/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Pighalsbånd
Fra : Provsten1
Vist : 4755 gange
400 point
Dato : 08-05-10 13:20

I forbindelse med en god vens spørgsmål om pighalsbånd og betimeligheden i at bruge det, blev det også kaldt koralhalsbånd ! Jeg mener ikke det er det samme, men er der nogle kvikke hoveder der kan svare på det ?
Med hensyn til at bruge pighalsbånd, mener jeg iøvrigt ikke det er nødvendigt - hvad er holdningen til brug af pighalsbånd ?

Med venlig forårshilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 13:32

Et koralhalsbånd er en stållænke som har en kvælerfunktion, de er meget almindeligt brugte.

Dette halsbånd kan ikke sammenlignes med pighalsbånd, hvor der ved ryk i linen presses en større antal pigge ind i hundens hals. De er total forbudte nogle hundetrænere begræder dette desværre, men de har aldrig i bund og grund forstået deres trænergerning alligevel.
Koralhalsbånd skal også anvendes med omtanke og aldrig i kraftige ryk, da man kan skade hundens hals - strube m.m.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-05-10 14:00

Der er vel ingen der bruger den slags. Kan hunden ikke opføre sig ordentligt uden at skulle kvæles eller skamferes, så er den bedre tjent med at blive aflivet. Føj.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-05-10 14:52

I snakker som I har forstand til....

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 14:52

Hej Tonganeser

Prøv lige at lægge mærke til hvad folk bruger af halsbånd på deres " bedste " ven, og du vil se at koralhalsbånd er alment udbredt og især imellem ikke jægere.

Det er i 95% af tilfældende herremanden er noget galt med og ikke hunden.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 14:57

bb1 går vel ind for elhalsbånd, pig ditto og en rottensvans så kræet ka høre, klaphat af guds nåde, man kan spørge sig selv om hvorfor standarden i hans meninger, omkring hundetræning er på et højere plan end alt andet, hvad han kagler rundt i.
Hvornår får jeg svar på min små spørgsmål Ballemand, har en masse andre uafklarede ting, som du du måske kunne klarere for mig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-05-10 15:06

Pighalsbånd er lige så forbudte som elhalsbånd og hvad der ellers er opfundet af smertefulde anordninger til at "afrette" en hund med.

"Koralhalsbånd"? Det er et læderhalsbånd med indvendige pigge:

http://musikmuseum.dk/img/halssav.jpg

Det... har jeg ikke set før..

Nåmen det ser ud som om man i dag også bruger ordet "koralhalsbånd" om det, man i gamle dage kaldte et "kvælerhalsbånd".. Det lyder da også lidt pænere.....

Og med "pighalsbånd" mener man ikke mere gamle dages halsbånd med pigge, der gik vinkeltret ind i hundens hals og forhindrede den i at tænke selv. I dag mener man en modereret udgave, hvor "piggene" ligger mere på skrå. Ubehageligt er det alligevel. Men det er kvæler/koral-halsbåndet sikkert osse. En god ide kan være at afprøve udstyret på sig selv først, f.eks på overarmen eller på låret. De fleste mennesker er nok for tykhovedede til at kunne afprøve de typer om halsen..

Begge dele er forbudt at bruge ved DMK's apporteringsprøve... og sikkert også ved alle andre prøver.. http://www.dmk-online.dk/klubben/apportering.html

Oooh.. Under min google-søgning finder jeg denneher side.... DEN er da historisk!
Den viser, hvordan man "nemt" kan lære en hund at gå pænt og sitte og dække på kommando, ved brug af ridepisk og ved at træde den over poterne.. Det skal bare gøre ondt! Så lærer hunden hvad den ikke skal gøre..

http://members.fortunecity.com/jagthunden/id13.htm

Jeg kan se, at min Silke har levet et beskyttet liv i sine 8 år....... Og ALLIGEVEL er der kommet en umådelig lydig hund ud af hende..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-05-10 15:15

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 15:25

bb1 du har aldrig været nemmere at forstå, nu da du har fundet din måde at kommuinikere på, jeg vil så hælpe dig med at udbygge dit ordforråd med og, nå nej dem kender du, så ny tur

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 08-05-10 15:30

Til Bent Ballegaard-Knudsen

Hvis du ved bedre end de der indtil nu har svaret, hvorfor fremkommer du ikke med din viden ??
Det er da en underlig form for debat du udøver !!

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 15:35

Det er jo det han gør Provst for en gans skyld er bb1 helt ærlig

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-05-10 15:46

Ballegaard Knudsen har lært lektien. Så længe han holder sig til det grønne fjæs - så skriver han ikke noget forkert.
Fremragende.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 08-05-10 15:57

Det er noget forbandet svineri at bruge el og pighalsbånd, men hvis vi nu går ind på Knudsens hjemmeside og ser billeder klikker på billedet, en jagtdag 16-9.2008, og ser billederne 40-41-42-43-44, hvad er det for et halsbånd den hund har på?
Hvis vi klikker på billedet 17-8.2009 der trænes der hund, stand i lang line, fra billede 62 og fremefter står hundene og glor ned i stubbene, hvad har de fundet, en mosegris eeeeeeeeelllllllllller en fugle der er lidt tummelumsk

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 16:07

Jeg er stærkt bekymret for at Provsten giver bb1 poing for hans nye debatform han har aldrig udtrykt sig mere klart.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-05-10 16:26

Jeg synes pighalsbånd er noget tøse-pjat! En rigtig jæger bruger halsbånd med strøm! På den måde har vi helt styr på hvad vuffer laver når vi er på jagt! Det skaber respekt, og jeg skal love dig for at hunden nok skal fange nogle ænder - for ellers ved den hvad der sker!

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 08-05-10 17:14

Kære alle

Allerede nu er der mange ubesvarede spørgsmål?

TRD

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-10 17:49

De mennesker der mener pighalsbånd er nødvendig skulle ikke have hund. Enhver hund kan opdrages med kærlighed og konsekvens og masser af tid. Og jeg mener enhver hund skal opdrages stor som lille.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 400 point
Dato : 08-05-10 17:58

Birgitta er den der kommer nærmest på svaret. Jeg kender godt det læderhalsbånd med indvendige pigge - modbydeligt !
Det halsbånd, som jeg mener hedder et koralhalsbånd, er i princippet som det Birgitta har vist, dog konstrueret med trækugler med 4 - 6 pigge hele vejen rundt. Kuglerne er derefter trukket på en snor eller wire med mellemrumsstykker. Når man så trækker i den glidende del, "forsvinder" piggende ind i halsen på hunden - et modbydeligt instrument !! Jeg har haft billeder af det, men de er desværre væk og jeg har ikke kunnet finde noget på nettet.
Et kædehalsbånd eller "kvælerhalsbånd", er, rigtigt brugt, en fremragende løsning som absolut ikke beskadiger hunden ! Skal kun benyttes i en overgangsperiode !
Et pighalsbånd er ganske rigtigt en blid sag i dag, da de er produceret på en anden måde end for 25 år siden, og kan være et godt instrument, specielt for en svag person - men det skal bruges med omtanke ! Skal også kun benyttes i en overgangsperiode. - Det er iøvrigt ikke ulovligt at bruge generelt, men der kan i de forskellige klubber være forbud mod at benytte dem !
Min holdning til brug af ovennævnte 2 typer er, at hvis man har en vild og uregerlig hund, skal man bruge dem som hjælpemiddel hvis alt andet ikke fungerer, blot lige for at få ro på, og som sagt, rigtigt brugt kan de være en god løsning ! Problemhunde skal altså have en anden form for dressur end "normale" og her hjælper "vær sød pædagogikken" altså sjældent, men man skal blot lige have tingene sat på plads, så hunden finder ud af hvem der bestemmer !
Alle I glade hundeejere som aldrig har haft ret mange problemer, kan ikke sætte jer ind i, hvordan en hund fuldstændig tager magten i hjemmet og gør hverdagen ulidelig for menneskene - det har jeg desværre været vidne til nogle gange, så derfor min holdning!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 19:08

Et koralhalsbånd er et kædehalsbånd uden stop så det har en kvælereffekt.

Indgangsvinkelen til såkaldte problemhunde er ikke de omtalte " hjælpemidler " på ingen måde, der er vi lodret ueninge, det er en fallit erklæring fra ejeres eller hundetræners side, hvis det udvikler sig til at det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-10 19:09

Mennesker der kan opdrage hunde og forstår dem har ikke problemhunde.
Mennesker der tror at de har forstand på hund får problemhunde.
Og dem som laller derudad de får garanteret problemer selv med en lille hund.
Og der skulle forlanges kørekort til hund, bare så folk vidste og kendte hundens sprog.

Og kort sagt, der findes ikke ret mange problemhunde, men der findes mange mennesker der ikke har begreb skabt om at opdrage en hund. Så hunden er ikke problemet, det er ejeren.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 19:20

Granner 01
Vi er komplet enige i din fremlægning om den ting

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-05-10 19:56

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-05-10 21:00

Det er du så ikke Ballemandse

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-05-10 21:35

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 08-05-10 21:45

Sjovt (ironisk ment) endnu en "debat/spørgsmål" i kategorien "Jagt" som bliver skambidt af mindre seriøse debatører.

Hvorfor bruge pighalsbånd mm på hunde der ikke kan gå ordentligt. Det er sgu da nemmere at ambutere deres ben, eller forsyne hunden med rulleskøjter.

Det er nu en uge til at få hunden på rygerafvændig, så præmiebukken ikke får færten af hundens sure pibe søndag 16/5 tidligt morgen..

MVH@ns

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-05-10 22:50

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-10 23:01

bb1
Det kan ikke nytte noget at du bliver sur, ved du ikke hvorfor man går til træning med hunden? Det er for at træne mennesket. For at lære mennesket hvordan de skalbehandle hunden. Hunden lærer ikke andet end hvad ejen viser.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-05-10 08:04

Ja,men kæreste granner01

Jeg er skam ikke sur. Der er blot emner, som er så platte,så jeg ikke gider deltage, men nu jeg alligevel er inde, fordi jeg har fået en mail - så skal I andre da heller ikke gå fri..
Det emne der diskuteres her har været oppe hele to gange før,men Hylerne vil jo ikke høre på fornuft. De ævler og ævler om,det samme hele tiden og blander begreberne sammen,så ingen efterhåndnen gider være med - nu skal du blot se efter dette indlæg, så vælter det ind igen med spørgsmål om alt muligt, specielt hvis min korektturlæser sover inu.. Og det gør hun professer Stounberg...

Derfor kære granner01 Hylerne kan for mig hyle fra nu af og til......

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 09-05-10 08:51

Til Ballegaard-Knudsen.

Jamen kære Ballegaard-Knudsen - hvorfor synes du emnet er plat ? Det kan godt være lignende emne er behandlet før, men jeg har ikke kunnet finde noget om koralhalsbånd - derfor spørgsmålet !
Du er naturligvis velkommen til at give dit besyv med, hvis du ligger inde med viden omkring emnet; da du jo er gammel i gårde med jagt og jagthunde, må du da have en vis viden omkring emnet.
Det kan godt være vi er uenige i mangt og meget, men jeg er overbevist om at alle vil kippe med flaget, hvis du kan bibringe med ny viden.
Kom nu på banen - hvem siger nej til en invitation ?

De bedste solskinshilsner
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-05-10 09:12

I BaldeBendts tråd "Hylerne på jagt" skriver han bl.a.:"Og da det ifølge vedtægterne skal være den lille mands jagt er de nød til kun at afgive skud i luften,for at paraden ikke skal blive for stor..."

Det minder meget om en jagt BaldeBendt har afholdt for Akademisk Jagtforening, hvor han i stedet for jagthorn skød op i luften ved jagt begynd og jagt forbi - og det er ikke engang løwn !
Det stod at læse i Akademisk Jagtforenings eget klubblad !!

Øjenvidnet4Ç

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 09-05-10 09:16

Til Øjenvidnet4

Nu da der måske er håb om en dialog med Bent Ballegaard-Knudsen, bedes du venligst undlade den slags fnidder - tak !

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-05-10 09:30

Det seriøse spørgsmål fra bb1 " Hylerne på jagt " kun med indlagte indlagte video klip, indlæg 6 stk 4 fra bb1 selv, ligger i en helt andet ozontlag end at udveksle åndsvage ting omkring hvordan man behandler hunde.
Nej må så be om " Hylerne på Jagt " kreativt, velgennemtænkt og stadigvæk holder bb1 sit allerhøjeste saglige behagelig plan omkring emnet.
Hans tallige fanskare, som suger hans visdom til sig ,venter spændt på hvilke emner han vil dybde og bearbejde næste gang på sin sædvanlige facon og om det lykkedes at linke korrekt igen for denne krestive person, vi kan håbe for det har enorm betydning for jagtens fremtid med disse øvelser.

Jeg var lige inde og bytte en facebook fra Ole Røghat, så jeg syntes lige at........., men emner er ellers langt under min værdighed og IQ formåen, kom med noget om vagtler, muffår i hegn samt hvordan knalder man fotografen, så er jeg på det ved jeg noget om

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-05-10 10:31

igen intet nyt under solen.
Kan du se det Provsten.
Kan du forstå det eller er der også formeget hyler i dig....
Koralhalsbånd kan købes i en hver jagt eller hundeudstyrsforretning.Om man vil anvende det eller noget andet er op til folk selv..

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-05-10 11:06

Undskyld til Provsten !! Men jeg er nødt til at korrigere Ballegård !

Det anede mig, at du, hundeinstruktøren hos DJ, ikke kender et koralhalsbånd !!!!!! Det er ikke som andre også har sagt, et kæde/kvælerhalsbånd, men derimod a la det som Birgitta har fundet et billede af med indvendige faste pigge og den af mig omtalte type med trækugler med fastgjorte pigge på, og de typer kan du garanteret ikke købe i nogen forretnng i Danmark !! Jeg er udmærket klar over, at man i mange forretninger og på internettet kalder kæde/kvælerhalsbånd for koralhalsbånd, men det er forkert ! LIgeledes kalder mange også et pighalsbånd for et "dressur-halsbånd", som også er forkert !!
Der er altså en grund til, at du ikke bruges som instruktør, når basal viden for instruktører mangler totalt !
Vil du også påstå at el-halsbånd er lovlige ?

Nej lille BaldeBendt - forsøg du blot at stikke "idioterne" på KanDU noget ud, så kan de selv vælge !!
Vorherre bevares for en luset amatør - men det svarer ganske til det indtryk man får af dig også når det gælder jagt og våben !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 09-05-10 11:24

Igår var jeg til DJU apporteringsprøve og det gik rigtig godt

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-05-10 11:25

Hej Øjenvidnet

Det er en grim ting, det læder halsbånd med pigge.
I gængs daglig tale er et Coralhalsbånd et kædehalsbånd uden stop.
Et dressurhalsbånd har en begrænset vandring, men er udstyret med pigge som strammer og stikker i hundens hals.

Birgitta har fundet et antikvarisk toturinstrument af et hundehalsbånd er en ting, og jeg skal ikke forsværge at det har heddet et coralkalsbånd, men i daglig tale omtales det ovenstående, som et coralhalsbånd og det andet som dressurhalsbånd.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-05-10 11:33

Så er der noget ved det Sandhedsvidnet

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-05-10 11:45

Hej betterwisser.

Vi er helt enige om at det viste halsbånd er et modbydeligt instrument, men det er ikke mere antikvarisk end at det har været brugt både i den udgave som billedet og den med kuglerne helt op til for ca. 20 - 25 år siden ! Det har jeg med egne øjne set adskillige gange ! Da jeg startede som instruktør for små 30 år siden, var det ikke ualmindeligt at nogle af de "kloge" jægere (mis)brugte disse satans halsbånd !
Lovgivningen blev ændret på et tidspunkt, hvornår husker jeg ikke, men det er vel ca. 20 år siden, hvor koralhalsbånd heldigvis blev forbudt.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-05-10 11:52

Så er det nok svært at beherske sig, når de begynder at montere en sådan indretning på hunden.

Jeg jog forøvrigt engang en strømpistol op i røven på en vogmand, som brugte den til at læsse kalve med, ligesom for at visse ham i praksis hvor effektiv den var, han brølede højere end kalvene den nørd.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-05-10 13:13

eller på Dansk pladder. Ikke spor andet...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-05-10 14:25

bb1 statistikken pr. 09-05-2010 kl. 14:28:

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 55
- Annullerede 66
- Slettede 0
Ialt 123

OBS: bb1 annullerer kun de spørgsmål han ikke selv kan læse, så bær venligst over med resten...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-05-10 15:19

HURRA! Fora'et har sikkert læst at jeg har efterlyst K.T. flere gange i jagt-trådene. K.T. som er bb1's mangeårige ven og toppen af kransekagen i DJ.

JEG HAR FUNDET HAM! Han hedder Kurt Tom Kristensen, og han skriver bl.a. om sin ven Ballesprederen:

Forfatter: Kurt Tom Kristensen
Indsendt: 24. mar. 2007 - 14:04
Emne:

"Til Alle dem der skulle være i tvilv
Så ser jeg Ballegård som en af de største narhatte vi har på dvs. debat forum,jeg har intet til overs for ham og hans debat form...."

- evt. interesserede kan læse videre her:

http://www.netnatur.dk/forum/?view=single_thread&cat_uid=2&conf_uid=19&thread_uid=4918&page=1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-05-10 20:24

- Professoren har talt.... Hvor gammelt er det indlæg? Lige så gammel som dig????

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-05-10 22:41

- Professoren har talt.... Hvor gammelt er det indlæg? Lige så gammel som dig????

Læs her:Forfatter: Kurt Tom Kristensen
Indsendt: 24. mar. 2007 - 14:04
Emne:

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-05-10 00:18

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 10-05-10 06:33

Tak for svaret Øjenvidnet4.

En meget grundig og overbevisende indsats om emnet.

Også tak til de øvrige debattører for nogenlunde ro og orden.

De venligste hilsner
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-05-10 08:27

Mange tak for point og de pæne ord.

Øjenvidnet4