/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
anti recoil system
Fra : Gizmo1226
Vist : 593 gange
300 point
Dato : 05-05-10 17:15

hej kandu :D
mig og en klasse kammarat laver et emne omkring krudt og krudt drævne våben.

jeg har et problem og derfor spørger jeg her.
er der nogle der kan finde en kilde til hvordan et anti-recyl system virker.
ved der er nogle kanoner i anden verdens krig der brugte det hvor at man med en gas i en cylender komprimerede luften og derefter smed løbet tilbage.

mit mest irriterende problem er jeg ved ikke hvad det hedder og hvor jeg kan finde en kilde til det, men jeg ved sådan da hvordan det fungere.

det er et eksamens projekt i teknologihistore i htx.

håber i kan hjælpe mig.
på forhånd tak.

//Gizmo

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 05-05-10 17:16

btw. kunne ikke finde det rigte sted hvor jeg skulle smide dette spørgsmål derfor smed jeg det her.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-05-10 18:23

Hej Gizmo.
Start med dette link.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_de_75_mod%C3%A8le_1897

Held og lykke med projektet..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 18:49

Mjah - du er kommet det helt rigtige sted hen.
Forsvarsakademiet har udgivet en bog om "Mundingsbremsens teori" - en bog som har kostet blod, sved og tårer hos officersaspiranterne gennem tiderne. Men det er tuuuuuuuuuuung læsning, og en genvej kunne være at rette henvendelse til Tøjhusmuseet i Kjøbenhavm. Hvis du bor i hovedstadsområdet - så tag derind og snup nogle egnede billeder.
Men jeg vil lige surfe lidt på nettet - hvor jeg helt bestemt tror der findes nogle egnede links - og så vender jeg tilbage.
Der findes mange på denne hjemmeside som kan hjælpe, og vi har da også en "civilingeniør" med speciale i trykbærende anlæg. Han skal nok dukke op.

Med venlig hilsen

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:00

En godt besvaret opgave bør altid indeholde noget historie. Her har I noget til at starte op på:
http://www.krigsturist.dk/PDF/theme_weaponery_artillery_dk.pdf

Jeg vender tilbage.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:03

Lidt videre - noget med diagrammer:

http://danskforsvar.skysite.dk/?side=154530

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:05
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:13

Og her er Håndbogen for let kampvogn M24. Fra side 98 har du fyldestgørende detaljer omkring tårnets indretning og kanonen - bl.a. med henvisning til servicering af hydraulikken til dæmperen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:15

http://www.dmkf.dk/Filer_manualer/M24tbh070328.pdf

Her var den ..

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:17

Her en lille nice device på en hidsig krabat.
http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article483225.ece

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:25

I kunne begå en blanding af en skriftlig løs gennemgang - og kombinere det med en vidopræsentation. Den slags er moderne - og giver lærer og censor en god og spændende oplevelse. På YouTube kan I finde en masse gode klip med næsten alle former for håndvåben, rifler og artilleri. Bare skriv artillery muzzle break - så myldrer det frem.

Med venlig hilsen
Tonganeseren

Jeg har sat en god ven til at finde et link med diagrammer - håber han kan hitte materialet.

Ellers lidt af en opgave.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 19:54

I kan eventuelt demonstrere hvordan en støddæmper til en bil virker - altså når opgaven præsenteres for censor. Det er naturligvis en simplificeret udgave - men det smager da lidt af fisk.
Lav f.eks. en modelkanon på 1 meters længde - ophængt i 2 støddæmpere fra en gammel skrottet motorcykel eller lignende.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 05-05-10 19:59

jeg vil helst have billeder med forklaring og noget tekst ved siden af da det hele skal være i rapporten. men måske man må ligge et videoklip fra youtube som bilag XD det kan jeg spørge min lære om imorgen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 20:15

http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://www.2blowhards.com/archives/002695.html

Hvis du scroller lidt ned i billedmaterialet, kan du se hvordan man dæmpede Maginoliniens kanoner med en genial blanding af kontravægte og hydraulik.

Men for hulen da, hvor er det svært at finde diagrammer og tegninger.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 05-05-10 20:23

jeg er også kommet til den konklution det er svært at finde tegninger og diagrammer til at forklare ud fra, jeg skal jo fremlægge det til eksamen og vise eller forklare hvordan man det virker, det er svært uden en tegning.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-10 21:00

OK, så skærer vi helt ind til benet - som man siger.

Du ringer i morgen til Forsvarets Bibliotek på 33 47 95 25. Adressen er Kastellet 46, København. Du må selv finde postnummeret, hvis du vælger at skrive.
De har åben mellem 10 - 17 på mandage - fredage, og de hjælper dig 100%, hvis du samtidig fortæller dem, at du har tænkt dig at søge ind på officersuddannelsen. Du skal blot bede om at få tilsendt tegninger over hvordan rekyldæmpningen er udformet på "de store bøsser". Nej, sig ikke det - men spørg efter hvordan kanonger dæmpes.

Du skal også ringe til Tøjhusmuseet, hvor du bliver bedt om at fremsende en mail med spørgsmålet. Så overtager en af museets specialister opgaven - og du bliver hjulpet i hovede og r.. - især hvis du underskriver dig med ærbødigst . . . . og så navnet. Du må hellere skynde dig, for der kan godt gå en uges tid eller mere, før de reagerer. Fortæl dem, at du lever og ånder for artilleri, og at du skal bruge svaret til en opgave.

Tal pænt til receptionisten - som er en lidt hysterisk og utålmodig quinde. Her får du en mailadresse.

Tøjhusmuseet:
www.thm.dk

Held og lykke med projektet.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser