/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
lammekølle
Fra : peggy1
Vist : 1608 gange
200 point
Dato : 11-05-10 20:27

Min mand vil have lammekølle med brun sovs, men hvordan laver jeg den.
Jeg har set i utallige kogebøger, men uden resultat.
Selv min svigermor kan ikke hjælpe mig.
Håber en her kan.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-05-10 21:05

Hej med dig.
Når i har stegt lammekøllen sir du skyen og tilsætter event. fløde.
Du jævner med mel og tilsætter kulør hvis det er nødvendigt.
Husk at smage den til.
God fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 210 point
Dato : 11-05-10 21:07

hej måske du kan bruge det her

den brune sovs laver man jo ved siden af med evt skyen fra lammekøllen

http://www.madopskriftertilfester.dk/lammekoelle.html

http://www.dr.dk/Mad/Kokkeopskrifter/JamieOliver/Detbarmad/Udsendelse1/190011.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-10 21:22

Bare kom igang lammekølle er noget af det nemmeste at lave, husk at gnide stegen med hvidløg og stik nogle små fed ind i kødet mens den steger

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-05-10 21:57

UNDSKYLD.
Jeg havde set/læst forkert.
Jeg troede det var sovsen du var i tvivl om

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 12-05-10 00:00

Giv ham noget hårdt oven i st gamle Danskerhoved, man spiser da'ikke brun sovs til noget så lækkert som lammekølle, her bruger man olivenolie, og læg så kartoflerne ned under køllen, det er virkelig gud, så glemmer han alt om sin brune sovs.

Hej

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-05-10 07:10

jeg bruger skegepose

1 jeg afpudser den for det værste fedt herefter laver jeg nogle lomme ca 2 cm (med en knivspids )hvor jeg kommer hvidløg i hele fed så smøre jeg den med olie komme timmian og rosmarin på og evt lidt citronsaft putter den i posen og ind i ovnen alt efter hvor stor den er ca 200 / 45min pr kilo

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 12-05-10 15:24

Når jeg laver lammekølle, serverer jeg altid flødekartofler til.

Jeg stikker køllen med hvidløg og bruger mit nye smarte stegetermometer - kartoflerne tilbereder jeg sammen med køllen (ellers er der knap nok plads i ovnen)
- flødekartoflerne tager lidt farve fra køllen, men det smager så dejligt at man aldrig kunne finde på at spise brun sovs til nogensinde ..........

Godkendelse af svar
Fra : peggy1

Dato : 13-05-10 09:07

Tak for svaret return.
Jeg vil se nærmere på de sider du sender link til, jeg har bare aldrig hørt om brun sovs til lammekølle.
Tak for hjælpen.
Hilse peggy 1 og forsat god dag