/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tryk på fyr
Fra : bite
Vist : 4015 gange
100 point
Dato : 08-05-10 16:24

Jeg har et Junckers fyr hvor trykket sidst jeg tjekkede viste under 1 bar, et par måneder efter har tjekket det igen og nu viser den lige under 3 bar. Hvordan kan det være da jeg ikke selv har efterfyldt ?

Sidder der en automat påfylder som fylder på når den mener at der er for lidt tryk eller ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-10 16:48

Hvis din fyldeslange er fastmonteret og måske ikke lukker helt i ventilen, kan det være vandværkstrykket som bygger keddeltrykket op.

Det kan også være (ikke så godt) din varmtvsansbeholder som er utæt mellem brugsvandet og keddelvandet, og så er det brugsvandets tryk som løber over og hæver keddeltrykket.
På et tidspunkt vil sikkerhedsventilen på kedlen åbne og lukke overtrykket ud.

Det lyder som om du må udskifte din varmtvandsbeholder.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-05-10 17:01

Men vil trykket så ikke blive ved med at stige konstant

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-10 17:10

Trykket vil højst stige til vandværkstryk. Vandværkstryk er forskelligt fra vandværk til vandværk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-10 17:17

Der skal ikke være tryk på et fyr.
Du tager fejl af fyret og vartvandsbeholderen .

trykket i beholderen stiger hvis den et lukket og du varmer den op.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-05-10 17:17

Fyldeslangen er fastmonteret håber det er den, ellers er det jo en udgift omkring 20.000 kr, øvøv

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-05-10 17:19

Jo der skal være tryk på kedelvandet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-10 17:56

kadelvandet er da ikke fyret.
Det hjælper på forståelsen, når man bruger de rigtige navne.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-05-10 18:02

Er ingen ekspert, men mener at det er rigtigt hvad Eyvind skriver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-10 19:44

I fyret er der kedelvand.
Varmvandsbeholderen kan enten være sammenbygget eller sidde for sig selv.

Her hos mig sidder de hver for sig:
http://peecee.dk/upload/view/243565

Citat
kadelvandet er da ikke fyret.
Det hjælper på forståelsen, når man bruger de rigtige navne.

Du har fulstændig ret Transor................kadelvandet er ikke fyret.
Men det er da kedelvandet. (med et d naturligvis)

Det mener de Civilingeniører / Akademiingeniører og selv teknikumingeniører som jeg kender, da også.

Der skelnes mellem kedelvand og brugsvand.
Normalt kan brugsvandstrykket ikke aflæses på et villafyr - men kun kedeltrykket.

Ps. Jeg har faktisk haft et oliefyr med sammenbygget varmtvandsbeholder, hvor kedeltrykket steg på grund af utæthed mellem kedel og varmtvandsbeholder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-10 19:50

Men pas på med bare at lukke for det kolde brugsvand da fyret nu kan sende kedelvandet den anden vej og ud til tappestederne. det er ikke særlig sundt.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 08-05-10 19:58

fyldeslangen skal afmonteres efter brug netop for at undgå ovennævnte ,da afspærringshanerne ofte ikke lukker helt tæt

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-05-10 20:06

Trykket har ikke været så stort at den har smidt vandet, hvilket den gør over 3 bar(hvad er det normale vand tryk ?)

Har nu afmonteret fyldeslangen, som normalt er fastmonteret og reguleret trykket i kedlen til 1,5 bar, som jeg går udfra er under trykket fra vandværket, også følger jeg det tæt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-10 20:35

Vores lille vandværk ( 7 familier) holder trykket på ca. 3 bar.
Det statiske (når der ikke er forbrug) vandtryk bør ligge på 3 - 4 bar.
Sikkerhedsventiler til brugsvand er normalt sat til 6 bar.
(vand materiel trykprøves til 10 bar)
Sikkerhedsventiler for kedelvand til vilaer er normalt sat til 2,5 bar ( vandsøjle på ca. 25 mtr)

Ja lad os håbe at det bare er slangen.

Der er 2 grunde til at "fyldeslangen" ikke må være fastmonteret.
1. Som allerede er nævnt - at anlæget kan overfyldes.
2. Til bageløb af det snavsede kedelvand hvis vandværket lukker for vandet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-05-10 21:26

det kan også være membranen i din trykekspansion der er defekt.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-05-10 21:40

men vil det også gøre at trykket stiger uden grund ?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 09-05-10 00:03

en defekt membran vil få trykket til at falde , så hvis trykket med afmonteret fyldeslange stiger skyldes dette en utæthed mellem vandværksvandet og kedelvandet , en sådan utæthed kan enten være i varmtvandsbeholderen eller i dit Junkers gasfyr (combikedel)

Kommentar
Fra : bite

Dato : 09-05-10 08:35

Ok kan se at den er steget en lille smule i løbet af natten, så jeg må vist ringe til min VVS mand på mandag.

Kan man skifte indmad i en varmtvandsbeholder eller skal hele enheden skiftes ?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-05-10 09:11

Det er nok ikke så slemt det her.
Mon ikke der er lidt vrøvl med trykekspansionsbeholderen.
Hvis membranen er blevet lidt slap kan den ikke holde trykket oppe ret længe, og hvis temperaturen samtidig er faldende på kedelvandet (på grund af lidt mere varme i luften)vil trykket falde på manometeret.
Lad en VVs'er kigge på det, men pas på, han ikke lokker dig til at købe en ny kedel, de er fyldt med numre.
Hilsen Keldd.......(VVS-blik og rør)

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 09-05-10 15:57

Afmonter din fyldeslange hvis den sidder med omløbere, så kan du se om der kommer vand fra den *s*
Afhængig hvor gammel din kedel er så kontakt leverandøren.
Held og lykke med det
joeson

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-05-10 22:34

Citat
Fyldeslangen er fastmonteret håber det er den, ellers er det jo en udgift omkring 20.000 kr, øvøv

WOW.... Det var satme en dyr en du vil ha.....

Citat
Det er nok ikke så slemt det her.
Mon ikke der er lidt vrøvl med trykekspansionsbeholderen.
Hvis membranen er blevet lidt slap kan den ikke holde trykket oppe ret længe, og hvis temperaturen samtidig er faldende på kedelvandet (på grund af lidt mere varme i luften)vil trykket falde på manometeret.
Lad en VVs'er kigge på det, men pas på, han ikke lokker dig til at købe en ny kedel, de er fyldt med numre.
Hilsen Keldd.......(VVS-blik og rør)

Citat
Ok kan se at den er steget en lille smule i løbet af natten, så jeg må vist ringe til min VVS mand på mandag.

Hmm Hvem lokker lige her???????

Kommentar
Fra : bite

Dato : 13-05-10 06:42

Nå så har VVS manden været på besøg, og selvom jeg gerne ville have haft Keldd var det ikke ham

Jeg skulle alligevel have lavet service på fyret så jeg slog 2 fluer med 1 smæk. Det viste sig at trykket i en eller anden beholder var forkert.
Trykket i kedlen har ikke rykket sig en millimeter siden han har været her.

Men lige inden jeg uddeler point har jeg et lille spørgsmål mere:

Jeg har solvarme kombineret med naturgassen, panellerne er ved at have set sine bedste dage. Så jeg tænkte om det egentligt kan beatle sig at "stryge" solvarme og istedet købe en varme veksler så man undgår at have en varmtvandsbeholder ?

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 13-05-10 09:19

Bite:
Hvis du skal modernisere dit solfangeranlæg, så køb et moderne vaccumanlæg som
f.eks. et af dem her:
http://www.vvs-grossisten.dk/index/kampagnepriser-solfangeranlaeg-1718

Jeg har ingen aktier i foretagenet, men har set de kører nogle rimelige tilbud for tiden, jeg mener
også at en varmeveksler ikke er noget for dig.

Ser du et 30 rør's vaccum-solfangeranlæg med beholder (200l) og automatik+ pumpe+en del materialer koster 13.775.
Så kommer monteringen af det, og der får du nok en hovedpine, men prøv at tal med grossisten
som sælger tingene her, de har en afdeling du kan kontakte, se øverst i linket.
OK, nu var det ikke mig der kom på besøg hos dig, (jeg er normalt med på den værste)
men ham der kom fik tingene sat på plads, så det var jo godt.
Hilsen Keld

Godkendelse af svar
Fra : bite

Dato : 13-05-10 17:16

Tak for svaret Keldd. Det var dit svar der var det rigtige.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-05-10 18:54

Selvtak bite, og held og lykke med dit valg af anlæg.
Hilsen Keld