/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvor lang tid har hunden menses ?????
Fra : kissanO1
Vist : 8334 gange
50 point
Dato : 02-05-10 20:09

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-05-10 20:19

28 dage hvor de 10 til 12 midterste dage dvs 1 til 1½ uger efter 10 dagen er de mest kritiske pas godt på tæven hvis den ikke skal have unger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-10 20:59

menses? Det har hunde ikke. De kommer i løbetid. I modsætning til mennesker, så bliver hunden gravid "ved samleje" lige efter blødningen, mens hunden stadig er i løbetid.

Mennesker bliver gravide ved samleje ca. midt imellem menses-blødningerne.
Hunden bløder i ca. 14 dage. Og derefter stilner blødningen af og bliver gennemsigtig. Og SÅ er det tid til at passe på med hanhundene.
Men det passer meget godt med op til 28 dage ialt. Tæven bløder dog ikke i hele perioden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 14:31

Misforståelse
Menstruation er kun hos mennesker og visse abearter.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-05-10 15:00

udtrykket er forkert, men meningen er nok løbetidsperiode.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-06-10 19:28

Det er nu kun 21 dage.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-06-10 01:08

I gennemsnit forekommer ægløsningen 12 dage efter første blødningsdag og foregår over en periode på omkring 2 døgn.
Tævens æg skal modne minimum 2 døgn i æggelederne før de er befrugtningsdygtige, hvorfor parring så gennemsnitligt vil være optimal mellem 14 og 16 dage efter blødningsstart.
De modne æg vil være befrugtningsdygtige i 2-3 døgn.
Variationerne i ægløsningstidspunktet er dog meget store, således at ægløsning kan ske fra 1-31 dage efter første blødningsdag!
En præcis fastsættelse af tidspunktet for ægløsning er ikke så vigtigt i tilfælde, hvor tæven kan parres flere gange i løbet af brunstperioden, men er derimod meget vigtig, hvis man f. eks.
1) skal inseminere en tæve med nedkølet eller frossen sæd, idet sædcellernes levetid her er væsentlig kortere,
2) kun har mulighed for én enkelt parring af sin tæve, f. eks i udlandet samt
3) er bekendt med ringe sædkvalitet hos den valgte hanhund