/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lille Hanne bliver mor i dag.
Fra : granner01
Vist : 1400 gange
50 point
Dato : 09-05-10 10:44

Så er ungerne ved at ankomme, der ankommer en hver halve time. De er bitte små, men de har store munde og kan åbne dem helt op. Og kors hvor kan de larme.

Hannen er begyndt at fodre hunnen og hun fodrer ungerne. Der er foreløbig ankommet 4 stk. Og der er endnu 4 æg.

Hunnen forlader kun reden når hun selv skal træde af på naturens vegne.

Jeg var nødt til at lave en ny tråd, jeg kunne ikke forøge point mere på den gamle tråd.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-05-10 10:46

Citat
Lille Hanne bliver mor i dag.

Så er du jo blevet bedstemor Granner.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 09-05-10 11:07

Min mor har nu fået 7 unger, men det er vel heller ikke sikkert at der kommer unger ud af alle æg???

Min mor siger de er ret livlige, og nærmest er som insekter

Næste gang jeg besøger min mor, vil jeg prøve at tage et billede fra hendes fuglebog,hvor der står at de kan finde på at have reder i jordhuller, så kan du vise det til din ornitolog

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 12:14

Der er 6 unger i reden nu og de ligner små insekter. Hvor er de dog grimme med stikkende små vinger, små hoveder og store lukkede øjne og et stort næb som ligner et hul når de åbner det. Oh hvor kan de skrive når de vil have mad.

Der er 2 æg endnu så det bliver spændende at se de klækkes. For jeg tror at alle æg klækkes. Jeg tror ikke de små fugle far fysisk overskud til at lægge ubefrugtede æg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-10 16:41

Hvor er de foto vi skal se.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 16:52

De kommer om 5 min

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 16:59

Her er de, der mangler kun 1 æg og der er 7 unger nu.

Jeg har optaget en del film i dag, hvordan oploader jeg det så i kan se det?

http://www.youtube.com/watch?v=um7ohdmNv5Q

http://peecee.dk/upload/view/243729

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 18:00

Så er der 7 unger og 1 æg tilbage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-10 18:15

Det er altså sjovt med de mejsekasser med kamera... hold da op hvor det vagt jubel

Også sjovt at se ungerne nu hvor de er kommet, hos min mor er alle ni unger udruget nu, og Hannes unger kom så også lige idag, selv om hun lagde æggene før min mors fugl

Kønne er de godt nok ikke, men det bliver de vel om et par dage

Granner01... jeg fik taget et billede af min mors bog, så du kan læse, at det er alm at de bor i jordhuller, mere så du kan vise det til den ornitolog der sagde at det ikke var så almindeligt

http://peecee.dk/upload/view/243756

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 18:35

Ja musvitten er ikke så kræsen som blåmejsen, selv om den kan finde på at yngle i gummistøvler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-10 20:56

Det er synd at i glemte at fokusere kameraet da i sate det i.
Brugsanvisningen er kun få lineier. Men der står at man skal løsne den lile skrue og stille skarpt.

Det er da lidt ærgerligt med så uskarpe billeder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 22:05

Jeg ved det godt, men da vi hængte kassen op flyttede fuglen ind med det samme og gik i gang med redebyggeri. Så vi ville ikke forstyrre. Når denne gang er overstået så finindstiller vi. Det er bare besværligt da det skal samordnes med vores TV som er 42".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-10 22:11

Granner01.... vi har ikke kunne læse os til i min mors bøger, ...hvor gamle er ungerne før de forlader kassen?

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 09-05-10 22:26

til Hanne og placeringen på det 42 tommers TV.
Ikke alle fuglemødre og fugleunger bliver fjernsynsstjerner på Mors dag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-10 02:40

I skulle stille skapt inden i satte kassen op. Det er også meget lettere når den står lige ved siden af fjernsynet. Nu kan i jo ikke se så meget af hvad der foregår.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 10-05-10 08:15

Det er da et spændende fugle projekt...

Selv kigger vi kun én gang i fuglekassen. (Det skal nu vente lidt endnu!)

Låget kan, lige så stille, løftes op, og så kan man sætte et spegl op og se 6-8 musvitter eller gråspurveunger.

Har filmen med "de fem løver" noget med fuglene at gøre?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-05-10 11:28

Her Nordsted.
Citat
Æg
Musvit-hunnen lægger sit første kuld æg i april eller maj måned. Hun lægger mellem 5 og 11 hvide æg med røde pletter i reden. Hunnen ruger på æggene 13 – 14 dage, før de klækkes. Det er kun hunnen der ruger – hannen fodrer hende til gengæld imens hun ligger på æggene. Musvitterne kan få et eller to kuld unger i løbet af en sommer.

Unger
Når ungerne kommer ud af æggene, hjælper forældrene hinanden med at finde mad til dem. De bliver fodret med larver fra insekter – i sær sommerfugle-larver. Ungerne vokser i reden i 18 – 20 dage. Så er de flyvefærdige. Når der er gået 1 – 2 uger mere er de uafhængige af deres forældre.

Og i andre også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-10 12:09

Tak piaskov, jeg havde fortalt min mor, at jeg vidste stærene forlader reden ca 1.6. og regnede også med at det kunne være tilfældet med mejse/musvitter, nu har jeg fået det bekræftiget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-05-10 17:55

Blåmejserne yngler før musvitten.

Nu er den sidste unge kommet ud af ægget og Lille Hanne og Hans har travlt. Men kors hvor kan de gabe op de små. De er små bitte, jeg tror kun en unge er ca 1 cm. Alle 8 unger kan ikke fylde skålen i reden ud. De ligger hulter til bulter i den ene side.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-10 19:02

Harald Nyborg har billiger sækkevogne til det 42" - så kan det komme med ud i haven.
H N har også billige walkie talkie så i kan kommunikere længere end råbeafstande.

Ps. Naboens Solsorteæg blev desværre en lækkerbisken for Skaden.
Han nåede ikke at sætte Skadeståltrådsnet hen over cykelkurven.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-05-10 21:28

Vi har råger i kolonihaven og jeg tror at de fik kål på solsortens æg.

Det er sjovt at kigge på ungerne nu, det største ved dem er deres næb. 8 Runde O'er er der når mor kommer og siger "kuuurrr" Så gaber alle på en gang. Jeg har forsøgt at fotografere det men det er ikke lykkes, endnu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-10 21:47

Jeg prøvede at tage et billede hos min mor igår, men der kom hele tiden så mange streger på, at jeg opgav.........hendes tv-billede er ellers rigtigt godt, men det er altså ikke nemt at få taget et foto

Uuuh i må ikke tale om de fuglemord, der sidder en skade og holde øje med mejsekassen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-10 21:55

Sæt net omkring så skaden ikke kan komme ind.
Når først mejsen har æg vil den straks komme tilbage når i har lavet nettet.
Det nåede naboen sidste år og der kom 3 kuld.
Han har hotel med fuld forplejning..................men det er hos os, at de spiser.
Solsorten sidder og glor på os når vi spiser morgemad.
Det er lige før at den banker utåldmodigt på ruden.
Den flytter sig kun lidt når vi så fodrer den.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-05-10 21:59

Når vi graver i kolonihaven kommer solsorten ned til og, den leder efter orm efterhånden som vi graver.

Mine fugle har det godt, de får mad, jeg har badebassin til dem og de får frisk vand at drikke. Jeg har store underskåle til potter, de bader i dem, selv duerne og solsorten. En mindre underskål bader de små fugle i og en tredie er drikketrug. Der er liv og glade dage også selv om vi sidder derude og drikker kaffe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-10 22:12

Jamen Eyvind, hvordan?? mejsene skal jo kunne komme ind og ud?? Skynd dig at svare, så vi kan få afværget et massemord

Fuglene har det også godt hos mig, for vi fortsætter med at fodre dem, og hvis vi ikke lige har fyldt i fuglehuset, så hopper de ind og spiser kaninernes mad... bad får de skam også for vi har da et fuglebad

Duerne... trunerne hedder de hos mig, fodre jeg på græsplænen, egentig er jeg ikke så glad for dem, de synger grimt (det kan man vist ikke sige at de gør) og kønne er de nu heller ikke, men det kan de jo ikke gøre for, men det er jo levende væsner, som har her lige så meget ret til at være her som de andre småfugle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-05-10 10:33

Jeg er glad for duerne, skovspurvene er små grisse når de spiser og der ligger en masse korn på fliserne. Det spiser de selv men der er rigeligt til duerne.

Og så ved jeg ikke hvad pindsvinet spiser, men det er her, jeg ser dens efterladenskaber rund i haven og den rumsterer om aftenen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-10 11:59

Skaderne kan ikke komme ind af 4 X 5 Cm - men det kan mejserne sagtens.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-05-10 12:44

Vi har sat en messingplade med hul foran hullet i kassen. Sidste år havde jeg også mejsekasse men da hakkede skovspurvene hullet større så de fik kassen. I år besluttede jeg at blåmejserne skulle have kassen i fred. Det er rart at have dem året rundt, for jeg har stort set ikke en bladlus i haven, og jeg har store klatreroser. Men ingen bladlus i dem. For det spiser bæåmejserne og musvitterne.
Men min have er heller ikke mere end 56 m².

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-10 16:08

Rigtig sørgeligt nyt...........alle min mors fugleunger er døde

Hun tændte tv-et her til formiddag og så at hunnen ikke var der, og at ungerne lå helt underligt stille, og da en af de voksne kom lidt efter med næbbet fuldt af mad, var der ingen der reagerede

Min mor tror de er døde af kulde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-10 16:34

ÅÅhhh det er synd, det det kan også være at de sover alle sammen. Både hunnen og hannen fodrer og hvis hunnen har fodret så er det ikke sikkert at de reagerer når hannen kommer. Så sig til din mår at hun skal lade TV køre og holde lidt øje med de unger. Hunnen har ligget på dem hele natten så jeg tror ikke de alle er døde af kulde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-10 17:00

Jeg har lige ringet til min mor,for at fortælle hvad du havde skrevet, men hun siger at sidst der var en forældre, var det som om den ene unge i midten reagerede, men fik ikke åbnet næbbet, for den voksne fløj igen, uden den fik mad

Så skal vi vel tømme kassen ret hurtigt, så måske de starter forfra??

Nu vil jeg da ikke ha sådan en kasse alligevel, det er da bare så trist når man oplever sådan noget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-10 20:04

Hos mig gaber 8 unger når en af forældrene kommer. Det lignet 8 ottetaller.

Måske er det så koldt at din mors unger ikke fik mad nok fordi der manglede insekter og fuglene var unge uden ret meget erfaring. Jeg tror at Lille Hanne har ynglet i min have i flere år. De bliver 8-10 år og yngler vel i 8 år.

Hvis der ikke er liv i kassen så skal din mor tømme den og så yngler de en gang til i år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-10 20:17

Så er kassen blevet tømt--- 8 pænt store unger (vi havde ellers talt dem til 9), de var faktisk størrer end jeg havde troet, nok over 2 cm, og så var de begyndt at få lidt dun på hovederne... sådan som de stod i reden, så det bare ud som om de sov,de var så nuttede

I formiddag ville den ene forældre jo give dem mad, men måske den havde ledt så længe efter føden, at det var der det gik galt, det finder vi jo ikke ud af, for min mor har ikke tv'et tændt hele tiden

Håber snart der kommer liv i kassen igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-10 23:13

De yngler igen til juli, blåmejserne yngler 2 gange om året.

Jeg kan se at det er hårdt for forældrene i vores kasse her, ungerne ligger meget alene.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 13-05-10 19:24

Tak for svaret Nordsted1.

Synd med de unger der døde.