/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
formular ???
Fra : viskinge
Vist : 824 gange
100 point
Dato : 05-05-10 20:56

Er der en der kan komme med et eksempel på hvordan jeg laver en formular, indeholdende:
navn
adresse (uden postnr eller by)
tlf nr.
dd mm yyyy
e-mail adresse

Jeg har siddet og lavet en selv i html. Den virker fint vedr. indtastningen, rullemenuer osv. Når man så trykker "send" dukker ens e-mailprogram op, men der står intet i e-mailen, der står heller ikke noget når man modtager e-mailen.
Hvad kan der være galt?? (ja sikkert meget) men er der en der har et eksempel på en lign. der rent faktisk virker, så jeg kunne få et par fiduser??
Har også prøvet at tagen en fra et hæfte (libris HTML) rettet den til med mine oplysninger, men den virker heller ikke.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 05-05-10 23:22

hej viskinge
hvis du vil lave en formular i den retning som du tænker på så betyder det jo at vedkommende
har et mail program på sin pcér , hvad nu vedkommende kun har web mail ? så kan han ikke sende til dig ...

men kig på denne side her , der er noget at gå ud fra
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.php

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.php

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-05-10 00:15

Mailen skal vel sendes via hjemmesiden og ikke via et mailprogram.

Lav det som en mail via cgi eller via en php formmail
Det afhænger også lidt af hvad dit webhotel kan.

Her er et eksempel på cgi http://www.pi.dk/support/formmail/

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-05-10 07:08

Citat
Er der en der kan komme med et eksempel på hvordan jeg laver en formular, indeholdende:
navn
adresse (uden postnr eller by)
tlf nr.
dd mm yyyy
e-mail adresse

Sagtens det tager ½ minut at lave

skal det laves som et KANDU ????????????? spørsgmål
eller bare et KLAMT klumme svar

BTW: hvor skal det sendes TIL:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::'

ELLERS lav det med Word´s_ / eller Flash
LOL

Tid tager det IKKE, men svar herfra???????????

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-05-10 07:12

PM__

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-05-10 07:17
Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 06-05-10 09:42

Hej viskinge.
Du bliver nødt til at fortælle, hvordan din formular skal behandles, når man har trykket på send.
Jeg tror, at din eneste fejl ligger i parameteren
Kode
action

oppe i <FORM>-tagget.
Hvis du vil have det tilsendt via en mail, så er løsningen f.eks.
Kode
<form method="post" action="mailto:din.mail@domæne.dk?subject=Endnu_en_tilmelding">

Ellers må du have en side, hvor du gemmer det i en database:
Kode
<form method="post" action="mailto:din.mail@domæne.dk?subject=Endnu_en_tilmelding">

Mvh. ajuul

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-05-10 17:01

Hmm
Jeg er sådan set ligeglad med hvordan det bliver sendt, bare jeg modtager det.

men det bør vel sendes via hjemmesiden.

ajuul:

Hvad er forskellen på de 2 koder du har skrevet i dit indlæg??? (for mig ser de totalt ens ud)

Vil også kigge lidt mere på det bentjuul henviser til.

DISKENrevised:

Citat
Sagtens det tager ½ minut at lave

skal det laves som et KANDU ????????????? spørsgmål
eller bare et KLAMT klumme svar

BTW: hvor skal det sendes TIL:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::'

ELLERS lav det med Word´s_ / eller Flash
LOL

Tid tager det IKKE, men svar herfra???????????

Fatter jeg intet af, desværre.

MVH

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 06-05-10 18:04

Du skal bruge et formmail script.
Istedet for at lave det selv så tilmeld dig på : http://www.hostedscripts.dk
Og brug deres formmail script : http://www.hostedscripts.dk/formmail/

Så bruger du følgende kode (borset fra ved XXXX skal din egen uid stå) :

Kode
<form action="http://www.hostedscripts.dk/formmail/formmail.php" method="post">
<input type="hidden" name="uid" value="XXXX">
E-Mail adresse:<br>
<input type="text" name="from"><br>
Kommentar:<br>
<textarea cols="20" rows="5" name="kommentar"></textarea><br>
<input type="submit" name="ok" value=" - Send - ">
</form>

Også tilføjer du nye <input> tags som du vil have men du skal vistnok have from og kommentar.
Du kan eventuelt lave from som type hidden og have en fast værdi som er din egen e-mail.
<input type="hidden" name="from" value="din@mail.dk">

Men prøv dig lidt frem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-05-10 07:36

Således: http://hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.php

Hjemmesideskolen giver en udemærket indføring i mailforms/-scripts i såvel PHP som ASP

Hvis ikke du vil/kan benytte PHP, ASP, Perl eller anden serverside CGI, men udelukkende må bruge (X-)HTML, så skal mailen jo sendes via et mailprogram, da (X-)HTML alene ikke understøtter dynamisk interaktion med en mailserver/-konto.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ejay1982

Dato : 16-05-10 16:50

Jeg ved ikke om det her er noget for dig
http://www.jotform.com/

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-05-10 17:10

Hmm.

Jeg bliver nok nødt til at betale mig fra at få det lavet. Jeg er desværre kommet bagud med hjemmesiden, som allerede skulle have været lanceret, så det at skal til at sætte sig ind i masse lige nu, er der desværre ikke rigtig tid til.

Så er der nogen der kan anbefale en god hjemmesideprogramør, i Aalborg-området vil det være fint.

MVH

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 17-05-10 09:10

Ja, undskyld, jeg må bare lige redde den - jeg havde kopieret form-koden, men skulle jo også have lavet en ændring.
Den sidste linje skulle have lydt:
Kode
<form method="post" action="dataind.php">

Hvor så alt det spændende skal ske via siden dataind.php.
Men det fører det - som du også selv konstaterer - for vidt til at forklare her

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-05-10 12:38

Citat
Men det fører det - som du også selv konstaterer - for vidt til at forklare her
Slet ikke, det kunne være interessant at se din forklaring - og herudover mangler php-koden, uden den virker formmailen ikke