/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
dewalt boreskruemaskine
Fra : tipini
Vist : 2678 gange
100 point
Dato : 03-05-10 10:15

jeg har netop fået en dewalt, - jeg kan se borene har en anden facon i den ende der skal ind i boremaskinen end de bor jeg har brugt til min bosch (som er helt runde). kan de bruges de gamle bor eller skal jeg købe helt nye?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-10 10:18

Prøv! Mindre sneglebor til metal har oftest rund hals, mens spadebor til træ oftest har tre eller seks flader på halsen, så de ikke så let glider i patronen. Men igen: Prøv!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 03-05-10 10:20

Ja det skal jo nok, de gamle bor er nok til en bosch hammer du kan se det vist der er fræset en rille i bunden af boret

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 03-05-10 10:25

øhm, - jeg har slet ikke prøvet med de gamle bosch bor som er runde, - men kan se at dewalt bor har en anden form, - de er trekantede med runde hjørner

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-10 10:27

Begge slags borhalse virker i en standardpatron; de runde halse skal bare spændes med lidt mere håndkraft for at sikre mod glidning i patronen.
Altså: Nul problemer!

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 03-05-10 10:30

jamen der er da ikke mulighed for håndkraft på et dewalt, - stramning sker maskinelt uden nøgle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-10 10:33

du skal vel holde om patronen???? Men selv hvis det sker automatisk ved maskinkraft (hvordan det end lader sig gøre?), så spiser den både runde og trekantede og sekskantede halse. PRØV!

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 03-05-10 10:38

ok, jeg går hjem og prøver og vender tilbage i aften

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-10 10:39

Virkeligheden er altings prøve
(Grundtvig med flere)

Og der går ikke noget i stykker ved at du ved egen prøve konstaterer, at det virker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-05-10 16:35

Så er det man tænker "Kors i røven, hvordan skal det dog gå når du får startet uhyret, hvis du ikke engang kan sætte bor i"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-10 16:55

Det er vel vel bare nogle bor der fulgte med, men Du kan bruge et hvilket som helst bor.

De selvspændende borepatroner er så gode i dag at et vrid med hånden er nok, også på de store der sidder på en søjleboremaskine.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-05-10 17:05

der er en borehammer ikke det er special bor der bruges sds dem her ? http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1632&Grp=&n=10

så ja du kan få en omformer/borehoved til den men det kan ikke anbefales at man så bruger hammer funktionen sammen med borehoved

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-05-10 17:12
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-10 17:26

DeWalt boreskruemaskine er ikke en borhammer, men et batteridrevet værktøj. Jeg tror et par af indlæggerne ikke rigtig har læst teksten.
Hvis din maskine tager bor med tre faser på halsen, kan den også tage runde (cylindriske borhalse)

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 03-05-10 19:18

ja ja, kloge svar, men der er tilsyneladende ikke nogen der har en dewalt. Selvfølgelig kan man stoppe et rundt bor ind, men jeg er jo ikke interesseret i at ødelægge gevindet! Det er en dewalt bore/skrue maskine DC737. Og ja, jeg har sat boret i, - det runde altså, men som sagt så ved jeg stadig ikke om det er ok at gøre det! Er der nogen der har kommentarer baseret på facts, så er de velkomne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-10 19:33

Ja, der er ikke en håndværker i hele verden, der vil købe en boremaskine, der ikke kan tage hans bor!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-10 19:33

Og DeWalt sælges til håndværkere

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-05-10 22:17

pbp_et

nu er der ikke mange håndværkere der køber 14 volt udstyr det skal være 18 volt Dewalt, og det er ikke en sds maskine men til almindelige bor, i alle afskygninger, den kan også spæne over et sds bor uden problemer.

per

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 03-05-10 22:54

hvad er så en sds maskine og sds bor?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-05-10 23:00

14,4volts maskine med 2 gear og patron med plastik yder ring..
Fin maskine, men jeg havde valgt en 12 eller 18 volts maskine, da der er langt mere værktøj de passer batterier med
Nok om det, det var ikke dit spørgsmål.

DeWALT fører både traditionelle runde bor og så de bor hvor der er fræset 3 flade sider på, det er virkelig en fordel, da de ikke så let glider rundt i patronen ved forkert tilspænding eller ved høj belastning.
Brug du blot dine runde bor i maskinen, men du vil nok finde ud af at dine DeWALT bor er langt bedre

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-05-10 23:04

Citat
hvad er så en sds maskine og sds bor?

En "SDS maskine" er en borehammer. Evt med mejsel funktion. Langt fra så effektiv som en slag-bore maskie.
Der er fræset 2 riller og 2 fordybninger i boret til at holde det i en kuglelås i maskinen.
Der er 2 slags SDS, SDS plus som er den almindelige og SDS MAX som er den større til større opgaver.
Større end det, kaldes det HEX, som er til mejsel og nedbrydnings hamre.

Sorry, off-topic

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-10 23:14

den dewalt du har der er lavet til ganske alm runde bor, de bor du har som er trekantede er lavet for at det skal være lettere at holde fast på dem, det har ikke noget med din dewalt at gøre men er helt normalt til alle nyere maskiner (spindellåsen har tre kæber, før i tiden havde nogen af dem fire)

Så du kan sagtens bruge alm runde bor, SDS bor, SDS+ bor og trekantede bor
jeg er ikke lige sikker på om du kan bruge SDS Max, det er ved at være nogle år siden jeg droppede manuelt arbejde og så går sådan nogle ting let i glemmebogen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-05-10 23:20

slog det lige op, SDS Max = 18 mm så det er no go på din maskine

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-10 04:52

Citat
Og ja, jeg har sat boret i, - det runde altså, men som sagt så ved jeg stadig ikke om det er ok at gøre det! Er der nogen der har kommentarer baseret på facts, så er de velkomne

Undskyld, men Du er altså lidt dummere end de utallige "handymen" jeg solgte værktøj til i min fhv. tid som isenkræmmer
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dc737kl-14.4v-13mm-cordless-2-speed-compact-combi-hammer-drill/driver-2-batteries-p6642
Den ligner sgu sig selv.

Og så de "facts" Du efterlyser.
Det ER en standard borepatron som man kan sætte næsten alt ind i, også de 6-kantede skruebit-holdere.
DeWalt laver heller ikke borepatronen selv til "specielle bor", der er vel et par fabrikker der laver borepatroner til alle mærker, den samme patron kan meget vel sidde både på en Hilti til 4.800 kr samt en "noname" fra Harald Nyborg til 398 kr.

Godkendelse af svar
Fra : tipini

Dato : 04-05-10 09:17

Tak for svaret EXTERMINATOR, det var bare det jeg havde brug for

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-10 14:39

Det første svar, du fik var fuldt dækkende

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-05-10 17:23

Jeg har primært repareret elværktøj i over 6 år. Lyt til et godt råd.. Lad være med at sætte SDS bor i en almindelig borepatron, hvis du ikke vil ødelægge den med tiden

Jeg har, desværre, gennem tiden set mange borepatroner der er ødelagt ved forkert brug.