/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvad betyder "gibbegrejværk"
Fra : goebbels
Vist : 627 gange
500 point
Dato : 05-05-10 16:53

Har skrevet det som det lyder...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-05-10 16:57

Det er et kodeord for nogle i en hemmelig orden.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 510 point
Dato : 05-05-10 17:00

grej-værk er normalt et udtryk for noget elektronisk eller mekanisk

og gibbe henviser til :

gibbe, (af holl. gijpen), lade storsejlet gå over fra den ene læside til den anden, når vinden er agterind.

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/g-gk/gibbe

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-10 17:11

Måske det snoretræk/eller lign, der skal til for at gibbe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-10 17:16

ord kombinationen findes ikke på dansk og har således ingen betydning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-05-10 17:19

Snurrepiberier a`la` Storm P. ??

Udtrykket bruges også når det rykker i folk, fysisk eller psykisk.
"Det gipper i mig"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-10 17:22

Jeg tror altså stadig det er et maritimt udtryk

Citat
gibbe
(vb) gibe: Sejlskibsudtryk. Under rumskøds sejlads gibbes mesanbommen, dvs. den trækkes så langt ud til siden — forefter — som muligt. Til det brug kan der være en talje eller en skinkel, gibskinkel, sat fast midt på bommen og visende forefter til brug ved halingen af bommen.
Også synonymt med - bomme -
gybe.
[HAR, Röding]
" Gibbe et Bomseyl, det er at lade Seylet gaae over fra den eene til den anden Side efter Vinden, hvilket maae skee med megen Forsigtighed for at undgaae Skade, som lettelig kan ske naar det blæser."
gybe // shift a boom-sail.
[KOF]
E. nuv. staveform er jibe.

Godkendelse af svar
Fra : goebbels

Dato : 05-05-10 17:25

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : Curtis66

Dato : 05-05-10 20:14

& bramsejl