/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsfrø - holdbarhed
Fra : bhermann
Vist : 3666 gange
50 point
Dato : 06-05-10 22:14

Har nogle frø liggende, hvor "bør anvendes før" er overskredet med et år. Har nogle andre, som har overvintret i et skur. Virker de stadig?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-05-10 22:20

Det kan du selv afprøve ved at drysse nogle frø på fugtig vat og dække til med papir, tæl frøene tæl igen hvor mange der spirer i løbet af en uges tid, så kan du udregne spire procenten og vurdere om frøene dur endnu, normalt har græsfrø en spire procent mellem 70 og 80%

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 07-05-10 08:16

jeg har haft noget liggende i en kasse i drivhuset i jeg ved ikke hvor mange år og de spirer

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-05-10 16:23

man har fundet frø der er flere tusind år gamle i gravkamre, og de spirer på livet løs når de får vand og lys.

Kommentar
Fra : pederkjær

Dato : 07-05-10 18:17

De skal nok spire, de er måske måske lidt længere tid om at spire, og måske er spiringsprocenten lidt lavere.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 07-05-10 19:15

Hvor lang tid skal det tage fro dem at spire med det vejr vi har haft de sidste par uger?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-10 19:43

2 uger hvis i har det lige så skidekoldt som heromkring, de små spirer er næsten usynlige indtil de er over 2 cm. så det kan godt snyde dig at du tror der ikke er noget men en måned senere er der en fin græsplæne