/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
eneforhandler - er det lovligt??
Fra : maler-fidusen
Vist : 1234 gange
100 point
Dato : 10-05-10 10:49

Vi har kigget på en træningsmaskine her i DK men der er INGEN rabat at hente - og i f.eks Tyskland og England koster samme maskine næsten 35% mindre end i DK og så meget mindre udgør momsen heller ikke .. MEEEEN de oplyser os om, at lige præcis denne maskine må de IKKE sende til DK da distributøren (der er kun 1) har eneret på salg i Danmark... kan det virkelig være lovligt??? så er der ingen konkurrence på markedet og derfor koster den en formue og ingen butikker er til at hugge og stikke i og vil ikke engang give rabat efter de aftaler man nu engang kan ha igennem firmaer mv. ... det er jo et priskartel der vil noget!!!

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 110 point
Dato : 10-05-10 10:59

kunne du ikke købe den i udlandet, ellers virker det jo som om det er mod EU's grundlag, at begrænse varens bevægelsesfrihed m.m

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 10-05-10 11:26

Nej vi har forsøgt at købe den i tyskland - hvor den KUN koster 10.000 kr. imod næsten 16.000 kr. i DK .... og har fået et svar fra internebutikker i UK og DE om, at da der er en distibutør i Danmark med eneret på denne vare - så må de ikke sende den til DK - men vi kan køre til Tyskland og hente den, så må de godt sælge til os... Så kan jeg pludselig bedre forstå at ingen butikker har ville gå så meget som 1 kr. ned i pris eller give og rabat via andre ordninger... de ved jo at vi ikke kan få den andre steder!!! og det kan da ikke være helt lovligt/rimeligt eller hvad?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-05-10 11:26

Det er en aftale mellem forhandler og sælger, der gør det, og jeg mener faktisk det er lovligt. Tag en tur over grænsen og køb den, tag en trailer med og fyld op med øl og vin, og få en tur ud af det.
Du skal så bare samtidig formentlig sige farvel til service og garanti, hvis du får behov for det, må du igen en tur over grænsen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-05-10 12:20

Selvfølgelig er det lovligt, forhandleren garanterer produenten et minimmum salg mod at han er eneforhandler, og til gengæld lover producenten at de ikke tager hans kunder.

Der er jo masser af konkurrence, med mindre alle andre producenter af træningsmaskiner pludselig er lukket

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-10 12:40

Det er helt klart ulovligt i henhold til eu konvention og konkurrencelov. Men selv om det er ulovligt har du svært ved at gøre noget ved det. du kan dog se om du kan få konnkurrencestyrelsen til at tage sagen op.
Du kan ikke tvinge udenlandske netbutikker til at handle med dig. Så deres afslag er lovligt, bare ikke med den grund de angiver.

Hvis de i stedet siger at de ikke vil påtafge sig at sende og få betaling fra udlandet, er der ikke noget galt i det.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-05-10 12:51

Det er fuld lovligt at der er en eneforhandler.

Du kan købe dem i Tyskland og få dem leveret til en adresse i Tyskland og så selv hente dem. Du kan også være heldig at finde en forhandler der vil sælge dem til Danmark.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-05-10 14:08

Der "rodes" lidt i begreberne

JA - det er fuldt lovligt at en udenlandsk distributør ikke VIL sælge til dig - det er IKKE ulovligt at han gør det alligevel, men så bliver han hurtigt "fyret" som "grossist" i det pågældende land....

Alt ialt har det INTET med lovgivning at gøre, men er ene og alene en aftale mellem producent og importører..... (når vi taler EU - ellers kan der være andre ting)

Du behøver ikke gå længere end til bilproducenter.....

En Mercedes er væsentlig billigere i DK end i Tyskland (i ren handel uden afgifter og moms), så tyskere ville da købe i DK hvis det var muligt - det er det bare ikke da sælger så ikke længere ville være aut. forhandler i DK... (Han ville blive "smidt ud" så snart producenten opdagede det)

Årsagen til alt dette er at der er forskellige forhold i de forskellige land der gør at varer ofte sælges med store rabatter da de ellers måske slet ikke kunne sælges.... Og jo dyrere er vare er og jo mere f.eks. afgift det pågælde land har, ville det give ENORME prisforskelle....

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 10-05-10 16:53

Jeg har talt med konkurrencestyrelsen og det er noget med markedsandele at gøre -- men derfor er denne afvisning ikke nødvendigvis lovlig og de vil gerne se på sagen idet der INTET ulovligt at i at henvende sig udenlands eller hos anden forhandler selvom der er eneforhandler ret på varen i DK.,... så det må være den vej vi går.... fordi det virker helt absurd at man ikke kan købe via internettet til Danmark som med rigtig mange andre vare...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-05-10 17:06

Det står jo ENHVER frit for at NÆGTE at handle med DIG - så der kommer du desværre ikke længere....

Det er som sagt "interne" aftaler - og det kan "lovgivningen" ikke pille ved....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-05-10 17:13

Jeg mener, hvis prissætningen på en eller anden måde er centralt styret er det ulovligt. F.eks. er det ulovligt, hvis en grossist vil/kan ikke bestemme, hvad varerne skal koste i detailleddet. Priserne skal sættes efter den fri konkurrence. Men hvad groseeren skal betale, må vel heller ikke styres fra et eller andet land, hvor varen produceres, det må vel da også være ulovligt i følge det indre markeds regler.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 10-05-10 17:19

Jeg har talt med konkurrencestyrrelsen og da jeg har en mail hvori begrundelse står - så kan der straffes ved bøde. Der er også EU regler og EU domstole og de sagde at de slår hårdt ned på den slags. Derudover er prisen i DK IKKE til at rokke ved - alle har samme pris og vil ikke give sig en kr. og som tidl. nævnt så vil de IKKE engang yde rabat iflg. de aftaler der ellers er med pågældende forhandler.. DET MÅ DE IKKE!!! så et eller andet aftalt spil er der.... men fred være med det.. kandu fik jeg ikke meget ud af *S*

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 10-05-10 17:19

Tak for svaret Thyregod8 - om ikke andet fik det mig til at læse lidt på reglerne og fik talt med konkurrencestyrrelsen..