/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandling af hårdtræ-terrassebrædder
Fra : larsbjoern
Vist : 2627 gange
100 point
Dato : 02-05-10 19:02

Jeg har for et år siden bygget en træterrasse af hårdtræsbrædder (et af de mange billigere hårdtræssorter - husker ikke navnet (Bauhaus) - men teakfarvet).
Jeg gav det en omgang træolie (Biltemas, klar Kinaolie med højt indhold af tørstoffer). Træet er nu grimt og gråt (har afvasket i trærens).
Hvad skal jeg behandle det med ?
Så gerne at det fik lidt mere farve a' la' teak / maghogni.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 60 point
Dato : 02-05-10 19:12

Du skulle da gerne få teakfarven tilbage, hvis du har renset det og så giver et en olie fra Trip Trap eks. rødbrun- for terasser

Se i dit byggemarked.

Godt med rensning.

Jeg har lige renset mit terassebord med bordplade af teaktræ- og givet det trip trap møbelolie og nu fremstår det som nyt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-05-10 19:35

Det at den er blevet grå er et tegn på at der ikke er nok farvepigmenter i din træbeskyttelse.,
Du kan rense den med et blegemiddel ( de fås i byggemarkedet både de dyre og de hidsige) og give den en ny behandling. Det er jo klart at du ikke må give den maling:
Jeg havde samme problem med min terrasse lavet af douglas, den blev meget grå efter første vinter, den fik et hidsigt blegemiddel og derefter en ordentlig gang olie. Husk at olien skal tørres af efter en halv time hvis den ikke er trukket i. Husk at genbehandle til den er mættet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-10 20:11

Al den olie mv er rigtig mums for bakterier og svampe, som kan give større eller mindre sorte eller farvede pletter.

Teak får nu engang udendørs en sølvhvid patina efter et par år. Det er den naturlige teakfarve.
Det rødbrudne kommer kun ved kunstig farvning med pigmenteret middel. det er den unaturlige.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-05-10 21:39

gori 22 farveløs tilsat ca 15% rå linolie. det bruger jeg til dækket på min båd og det virker fint.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-10 23:10

Gori 22 med jævne mellemrum er sikker godt til at holde bakterier og svampe i ave. Men hvorfor komme olie i . Der er den bedre egnede alkydolie i gori .

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 03-05-10 19:37

Tak for svaret smuller54.