/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Olympus E-520 - og andre spejlreflex'ere
Fra : ingelein
Vist : 963 gange
100 point
Dato : 10-05-10 11:46

Hej
Jeg kommer helt fint ud af det med mit Canon G 7 Kompakt kamera. Nu har jeg imidlertid købt et spejlreflekskamera og er totalt forvirret, for jeg vil selvfølgelig lære at lave mine egne indstillinger og ikke nøjes med AUTO.

Jeg har indkøbt fine lærebøger, især en tysk bog Digitale Fotografie Olympus E-520. Bogen beskriver alt minutiøst, men det når ikke ind i min knold, som har det svært med tal og matematik, som jeg ikke kan se det logiske i.

Blandt andet irriterer det mig voldsomt at der er så mange forholdstal man skal vide, hvad de dækker over. Hvorfor skal alting sammenlignes med det gamle filmformat, som jeg ikke kender noget som helst til.

Jeg er interesseret i fakta = tal, som jeg kan bruge til noget. F. eks. et objektiv 14-42. Hvad fortæller disse tal mig?

Mange hilsner i håb om "dummie-hjælp"

Ingelein

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-05-10 12:16

Det konkret spørgsmål dækker over objektivets "spændvidde" jo lavere tal jo mere bredde i billedet (vidvinkel) og jo højere tal, jo tættere kan du komme på dit motiv (zoom).

For at kune brug det til noget, skal du dog kende dit kameras crop faktor, i dit tilfælde er den 2 (det er fordi den chip der opfanger billedet er mindre end det gammeldags systems standard.

Det betyder, at du skal gange tallet på objektivet med 2 og med det objektiv du nævner, svarer det altså til et 28-84 objektiv.

Det er ok til mange ting, men du kan opleve, at det er svært at tage indendørs billeder, fordi du ikke kan zoome langt nok ud til at hele rummet med.

Der er en glimrende artikel om dit kamera her:

http://www.digitalcamera-hq.com/products/olympus-e520

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-10 12:42

Hvis duikke er god til tal og ikke kan primitiv regning med forhold skal du i stedet sætte kameraet på automatik. Det giver i langt de flesrte tilfælde også de bedste billeder.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 10-05-10 13:05

Men E-520 følger en instruktionsbog og cd.
Kameramenu er på dansk.
Forstår du ikke noget af det, så er du for dum.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-10 15:39

Hallo mein lieber Herr Teil

Nu er vi mennesker jo heldigvis sådan indrettet i vores hoveder at nogen er bedre til noget end andre - og mine hjernehalvdele er absolut til den kreative side - bortset fra kreativ bogføring

Men siden jeg både kan regne og jonglere rundt i et CAD-CAM program og der kommer brugbare ting ud af det - tror jeg ikke det er helt så galt med den dumhed. Jeg kom igennem en realeksamen med UGminus i snit, til trods for et TGx i matematik, så nogen 13 taller skulle der jo til for at hæve gennemsnittet. Derfor føler jeg mig absolut ikke dum!!! Så det var en ret dum bemærkning.

Jeg er faktisk ikke så dum til at regne den ud, når jeg kan se logikken i noget, men med mit kamera mangler jeg AHA! oplevelsen.

Hvor er du dum, når du bare slynger sådan en ud.

Ps. Jeg kan både læse tyske, danske og engelske manualer - og da er begreberne som der jongleres med slet ikke ens, så................

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-10 15:46

Hej Transor
Jeg kan jo godt jonglere med tal og også regne med forholdstal, men jeg kan ligesom ikke fatte f. eks. jo større Blænde, des lavere tal - men som med alt andet, går der pludselig hul på det - og så er det pærenemt.
Så jeg vil ikke nøjes med automatikken.
HM........... Jeg tror der er ca. 500 indstillinger på mit kamera, som kan nås via mindst 16 knapper og 2 drejehjul samt menuen.
Men jeg gør da noget ved det.
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 10-05-10 17:39

Citat
jo større Blænde, des lavere tal

Det er fordi blændetallene i virkeligheden er nævneren i en brøk. Dvs blænde 8 betyder i virkeligheden blænde 1/8 som jo er større end blænde 1/16. (som vi for nemheds skyld - nå nej af ren dovenskab - kalder blænde 16)( forkortet. f: 16 - for at gøre forvirringen total)
Det er nu meget godt at kende lidt til de gamle film og foto udtryk. Jeg kan godt forstå, det er svært, når de sammenligner med noget, de bare tror du kan.
Good luck. spørg hvis der er mere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-05-10 19:57

Du skal ikke være ked af du ikke kan finde ud af det...

Jeg skal røbe en "hemmelighed" for dig:

Sådan ca 85 % af dem der regner sig for meget dygtige amatøtfotografer eller halvprofessionelle og tjener lidt på deres billeder, de bruger oftest spejlrefleksernes auto-funktion.

Det kræver meget teoretisk viden at bruge manuelle indstillinger ud fra de givne lysforhold, hvilket du også har fundet ud af.

Hvis du gerne vil lære det, så find funktionerne med piktogram og lysmåling i dit kamera, så kan du der så nogenlunde se hvordan lukkerhastigheden skal indstilles.

Eller også tage billeder på den indstilling der hedder blændeprioritering, der bestemmer du blænden ud fra motivet og så udregner kameraet selv lukkerhastigheden.
Regel ved blændeprioritering:

Dybdeskarphed, til landskabsbilleder eksempelvis..der skal bruges en lille blænde (= stort "F"-tal)
Ting tæt på eller motiv der bevæger sig hurtigt..der bruges en stor blænde (= lille "F"-tal)

Citat
Dvs blænde 8 betyder i virkeligheden blænde 1/8 som jo er større end blænde 1/16.

øøhh...jeg tror da du begynder at blande lukkertidshastigheder ind i det nu

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-10 22:03

Hej dova
Tak for svaret - jeg lader det lige simre lidt i knolden.
mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 10-05-10 23:09

Når du træder ind i et lokale vurderer du hvor meget lys der er. Skal man bruge flash eller kan man klare sig med høj iso. Stil kameraet på M.
Man vurderer at det er iso 3200 hvis du vil have din blænde på 5.6, fordi du godt vil have en god dybdeskarphed i billedet, men heller ikke alt for meget, fordi iso 3200 er på grænsen til at det bliver for kornet. Og når man kan slippe for flash på sit kamera, så gør man det. Det generer alle og billederne bliver grimme.

Nu ser du et roligt, men interessant motiv for dig. Der skal ikke være for meget rod i baggrunden og der skal ikke være halve folk med eller stikke bordkanter sov ind i siderne. Ellers drop at tage billedet eller rk dig lidt rundt til det ser æstetisk optimalt ud. Der er altid en hovedperson i et billede. Personen kan være den forreste, eller den med det bedste udtryk eller den der skiller sig ud, eller blot har øjenkontakt hvor de andre ikke har.

Stil kameraet på spotmåling. Kig lynhurtigt på dit motiv og se efter om der er store hvide eller sorte områder du skal tage hensyn til. Hvis der ikke er det er du klar til at tage billedet. Løft din venstre hånd og sigt med kameraet i din højre hånd på din håndfalde og mål lyset der.
Juster lukkertiden ind efter lysmålingen. Bliver lukkertiden for lang skal du selvfølgelig bruge en anden blænde f.eks 4.0 eller 3.2 eller 2.8 osv.
Rekomponer evt. lige billeder lidt, kig i alle 4 hjørner om der er noget der ikke skal være der. Kig efter om der er styrtende linier osv. Jo mindre du skal lave i photoshop bagefter jo bedre.

Stil skarpt enten manuelt eller med autofokus. Bruger du autofokus skal du kun bruge 1 fokuspunkt. Det skal sidde lige i hovedpersonenes nærmeste øje. Alt andet er sekundært. Nu bliver dit billede 100% sikkert skarpt.

Udover det så har du også et perfekt belyst billede.

Det lyder som en masse der skal læres og ja det tager da også lidt tid, men når det først sidder, så er det nærmest kun 1 parameter du skal indstille, resten ved du allerede løbende hvad er.

Nu er der sikkert nogle der kommer på banen og fortæller at en hvid mands håndflade er for lys til at være 18% grå som kameraet måler, men det er jeg ikke enig i. Det fungerer fint med håndfladen uden at justerere og det har det gjort professionelt i over 5 år til aviser og ugeblade osv.

Nu vil andre igen måske komme på banen og påstår at kameraet kun måler 12% grå. Men det er underordnet, det her virker og det er det eneste der virker hvis du vil have gode billeder hver eneste gang. Mange avancerede amatører vil altid bliver overrasket over et forkert belyst billede ind imellem. Det må ikke ske for en der tjener penge på det, med mindre man vil lave ekstra unødvendligt arbejde.

Til sidst vil jeg slutte af med at du vil møde mange på din vej, der vil prøve at fortælle dig at kameraets indbyggede og fuldautomatiske indstillinger såsom lysmålingen osv virker lige så godt hvis du bare lære det at kende på din egen måde. Ja måske et lille stykke hen af vejen, men ikke hele vejen. Ikke i alle situationer.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-05-10 07:11

Citat
Når du træder ind i et lokale vurderer du hvor meget lys der er. Skal man bruge flash eller kan man klare sig med høj iso. Stil kameraet på M.
Man vurderer at det er iso 3200 hvis du vil have din blænde på 5.6, fordi du godt vil have en god dybdeskarphed i billedet, men heller ikke alt for meget, fordi iso 3200 er på grænsen til at det bliver for kornet. Og når man kan slippe for flash på sit kamera, så gør man det. Det generer alle og billederne bliver grimme.

Nu ser du et roligt, men interessant motiv for dig. Der skal ikke være for meget rod i baggrunden og der skal ikke være halve folk med eller stikke bordkanter sov ind i siderne. Ellers drop at tage billedet eller rk dig lidt rundt til det ser æstetisk optimalt ud. Der er altid en hovedperson i et billede. Personen kan være den forreste, eller den med det bedste udtryk eller den der skiller sig ud, eller blot har øjenkontakt hvor de andre ikke har.

Stil kameraet på spotmåling. Kig lynhurtigt på dit motiv og se efter om der er store hvide eller sorte områder du skal tage hensyn til. Hvis der ikke er det er du klar til at tage billedet. Løft din venstre hånd og sigt med kameraet i din højre hånd på din håndfalde og mål lyset der.
Juster lukkertiden ind efter lysmålingen. Bliver lukkertiden for lang skal du selvfølgelig bruge en anden blænde f.eks 4.0 eller 3.2 eller 2.8 osv.
Rekomponer evt. lige billeder lidt, kig i alle 4 hjørner om der er noget der ikke skal være der. Kig efter om der er styrtende linier osv. Jo mindre du skal lave i photoshop bagefter jo bedre.

Stil skarpt enten manuelt eller med autofokus. Bruger du autofokus skal du kun bruge 1 fokuspunkt. Det skal sidde lige i hovedpersonenes nærmeste øje. Alt andet er sekundært. Nu bliver dit billede 100% sikkert skarpt.

Udover det så har du også et perfekt belyst billede.

Det lyder som en masse der skal læres og ja det tager da også lidt tid, men når det først sidder, så er det nærmest kun 1 parameter du skal indstille, resten ved du allerede løbende hvad er.

Nu er der sikkert nogle der kommer på banen og fortæller at en hvid mands håndflade er for lys til at være 18% grå som kameraet måler, men det er jeg ikke enig i. Det fungerer fint med håndfladen uden at justerere og det har det gjort professionelt i over 5 år til aviser og ugeblade osv.

Nu vil andre igen måske komme på banen og påstår at kameraet kun måler 12% grå. Men det er underordnet, det her virker og det er det eneste der virker hvis du vil have gode billeder hver eneste gang. Mange avancerede amatører vil altid bliver overrasket over et forkert belyst billede ind imellem. Det må ikke ske for en der tjener penge på det, med mindre man vil lave ekstra unødvendligt arbejde.

Til sidst vil jeg slutte af med at du vil møde mange på din vej, der vil prøve at fortælle dig at kameraets indbyggede og fuldautomatiske indstillinger såsom lysmålingen osv virker lige så godt hvis du bare lære det at kende på din egen måde. Ja måske et lille stykke hen af vejen, men ikke hele vejen. Ikke i alle situationer.

Sikke en gang ævl

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-05-10 08:30

@brorteil
Vær venlig at holde dig uden for denne tråd. Jeg håber ikke at du er for dum til at forstå en høflig anmodning.
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-05-10 08:39

Hej ItsGreen
Tak for en lang udførlig redegørelse. Nu er det ikke just selskabsfotografering jeg har i sinde at bedrive og som jeg tidligere skrev, er jeg slet ikke nogen dårlig fotograf når jeg bruger mine "gamle" kameraer, et Canon IXUs 70 og et Canon Powershot G7. Jeg vil bare gøre det endnu bedre.
Mine kompositionsevner fejler ikke noget da jeg i mange år for Gutenberghus har arbejdet sammen med flere af DK's dygtigste fotografer. Jeg har komponeret billeder med udgangspunkt i mit eget design. (Bolig-og håndarbejdsstof). Men det var før den digitale fotografering så dagens lys og jeg har ikke interesseret mig for det tekniske.

Jeg vil fotografere forskellige motiver i naturen - fugle - blomster, vand - osv.
At denne tråd her måske mere forvirrer end oplyser (mener ikke dit bidrag), betyder at jeg vil lukke tråden, inden der "kommer mudder i mit kamera".

Endelig kan jeg jo også benytte mit E-520 med lieve-view - d.v.s. med opklappet spejl, og så fungerer det jo næsten som de andre kompakte digitalkameraer, hvis jeg benytter mig af P funktionen.

Mange venlige hilsner
Ingelein

http://www.strikingeshave.blogspot.com
http://www.strikinge.blogspot.com

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 11-05-10 11:12

Tag dig ikke af brorteil. Han er altid sådan. Han er blokeret af mig for længst.

Ja kompositionen er jo det vigtigste. Det tog også mig mange år at få det tekniske på plads, fordi jeg ikke så det som vigtigt.

Jeg blev dog til sidst træt af at kameraet bestemte. Jeg syntes at det er vigtigt at kende sit arbejdsreskab ind og ud 100%. Det er et minimumskrav for mig.

Men igen kommer det jo an på hvad man vil me det, som du selv siger

Kommentar
Fra : lillemis1

Dato : 19-06-10 22:09

Hej. Vedr. bror Teil. Aaltså helt ærligt, hans udtalelser står for sig selv, enten lider han af komplekser, så vi bør have ondt af ham, eller også er han både hjernedød og ubegavet, når han træder sådan på dig. Glem ham! Du har erfaringen, du kan sagtens lege dig til det, selvom du går bort fra auto, erfaringen vil jo hurtig vise dig, hvasd der virker, i hvilke situationer. Det vigtigste er, at du lærer dit kamera at kende, og har det godt med det. Leg med blænde, lukkehastughed, etc. Eksperimenter!

Kommentar
Fra : JJChristensen

Dato : 05-08-10 11:34

Hej..

der er jo ingen grund til at sidder og opfinde "den varme talerken" igen...de problemer du har er der en masse gode mennesker der allerede har arbejdet på at fortælle om. Du kan eks. prøve her:

http://kenrockwell.com/tech/basics.htm

http://www.dslrtips.com/workshops/How_to_take_portraits_with_blurred_background/people_small_depth_of_field.shtml

http://www.youtube.com/watch?v=aAxJRF73vwc&feature=channel

..ovenstående er blot eksempler, men nettet er fyldt med en masse info!

Mvh
John

Kommentar
Fra : JJChristensen

Dato : 05-08-10 12:35
Kommentar
Fra : JJChristensen