/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vineddike og balsamico
Fra : pifo
Vist : 11091 gange
50 point
Dato : 02-05-10 13:21

Hvad er forskellen på rødvinseddike, vinaigre, vinaigrette og balsamico?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 13:25

Vinagri er det egenlske ord for eddike.

Balsamico er eddike der er lagret på flere forskellige fade fra vinproduktion, og lagret fra få til mange år, jeg købte en 25 års, det var bare mums.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 25 point
Dato : 02-05-10 15:05

Vinaigre er det franske ord for eddike, på engelsk hedder det vinegar.

Rødvinseddike er, som navnet siger, lavet på rødvin, du kan selvfølgelig også få hvidvinseddike og masser af andre, sherryeddike, æbleeddike mv.

Balsamico er, som Luffea skriver, vineddike der er langtidslagret på fade (i Italien, sikkert kun i et område i landet, det er givetvis et beskyttet navn ligesom cognac, roquefort eller bordeauxvin)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-10 15:05

vinaigre er udenlandsk ord for eddike. Eddike fremstilles ved en bakteriel gæring af vin eller andet alkoholholdig vandig opløsning.

Rødvinseddike er som ordet siger eddike lavet ud fra rødvin.

vinaigrette er et miks af eddike og olie. Bruges som dressing til salat mv.

Balsamico er eddike som er lagret på træfade meget længe. Så tager det ligesom cognaq og andet farve og smag fra træet. diverse krydderier og andet kan også indgå.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 15:56

Vinegar, selvfølgelig vagnr

Balsamico er ret sød, den fås også i hvid men den smager ikke af så meget, er dog god i retter hvor man ikke ønsker så meget farve.

Balsamicosauce til kød og salat er lækkert.
Kog Balsamico ned i en gryde så eddiken "fiser af", men pas på at sukkeret ikke begynder at syde, derefter pisker man en god klat smør eller piskefløde ned i.......yum-yum

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 02-05-10 20:25

Tak for en masse viden om rødvinseddike, vinaigre, vinaigrette og balsamico - ny lærdom for mig, men nu spørger jeg så til den almindelige eddike som vi kender, og bruger når vi laver "stegte sild i eddike", "surrib" eller også kaldet "sur-kød", syltede asier, agurker m.m.. Hvordan laves denne almindelige eddike, og hvad laves den af ???
Det er jo om at spørge specialisterne når de nu er samlet

Var forøvrigt i mesterlære, og mester blev mistænkt for at drikke 2 kopper eddike om morgenen i stedet for morgenkaffe; Virkningen holdt sig lige til efter middagssøvnen, kan jeg fortælle.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-05-10 20:42

Lagereddike, den danske eddike, er sådan et halvt kunstprodukt,

http://leksikon.arla.dk/Kategorier/Ravarer/L/Lagereddike/

Den brune variant får, som det kan ses, lidt soja, som man i gamle dage kaldte det der farve man hældte i hvid sovs for at gøre den brun, nemlig karamel = brændt sukker.

Men jeg bruger den (hvide) når jeg laver sild, skulle måske prøve med 25 års balsamico en gang jeg vinder i lotto (spiller ikke), men tror det ville smage helt forkert.

Klaus Meyer er vist i igang med noget dansk luksuseddike på æbler, men det bliver nok endnu dyrere!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-10 22:43

Den gængse danske eddike laves ved gæring af sukker, kartofler, melasse eller korn som man først gærer til en kedelig "vin" . Den destilleres til ren sprit , som blandes med rent vand og risles med ludt over spåner eller andet hvor eddikebakterierne med luftens ilt omformer alkohollen til eddikesyre. Så kaldes produktet gæringseddike.

Man kunne sagtens lave det rent syntetisk ud fra naturgas eller andet. Men det gør man ikke til fødevarer.

Spritten kan også komme fra destillation af "vinsøen" som er ef opkøb til overpris af overproduktion af elendig vin.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 23:30

Tror også jeg skal prøve at marinere sild i hvid Balsamico en dag, den er jo ikke så dyr.

En anden specialitet jeg køber rigeligt af i Irland er malteddike, den smager lidt anderledes, derovre på de britiske øer har de jo en vane med at stænke eddike på deres frites, og det er smager ikke dumt siger jeg bare.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 07-05-10 11:30

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-05-10 19:01

Selv tak, pifo