/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
drivhus
Fra : fjordglimt
Vist : 1205 gange
82 point
Dato : 01-05-03 21:57

hvad skal jeg gøre med mit drivhus vi har et problem når vi har sat agurkeplanter i drivhuset så sker der det, først står de så fine og der kommer agurker men pludselig er det som planterne går ud de visner omtrent men så på slutning af året begynder de at skyde igen og så kommer der agurker igen, nu har vi prøvet med ikke at have planter i er par år men nu vil vi altså prøve igen, jeg har vasket og spulet det men ligemeget hvad så er der ingenting der virker, men så er det at nogen siger at man skal vaske det i brun sæbe, vi har haft taget vores dunker ( selvvanding ) ud og gjordt dem rene og vasket dem med sæbe, min mand har hørt i radioen at det var noget specielt man kunne få til at gøre drivhuset rent med for at tage de mider eller dyr der angriber vores planter, så vil jeg høre om i ved hvad det er for noget man skal bruge for min mand hørte ikke det hele af samtalen i radioen hvad det hed og hvad det var for noget og hvad man skule gøre. PS da min mand køre på Åkerman maskiner og de larmer. Jeg håber virkelig at der er nogen der har nogle gode ideer til hvad man skal gøre.

PLEASE mvh fjordglimt

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 92 point
Dato : 01-05-03 22:34

Hej Fjordglimt

Prøv lige at læse disse link:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/20.html
http://www.dinlillegroenne.dk/arf/drivhus.asp

Jeg har også drivhus. Jeg bruger altid plantesække. Jeg har drypvandingsanlæg og dyrker også agurker. Èn ting, der er vigtigt, for at agurkeplanterne skal trives, er at du aldrig planter dem før du er sikker på, at temperaturen i drivhuset, aldrig kommer ned under 17 grader. D.v.s. man skal aldrig udplante agurker før sidst i maj, først i juni. Og så må de aldrig mangle vand. Derfor har jeg drypvandingsanlæg.

Hvis du følger disse råd, er jeg sikker på, at du vil få en gød høst i år.
Jeg kan forstå, at du har gjort drivhuset rent. Så det skal nok gå.

http://www.kandu.dk/dk/tip/3253

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 01-05-03 22:43

Hej fjordglimt

Fjerner I alle de første agurker der kommer på hovedstammen? De skal væk med det samme, da de tager alt for meget kraft fra planten. Jeg ved godt det gør ondt at fjerne dem, da de første friske agurker ellers snart kunne plukkes, men det bevirker der ikke bliver ansat sideskud med nye agurker.

Ved selvfølgelig ikke om det er det der gør sig gældende, men en mulighed.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-05-03 23:00

Hej Grethes

Det du skriver, har jeg aldrig hørt før. Men jeg skal ikke gøre mig klog.
Men jeg kan fortælle, at når først agurkerne kommer i gang (på tre planter) kan jeg høste 10-15 agurker hver dag. Det er så mange, at naboerne ikke kan aftage dem alle, så mange af dem, går desværre direkte i komposten.

Fjordglimt, se iøvrigt dette link, jeg lige har fundet:

http://www.agurker.dk/rammeip.htm

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 02-05-03 06:09

hej hvad med de mider der angriber planterne hvordan skal jeg udrydde dem i drivhuset, jeg fik at vide der var noget man skulle gøre ved drivhuset for at slippe for det.
Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : summer

Dato : 02-05-03 08:50

Hej fjordglimt
Jeg vil ikke sige det er umuligt at løse dit problem, men næsten
Nu er jeg en lidt bedaget "herre" som i mange, mange år har haft drivhus, og jeg tror ikke jeg overdriver ved at sige, at jeg har afprøvet næsten alle de foreslåede løsninger. For et par år siden opgav jeg og nyder de agurker som kommer, og ærgrer mig ikke over det der mislykkes. Der er kun een effektiv måde og det er gift, og det er udelukket hos mig.
Ellers drop agurkerne. Det kan jo også blive for dyrt og kompliceret at forsøge sig med dit og dat, og så bliver ærgrelsen endnu større.

Ingen trøst og effektive råd herfra - desværre, men realistisk.
mvh
summer

Godkendelse af svar
Fra : fjordglimt

Dato : 02-05-03 15:52

Tak for svaret Franksp.