/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Trikin test
Fra : betterwisser
Vist : 5255 gange
100 point
Dato : 11-05-10 17:46

Hvor får I foretaget trikintest og hvad ligger priserne på herhjemme ?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 11-05-10 18:01

Kære Betterwisser

Jeg mener ikke der er lovkrav om det herhjemme, men i Sverige koster det omkring kr. 100 svensk og i Tyskland 10 Euro
TRD

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-05-10 18:38

Jeg kan lave en trekin test for dig. Det koster ca. 8000 euro. Jeg skal bruge 19 uger til opgaven.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-05-10 19:44

Det er jo ikke dig der skal testes Flasch 77))

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-05-10 20:57

Nej, det ved jeg godt - men det tager stadigvæk 19 uger. Jeg kan lave testen til 7900 euro hvis du er hurtig.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 11-05-10 22:25

betterwisser
Citat
Det er jo ikke dig der skal testes Flasch 77))

ÅÅÅÅHHHH - JO, JO, JO --- skal vi ikke prøve

betterwisser, du holde ham mens JEG tager prøven.
Bag efter vil der gå MINDST 19 uger inden vi hører fra ham igen

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-10 13:23

Hej betterwisser.

Hvorfor spørger du egentlig om trikin-undersøgelser i DK ?
I Danmark har vi ikke haft konstateret trikiner i svin siden en gang i 30erne ! Vel at mærke tamsvin !
De bliver undersøgt på slagterierne.
Om der i vildtkød kan træffes trikiner, kan ikke udelukkes, men problemet kan løses ved dybfrysning og/eller varmebehandling eller kombineret. Ved tilberedning er det vigtigt, at den indvendige temperatur overstiger 72°, så gang i kødtermometret, hvis man er bange for trikiner.
Af tamdyr kan udover svin også nævnes f.eks. heste og iøvrigt hos rovdyr.
Hvis du vil have undersøgt for trikiner, skal du henvende dig hos Fødevarestyrelsen, som vil henvise til et mikrobiologisk laboratorium - hvad prisen er ???

Håber du er tilfreds med svaret.

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-05-10 16:04

Desværre tager du fejl Provst, der findes en 3. version af trikiner og den er resistent overfor varme og frost.

Vi skyder vildsvin i Sverige og får altid foretaget denne test, selv om de sidste ca 400 skudte vildsvin i området ikke har haft trikiner, tester alle for trikinier på grund af den 3. type.

Vi giver 100 svenske så det er en billig forsikring. Spørgsmålet har jeg stillet, hvis der var nogen som havde en fin måde at få det gjort på her i DK, så slap vi måske for en omvej hjem fra svensken.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 24-05-10 16:35

Det er ny viden for mig, betterwisser, så nu ved jeg og andre dét !
Har denne 3. type et navn ?
Men det lyder lidt mærkeligt, at de både er resistente over for varme og kulde, da der ikke er tale om bakterier ! Havde det været det, var sagen en anden.

Hvis det er problemet i Sverige, forstår jeg udmærket I får taget denne test på stedet.

Omsat til danske forhold, tror jeg ikke I kan få det gjort til de samme billige penge, da man skal til at "opfinde" nye målemetoder, men spørg hos Fødevarestyrelsen - de er formentlig de eneste der kan give et kvalificeret svar - at spørge koster jo i første omgang ikke noget !

Men tak for tilbagemeldingen.

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-05-10 18:48

Den hedder trichinella nativa, og findes især hos vildt i artiske egne, der kendes 11 arter af trikiner nu.
Trikiner findes også i fisk, derfor skal fisk som bruges i rå form, nedfryses i 24 timer ved minus 20 grader, da denne form ikke tåler lave temperature og herved dør, hvis de er i fisken.

Vi kan sagtens leve med den form vi har nu. Husk nu at få taget de prøver hvis i skyder vildsvin.

Jeg har hørt at Asmussen, den berømte grønlandsfare og hans folk blev inficeret med rundormen, da de spiste af en isbjørn.

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 24-05-10 22:16

Tak for svaret Provsten1.
Jeg troede også at det forholdt sig sådan som du har beskrevet tingene, men det lyder det ikke til på¨svenskerne at det gør, testen er nødvendig for at man i god tro kan spise de herlige grise sammen med sin familie og venner,

MVH

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 25-05-10 05:44

Tak for points til betterwisser.

Det er heldigvis aldrig for sent at lære nyt !

Mvh
Provsten1