/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad er det for et træ??
Fra : piaskov
Vist : 834 gange
100 point
Dato : 05-05-10 19:42

Hej her.
Er der nogen af jer der kan se havd det er for et træ vi har i haven ??
Det er kun ca. 1½ m. i højden og for første gang i de 3 år vi har boet her er der 2 blomster.
Jeg syntes det ligner et kirsebær men er i tvivl
Her er der 2 billeder af det.
http://peecee.dk/upload/view/242951
http://peecee.dk/upload/view/242953

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-10 19:45
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-10 19:48

Ja det gør det o.v.n.
De 2 stakkels blomster der er kommet sidder helt inde ved stammen.
Normalt kommer blomsterne jo for enden af grenene ..eller ??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-10 19:51

Jeg vil give o.v.n ret- det er en kirsebær -morel type, men om det er fuglekirsebær - ved jeg ikke. De fuglekirsebær jeg kender har lyserøde blomster.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-10 19:58

Citat
det er en kirsebær -morel type

UMMM det håber jeg da...de der fuglekirsebær er da vist pivende sure så vidt jeg ved
Hvis det viser sig at være de sure så ryger de ud . Dem vil jeg ikke ha'

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-10 20:00

Citat
Normalt kommer blomsterne jo for enden af grenene ..

Gør de ikke det ? Altså på de grene som godt nok er ganske små- ser det ud som om de sidder for enden.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-10 20:08

Der hvor jeg bliver i tvivl er- du har blade på allerede- var blomsterne der først ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-10 20:31

Citat
var blomsterne der først ?

Nej ...de er først sprunger ud i går.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-05-10 20:41

Er det ikke det man kalder et vildt kirsebærtræ, altså sået/sat fra en fugls gødning. De bær er sure.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-10 20:42

Der kommer sikkert ingen frugter i år med den hårde nattefrost vi har for tiden, blomsterne tåler ikke frost

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-05-10 20:54

Selv hvis de er sure, skal de være der, hvis man ønsker at plante et sødkirsebærtræ. De allerfleste sødkirsebærsorter skal have et nogenlunde oprindeligt kirsebærtræs blomster i nærheden til bestøvning. Man siger, at de er selvsterile.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-10 21:56

Dem har vi mange af i kolonihaven, så glæd dig ikke for tidlige Pia. Det er fuglekirsebær og de er hvinende sure. Til gengæld elsker solsort og stære dem. Sidste år så vi noget der lignede sort sol, en kæmpe flok stære slog sig ned i det største kirsebærtræ.

De er meget villige til at skyde når stenene har været gennem en fugl.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 22:00

Jeg er også ret så sikker på at det er et kirsebær

Men sødkirsebær er det ikke, for der blomstrer det før der kommer blade, og de er ikke kommet endnu, blomsterne er ikke engang færdige med at springe ud

(og vi har ikke frost længere)

Vores kirsebærtræ er selvbestøvende, ergo ville jeg også fælde et træ hvis det havde sure bær (jeg ville nu også fælde en morel, de bliver så hurtigt melede)

Hvis du på et tidspunkt ønsker at købe et kirsebærtræ, kan jeg varmt anbefale dig sorten - sødkirsebær "Stella"

http://www.planteshop.dk/shop.asp?pageload=serievis&gruppeID=14&serieID=512&vareID=8907&m1=6

Sådan et har vi, og jeg siger dig det giver bær i massevis

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-10 22:10

Jeg tror så ikke det er fuglekirsebær, for det ligner blomsten ikke synes jeg.

Jeg tror det er "almindelige" kirsebær.

Men i øvrigt findes der altså flere slags af de fuglekirsebær...jeg har et kæmpestort træ i haven, og bærrene derpå er meget mørke og søde, og det er en ganske almindelig læhegnsfuglekirsebær.

I linket her kan du se hvordan blomster fra fuglekirsebær ser ud

http://peecee.dk/upload/view/243011

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-10 22:12

Citat
Men sødkirsebær er det ikke, for der blomstrer det før der kommer blade, og de er ikke kommet endnu, blomsterne er ikke engang færdige med at springe ud

I år gør træerne det lidt omvendt med udspring, netop at der er blade før blomster, det hæftede jeg mig netop ved i dag med kirsebær og paradisæble

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-10 22:15

I øvrigt er der en ting mere der taler imod fuglekirsebær, nemlig:

Citat
Det er kun ca. 1½ m. i højden og for første gang i de 3 år vi har boet her er der 2 blomster

Fuglekirsebær ville på 3 år være flere meter høje og have båret frugt allerede...mine fuglekirsebærtræer er over 10 meter høje, og det blev de på 6-7 år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 22:25

Citat
I år gør træerne det lidt omvendt med udspring, netop at der er blade før blomster, det hæftede jeg mig netop ved i dag med kirsebær og paradisæble

Mit kirsebærtræ opfører sig nu helt normalt igen i år.. men måske der er forskel på landsdelene??

Men mit træ har nu også blomsterne yderst på grenene og ikke som på billedet fra piaskov

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 22:28

Her er et nærbillede af en mirabel,måske du kan sammenligne, for på billedet fra pecee er det lidt svært at se om farverne er de samme

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Artsleksikon/Traeer/Loevtraeer/mirabel.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-10 22:31

Citat
, for på billedet fra pecee er det lidt svært at se om farverne er de samme

Blomsterne er HELT hvide.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-10 22:35

Citat
med den hårde nattefrost vi har for tiden

HVOR ???
Ikke her gamle. Der er varmegrader om natten du

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-10 22:39

Mit fugle kirsebær er ikke mere end 150 cm. den er over 10 år, den er nærmest en busk og den bærer masser af små næsten sorte kirsebær, når de er modne kan de godt spises men er lidt sure, der er ikke ret meget frugtkød det er næsten kun kirsebærsten med et lille overtræk af meget mørkt frugtkød
Det er en ægte fuglekirsebær, dem som bliver til høje træer er sandsynligvis selvsåede moreller

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-10 22:40

Frugttræer og buske blomstrer slet ikke endnu, du må vente en uges tid eller mere før du kan sammenligne med mit billede

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-10 22:49

Citat
Frugttræer og buske blomstrer slet ikke endnu,

Johh de gør.
Datterens kæmpe moreltræ blomstre så det er en lyst.
Og det gør naboens også o.v.n

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 22:54

Ehm... der er åbenbart stor forskel på landsdelene

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 22:55

Nu har de blomster bare at blive til bær, så vi kan få mysteriet opklaret

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-10 22:56

Citat
Nu har de blomster bare at blive til bær,

Nemlig...jeg er super spændt på at se hvad det ender op med.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-05-10 08:14

Vi har fuglekirsebær i alle aldre, og de bliver bestemt ikke høje træer på 3 år. Det tager en del længere tid.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-05-10 13:44

Citat
Nemlig...jeg er super spændt på at se hvad det ender op med.

- ja Pia, du kigger lidt når der hænger to kokosnødder...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-05-10 14:41

Citat
ja Pia, du kigger lidt når der hænger to kokosnødder...

Og jeg spørger ikke om du vil se dem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-05-10 21:24

Piaskov, du kunne også prøve at sende billederne hertil

http://www.kolding.dk/geografisk_have/0028299.asp

De er meget hjælpsomme

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 24-06-10 21:32

Tak for svaret dova.
Du har ret dova...det er et almindeligt kirsebærtræ.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 23-09-10 15:56

prunus japonika