/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Må man flytte en keramisk ovn?
Fra : ganga
Vist : 3922 gange
100 point
Dato : 03-05-10 11:05

Hej..
Har simpelthen ikke kunne finde et link, til lovgivningen omkring keramiske ovne.., måske er der en der kan hjælpe mig..?

Kan man bare sådan flytte en keramisk ovn, fra et rum til et andet?
Hvad er reglerne omkring dette?, brandsikkerhed osv.

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-05-10 11:19

- det må du gøre som det passer dig...

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 03-05-10 12:06

Ja.., men er der nogen specielle forhold man skal tage hensyn til..?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-05-10 13:44

Husk at skorstensfejeren skal godkende forholdene - så spørg ham!
MV2

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-05-10 14:05

Citat
Husk at skorstensfejeren skal godkende forholdene

Det er vel en ovn til at brænde keramik eller hva´ ? Eller er det en brændeovn med keramiske plader/sten ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 14:24

En keramisk ovn må vel være en kakkelovn.

Mon ikke der menes en keramikovn,som er noget ganske andet.

Uanset hvad det er , så er skorstensfejeren ikke nogen godkendende myndighed.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-05-10 14:38

transor- der tager du fejl.

Hvis det skulle være kakkelovn, så :
Citat
Må du selv installere en brændeovn?
Der er ingen regler, som forbyder, at flittige gør det selv-folk selv opsætter deres brændeovn eller pejs. Vi vil dog anbefale dig at tage fagfolk med på råd. Du kan f.eks. søge rådgivning hos den lokale skorstensfejer eller hos den forhandler, hvor du har tænkt dig at købe din nye brændeovn eller pejs.

Når du installerer en ny - eller brugt - brændeovn, skal skorstensfejeren under alle omstændigheder godkende installationen i sin helhed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 16:07

Jeg ved ikke hvor du har det citat fra smuller54.
Der står så meget forkert i diverse indlæg på nettet.
Den med skorstensfejergodkendelse er en af dem.

Nu er en kakkelovn heller 9ikke nødvendigvis til brænde, og derfor ikke en kakkelovn.

Hvis du ser i byggelov og bygningsreglement, vil du se at små ildsteder skal anmeldes til kommunen, der skal ikke engang tilladelse til. Hvis kommunen ikke inden en vis frist protesterer , kan man bare etablere ildstedet. Anmeldelsen er primært for at ajourføre bbr registeret.
.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 16:09

Nu er det jo sådan at godkendelser og bindende aftaler kun må gøres af personer ansat i kommunen. Det er skorstensfejeren ikke. Derfor har han ingen godkendelsesmyndighed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 16:11

Jeg lavede en skrive fejl . Der skulle stå
Nu er en kakkelovn heller ikke nødvendigvis til brænde, og derfor ikke en brændeovn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 17:22

Citat
Nu er det jo sådan at godkendelser og bindende aftaler kun må gøres af personer ansat i kommunen. Det er skorstensfejeren ikke. Derfor har han ingen godkendelsesmyndighed.

Hvor har du dog sådan noget vrøvl fra

ALT der har med skorstene at gøre SKAL godkendes af skorstensfejeren (som rapporterer det til kommunen)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 17:34

Ja skorstensfejeren skal rapportere til kommunen hvis han tilfældigvis under sit arbejde støder på noget, han mener er ulovligt.
Men det er ikke det samme som, at han skal godkende noget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 17:36

Til refi og andre der tager fejl. Prøv at finde den lovgivning i mener at støtte jeres sag på. I kommer til at lede forgæves.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 03-05-10 17:37

skortstensfejeren skal lave en sikkerhedsgodkendelse, og den er lovpligtig. Desuden skal han også kontrollere om ildstedet lever op til brændeovnsreglementet. Hvis et ildsted ikke er antikt eller har dokumentation for at overholde emmissionskravene, må det ikke opsættes - og det er skorstensfejeren der kontrollerer og godkender det. Så hvis du piller et ildsted ned for at flytte det, kan du ikke få det godkendt med mindre der er prøvet af teknologisk institut, fra før 1930, er et halmfyr i landzone eller er udelukkende bygget af unikke elementer.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-05-10 17:43

- en keramikovn har intet med skorstensfejeren at gøre. Hvis den står "løs" kan man flytte rundt med den som man vil. Hvis den har fast udsugning, og man flytter ventilationen også, skal installationen godkendes af de rette myndigheder...

- jeg tillod mig at spørge keramikeren...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 18:30

Nej Stouenberg.
Der er ingen myndighed at spørge.

Det er helt ejerens sag.
Hvis ovnen er elektrisk skal installationen måske flyttes også. Det er elektrikkerarbejde, man ikke selv må gøre.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-05-10 18:38

Jeg skrev også kun at hvis der var tale om en kakkelovn ( jeg er næsten 100 % sikker på at der er tale om en elektrisk keramik ovn)

Men hvis og hvis så står min påstand om regler vedr. kakkelovne på denne side

http://www.bolius.dk/viden-om/vand-og-varme/artikel/generelt-om-braendeovne-og-pejse/

Desuden har jeg selv en gammeldags kakkelovn, som ikke må flyttes andre steder- da den idag ikke kan blive godkendt. Den kan få lov at køre, her hvor den står, da den er en årgang "antik"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 19:00

Citat
Til refi og andre der tager fejl. Prøv at finde den lovgivning i mener at støtte jeres sag på. I kommer til at lede forgæves.

Citat
Ved opsætning af nye ildsteder eller skorstene skal installationen godkendes af skorstensfejemesteren inden den tages i brug.

Jamen så her da "transor"

http://www.frederikssund.dk/content/dk/omrader/by_bolig/bygninger_og_byggeri/ildsteder_og_skorstene

Går ud fra kommunerne HAR tjekket lovgivningen

men som sagt ved vi jo IKKE om der ER en skorsten indvolveret

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 03-05-10 19:05

Tak for kaffe...!!
Sikken dog en masse svar..., det havde jeg ikke lige regnet med...., men tak skal i have...!!

Lad mig lige slå fast.., det drejer sig om en ovn, til at brænde keramik...

Ovnen har stået er sted.., og nu vupti.., ønsker man at flytte den ind, i et andet rum...

/ganga

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 19:10

Så ringer du bare til flyttefirma

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 19:58

Som sagt er det eneste problem at du skal have den elektiske installation med ind i det andet rum.

Ingen myndighed skal spørges.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 20:00

Til refi .
Desværre er der også uvidende abekatte i kommunerne , som skriver hjemmesider.

Det er lovgivning du skal lede -forgæves-efter . Ikke forkert informationsmateriale,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 20:18

Hold nu op "transor"

Citat
Skorstensfejeren skal syne nye installationer, både skorstene og ildsteder, og kontrollere at reglerne i bygningsreglementet er opfyldt. Her udfyldes en tilmelding, hvor brugeren får en kopi, og skorstensfejermesteren tilmelder installationen til kommunen

Og HER LOVEN

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2007/978-87-7052-597-8/html/kap02.htm#2.2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 20:19

Men det er jo ret ligegyldigt når der IKKE er tale om en skorsten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 22:20

Det er også en forkvaklet vejledning og ikke lovtekst.

Lovtekst skal være underskrevet af dronningen eller en minister eller anden (bekendtgørelse) efter beføjelse i en lov.
Alt det andet fis gælder ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 22:49

Ja lad os fyre folketinget og dommerstanden - dronningen har talt

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 03-05-10 23:00

@transor: Hvad er det helt præcist du siger; At du må sætte ildsted op uden at skorstensfejeren skal komme og godkende det? Eller er det en eller anden principiel gradbøjning af definitioner?

For jeg er da temmelig sikker på at hvis du sætter en ovn op og nægter skorstensfejeren adgang til at godkende den, så vanker der som minimum bøder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-10 00:17

Nej det siger jeg ikke.
Jeg siger at skorstensfejning er lovpligtigt.
Men skorstensfejeren skal ikke godkende noget.
Og slet ikke opstilling af et ildsted. Det er en ren kommunal sag.
Anmeldelse eller snak med en skorstensfejer fritager heller ikke for at man skal anmelde ildstedet til kommunen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-10 06:23

Jeg tror vi har ½ million ULOVLIGE brændeovne i DK.....

De er sikkert KUN godkendt af skorstensfejeren....

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 04-05-10 07:58

hvad så med de nye en303-5 regler? Er det ikke skorstensfejeren der skal godkende at ovnen overholder dem?

Jeg kan da ikke bare ringe til kommunen og sige at de skal komme og godkende mit nye fyr - så bliver jeg henvist til skorstensfejeren. Det er jo de facto ham der skal se på den, og kontrollere det overholder reglerne. Om han så har anmeldepligt eller godkendelseskompetence kommer vel ud på et i forhold til borgeren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-10 13:57

Nej kommunen skal heller ikke godkende fyret. Det skal kun anmeldes til kommunen.
Det er dit eget, og kun dit eget ansvar at reglerne følges. Reglerne står i bygningsreglementet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-10 14:36

En keramisk ovn bliver jo noget varm..

Hvis det er sådan en elektrisk Scandia-ovn (den mest almindelige hobby- keramikovn i dk. ), så har du måske en brugsanvisning som fortæller noget om afstanden til væggene omkring den.
Hvis der er en styretavle, så er det også vigtigt, at afstanden til den også bliver overholdt.

Hvis du IKKE har en brugsanvisning, så ring og snak med producenten. F.eks. dem her: http://www.scandiaovnen.dk/
Et eller andet sted på ovnen står der hvad den hedder.. Sikkert bagpå.