det er ikke et job for tøsedrenge og kræver godt væktøj. Helst en trykluftdreven skrueløsner/spænder med momentindstilling.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-05-10 18:16

Du kan som allerede anført bruge et stykke rør, hvis du ellers har grej af en ordentlig kvalitet. Det skulle nok kunne få møtrikken løs, men da du sikkert skal bruge presseværktøj til lejerne, bør du nok sikre dig, at have en ekstra bil ved hånden (Hvis du ikke "tilfældigvis" er i besiddelse af en værkstedspresse ) så du kan tage fjederbenet med dig. Der er næppe noget værre end, at have fået skilt det hele ad, og så opdage, at man ikke kan lave det færdigt.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 12-05-10 20:41

Hvis du du ikke kan få møtrikken af trækakslen, så glem det. Problemerne starter først ved styre/bærekugle og så skal leje presses ud af hus samt lejering som er groet fast på nav.
Og der sider også ABS føler tæt på.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-05-10 21:49

Jeg fandt lige ud af at det jeg troede var lejeslør rent faktisk var bærekuglen, men lor... larmer ad hel.... til. Jeg kan se højre trækaksel er delt og at den går igennem en slags konsol. Nogen citroenmekker der ved om der er et leje der som evt kan være årsag til larmen. Kan det smøres op/skiftes hvis det tilfældet.

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1

Dato : 11-07-10 22:23

Tak for svaret EA_HS. Jeg skal jo have det her afsluttet og dit svar var det mest positive og oplysende. Jeg har dog stadig ikke løst problemet. Jeg har kørt ca. 1500 km siden jeg startede denne tråd og der er stadig ikke noget mærkbart slør i hverken for eller baghjulslejer men larmen er den samme.