/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Koblingsproblemer Audi 100
Fra : Moggi
Vist : 1253 gange
300 point
Dato : 03-05-10 09:34

Hej..
Jeg har en Audi 100 fra 1992 der rasler fra området omkring kobling/gearkasse når der trædes på koblingen. (Kan høres både når der trædes lidt og når der trædes helt i bund).

Har ladet mig fortælle at det sandsynligvis er et defekt koblingstrykleje, er der en der vil bekræfte at det kan være tilfældet?
Hvor meget vil det være fornuftigt at få skiftet ud når det skal repareres? Skal jeg få udskiftet hele koblingen? Er der andre dele der med fordel kan skiftes når disse ting alligevel er skilt ad?

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 03-05-10 09:46

Skal lige tilføje at der ikke er andre problemer end lyden. Den kan sagtens koble ud og jeg kan også få den i gear uden problemer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-05-10 09:54

Det lyder som et trykleje som du selv er inde på, og når det er så tydeligt som du insinurerer, så ville jeg få det skiftet snarest.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 310 point
Dato : 03-05-10 09:56

Citat
Har ladet mig fortælle at det sandsynligvis er et defekt koblingstrykleje, er der en der vil bekræfte at det kan være tilfældet?

Ja det er rigtig nok, det bliver slidt med tiden.

Citat
Hvor meget vil det være fornuftigt at få skiftet ud når det skal repareres? Skal jeg få udskiftet hele koblingen? Er der andre dele der med fordel kan skiftes når disse ting alligevel er skilt ad?

Du skal skifte en komplet kobling den er med det hele. Udrykkerleje/trykleje, trykplade & koblingsnav. Det kan ikke betale sig kun at skifte udrykkerleje/trykleje, det er tiden og besværet med at komme ind til koblingen der koster.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-10 10:09

Yes - få skiftet en komplet kobling incl. udrykkerleje (trykleje)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 16:18

Enig med dem der mener udskiftning af kobling . Formelt hedder det koblingsnav.

Foruden belægningen er der små fjedre, som måske ikke mere er hvad de burde være.

Der er også er lille leje som gearkassens hovedaksel hviler i i motorakslen. Det slides kun samtidig med tryklejet. Det er billigt, så få det skiftet samtidig.
Mekanikkeren bør vurdere koblingen trykplade. Normalt holder den bilens tid ud.

Og til andres advarsel. Lad være med at holde ved rødt lys med koblingen nedtrådt. Så slider i for meget på tryklejet og ender i samme situation.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-05-10 18:13

Ingen tvivl om, at koblingen bør udskiftes komplet, som andre allerede har påpeget. Men der kan måske være noget at spare ved, at forhøre sig om pris på mere end et værksted. Der er ikke de store tekniske udfordringer forbundet med et koblingsskift, men der kan være himmelvid forskel på priserne hos et autoriseret værksted, og så den lille mester med egen virksomhed.

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 03-05-10 22:28

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-05-10 22:46

Selv tak