/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Modning af rådyr
Fra : betterwisser
Vist : 7104 gange
100 point
Dato : 02-05-10 10:19

Er det nødvendigt at have et rådyr hængende efter 40 graddages formlen, har det indflydelse på kødkvaliteten på vores mindste hjortevildt om man gør det, eller lader være ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 10:22

Det gælder jo alt kød, minus fisk, ellers bliver det sejt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-05-10 10:23

Det betyder intet. Bare tænd op i grillen så snart du har skudt dyret, og så få det spist. Der er flere dyr der skal skydes derude - hvis du vil lade det hele hænge, så tager det alt for lang tid inden du er klar til at plaffe det næste.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-05-10 10:24

Betterwisser Ifølge .B.Berthelsen skulle du være en gammel garvet jæger også ved du ikke det.
Hvor meget hjorte vildt har du nedlagt i dit jægerliv?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-05-10 10:28

Præcist - alle ved at det er en gammel historie. Kød skal spises imens det er frisk. Hvem vil spise gammelt kød når man kan få det helt friskt?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-05-10 11:12

Betterwisser Ifølge .B.Berthelsen skulle du være en gammel garvet jæger også ved du ikke det.
Hvor meget hjorte vildt har du nedlagt i dit jægerliv?
. . skrev Hofjægermester og gedeavler Ballegaard

Hvor er du dog dum - Ballegaard. Det er jo nærmest grænseoverskridende.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-05-10 11:57

Jeg kan ikke egentlig ikke smage forskel på RÅDYR om de har hængt eller ej, det var egentligt det jeg vil høre jeres mening omkring, om I har samme erfaringer med RÅDYR.

Hej Luffe svin hænger ikke, altså dem som siger øf.

Støj du bare videre bb1, jeg har altid givet plads til de lidt aparte typer, det er jo ikke lige comen sence du flyder over med, spørg panelet

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-05-10 11:59

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-10 22:00

--------------------------------------------------------------------------------
ØH! Betterwisser er altså instrukltør under Skytte og idrætsforeningerne og har en uddannelse som siger SPAR2 til den man får i DJ_regie. Han er også mangeårig konkurrenceskytte, noget jeg skriver, fordi Betterwisser er en beskeden og tilbageholdende mand. Han bliver nok en smule fornærmet over omtalen. Jeg synes bare du - Ballegaard - skulle vide med hvem du har at gøre.
Desværre er han ikke medlem af DLS, men holder desværre fast i sit medlemsskab af DJ. Fandes også.
Mvh.
Tonganeseren
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det var hvad tombaneseren selv skrev og nu bliver denne tråd nok også snart lukket, som den af HFranzen - sådan går det hver gang Jeg kræver beviser for Jeres påstande eller viser, at I ikke har ret...
Jeg påstod at Bettewisser var en ældre herre og det må han være for at kunne have gennemgået en så stor uddannelse, som Tomben påstår at han har uden at han kan skyde sin egen riffel ind - derfor skal ingen begynde at bilde mig ind, at han ikke ved alt omkring vildtkøb ellers kan han jo blot spørge oraklet E.B.Berthelsen...Når de er på skydebanen. Der køre jeg forresten ud nu. Har monteret ny kikkert...

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-10 12:03

Hej betterwisser

Efter min mening skal man lade rådyr hænge ved ca. 5- 7° med overfrakke på, men naturligvis brækket.
Ved at bruge 40 graddages formlen (man bruger tallet 40 : dagtemperatur, f.eks. 5 = 8 dages modningstid) får man et godt resultat.
Det vi værdsætter ved godt kød er smagen, mørheden og kødsaftigheden. Musklerne er bundet sammen af bindevæv og det er det bindevæv man skal have nedbrudt så meget som muligt for at få mørt kød og det er bl.a. det der sker under modningen, helt uden tilsætningsstoffer !

Det er igen utroligt, at bb1 skal være nedladende - hvis han er så klog, hvorfor svarer han ikke selv ?? Men det magter han jo nok ikke !! Ovenstående gælder iøvrigt også for geder.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-05-10 12:05

bb1's mange ansigter

Der findes mange typer psykopater; nogle er aggressive, nogle er intelligente og nogle er mindre kloge. Nogle af de mest udbredte træk er:

• Kold ligegyldighed for andres følelser. Uansvarlighed og manglende hensyn til sociale normer, regler og forpligtelser.
• Manglende anger over at have såret andre.
• Manglende evne til at føle skyld eller lære af erfaring eller straf.
• Vedvarende uansvarlighed. Gentagne svigt i forhold til at passe arbejde og økonomiske forpligtelser.
• Patologisk løgnagtighed, også når løgnen er gennemskuelig, men nægter hårdnakket, at de lyver.
• Tydelig tendens til at skyde skylden på andre eller til at komme med bortforklaringer af den adfærd, der skaber problemer.
• Manglende evne til langvarige forhold, men har let ved at indlede dem. Promiskuøs seksuel adfærd. Hyppige partnerskift.
• Impulsivitet eller manglende evne til at planlægge, det gælder også realistisk langtidsplanlægning.
• Glathed/overfladisk charme. Udadvendt og underholdende.
• Selvcentreret har storhedsideer om egen værdi.
• Keder sig let og har behov for nye impulser.
• Bluffmageri/manipulation.

Kilde: Charmør og tyran af Alv A. Dahl og Aud Dalsegg.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-05-10 12:25

Hej Øjenvidnet

Fin forklaring, jeg kender formlen og enzymerne skal have sin tid for at gøre arbejdet, men har du prøvet at smide et stk kød på grillen, ( selvfølgelig efter det er kølet ned ) kontra et velhængt stykke, jeg kan ikke finde den store forskel i smagen.

Geder smager forøvrigt kanon

BB1 der er stadig plads til dig, jeg skulle ikke foretage vildtkøb, men der er du stensikkert på hjemmebane, men få du bare afreageret herinde vi holder til det.
I bund og grund er det jo bare uskadeligt nonsens der flyder fra dig, håber der en instruktør der kan hjælpe dig med teleskopet derude min lille fine ven, og så kratduskeren op på 200 m + og se om du kan hit den

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 02-05-10 12:30

Yngre dyr 0,5-1,5 år kan jeg ikke smage eller mærk forskel på kødkvalitet, men ældre dyr fra 1,5 og fremefter har godt af at hænge, så kødet bliver lidt mere løs i strukturen.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 02-05-10 12:37

grise hænger til dei er kolde hvis ikke bliver kødet meget sejt. okse hænger også på køl

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 13:28

Et nyslagtet dyr er sgu heller ikke til at skære i.....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-05-10 13:30

Jo da - man skal bare have en skarp nok kniv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 13:37

Ikke nok, Flash77, kødet er stadig for "levende".

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-05-10 23:10

Betterwisser - du skrev bl.a.:

Jeg kan ikke egentlig ikke smage forskel på RÅDYR om de har hængt eller ej, det var egentligt det jeg vil høre jeres mening omkring, om I har samme erfaringer med RÅDYR.

Hvis man skal bruge kødet til at grille, så tror jeg ikke, at man vil kunne smage forskel på, om dyret er forlagt samme dag det er nedlagt eller om det har hængt i 40 graddage. Men hvis kødet skal steges i ovn, så kan man tydeligt smage forskel. Også hvis en kølle skal røges, bør det først være modnet i mindst 22 graddage. Det er i hvert fald lettere at skære i.

I forårs- sommerperioden skal man være meget, meget forsigtig. I slutningen af juli, hvor temperaturen meget let kan stige til f.eks. 26 grader, så plejer jeg at forlægge dyret senest 24 timer efter det er nedlagt. Det er alt for risikabelt at "gamble" med bakteriefloraen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-05-10 01:02

Hej igen.

Min kære hustru hakker alt ukurant kød og fryser det ned i passende portioner. Så får ordet "hakkedreng" en helt ny betydning. På den måde går næsten intet til spilde og bøfferne smager fremragende.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 01:15

Ja man må til stadighed forbavses at en så gammel jæger som Bettewisser, der har spidst så meget råvildt heller ikke vidste det

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-05-10 07:11

Nå, Ballegård, hvorfra ved du, at betterwisser spidser meget råvildt ?

Betterwisser: Med hensyn til råvildtet, som du foreslog at grille uden modning, er jeg ikke enig med dig. Personligt finder jeg smagen er "finere" ved hængt kød, det ligger heller ikke og "krymper" på grillen/panden - samtidig mangler mørheden og det er vel en kombination af disse ting der gør det til en nydelse.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 03-05-10 09:02

Vi havde et par bukke som var blevet, meget velhængte på en bukkejagt i Sverige, man kunne næsten presse en tommelfinger ned et i kødet, det var afgjort det mest møre kød vi fik serveret, og meget velsmagende, men det havde næsten en tanke.

Man stiller et spørgsmål for at få andres meninger og oplevelser frem om emnet, og heldigvis har alle ( med undtagelse selvfølgelig af plejebarnet indskudte 1,5 linjens trivialvisdom, men du beholder din plads )) en oplevelse og erfaring om det, også nogle som Luffe og Ove 112 som jeg ikke har set før her, det er sgu fint.

Jeg har hakket hele rådyr med undtagelse af ryggen til fars, vi blandende 2/3 rådyr med 1/3 grisefars med høj fedt procent. Rådyrnetterne bardares med bacon, og der serves meget mørkt øl til. Kvaliteten på bøfferne bliver højere selvfølgelig, end hvis man kun bruge det ureele kød, men godt er det.

Snakken kom frem, da et lam var skudt på en måde, så der var en del af kødet der måtte bortskæres, det blev forlagt umiddelbart efter det var koldt, og vi fik så smagt det ugen efter fra grillen og det var ganske fortrinligt
Jeg går nu heller ikke væk fra at lade dyret modne.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 09:43

Nå, Ballegård, hvorfra ved du, at betterwisser spidser meget råvildt ?

Det kan du læse, at Tombaneseren skrev det længere oppe i tråden, men det kniber måske med at fø øjne om morgenen....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 09:46

Øjenvidne - hvordan føles det at blive pisset på af sine egne venner - Læs Bettewissers eget indlæg-han spiser meget råvildt også Svensk

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-05-10 10:56

Lille søde Baldegård Knutzen !

Lad mig citere havd du selv skrev:

"Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 01:15

--------------------------------------------------------------------------------
Ja man må til stadighed forbavses at en så gammel jæger som Bettewisser, der har spidst så meget råvildt heller ikke vidste det"
---------------------------------------
Hvad skriver du i første linie, andet sidste ord : SPIDST ????!!!!

Det er derfor jeg spørger, men du vil nok henholde dig til, at "det kan sku' være ligemeget", hvis jeg kender dig ret.
Tænk sig nu igen, hvordan du forplumrer enhver tekst, blot fordi du ikke gider at tænke dig om !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 13:20

Ja, hvis du mener et d kan forvire dig så meget, så du er nød til at fremture med personfnidder - ja så kan jeg sku` ikke rigtig hjælpe dig. Det er at være for sart......

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-05-10 15:23

Ballegård-Knudsen

Det er absolut ikke ligegyldigt hvordan man staver de forskellige ord - se blot for dit eget vedkommende, hvor mange misforståelser du er skyld i, blot fordi du ikke kan/gider stave blot nogenlunde ?? Vi andre laver skam også slåfejl og lign. ind imellem. Du gør dig simpelthen ikke umage - hvis det er gennemgående for dit liv, ja så har du konstant problemer - "få dig et liv"...

Den næsten helt igennem perfekte
Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-05-10 15:32

Hvad vil det absolut værste være for Ballegaard?
Hvis man nu bandt ham til en stol - foran en computer og med KANDU siden tændt lige foran hans Face.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-05-10 16:00

- desværre nej Tonga:

Citat
• Tydelig tendens til at skyde skylden på andre eller til at komme med bortforklaringer af den adfærd, der skaber problemer.

- bb1 er langt udenfor pædagogisk rækkevidde...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-05-10 16:11

Efter al den snak om råvarer, kunne det måske være på sin plads med små hints til gode vildt-opskrifter:

http://www.lyngebrobyjagt.dk/LBJ/Lorens%20vildtopskrifter.pdf

Specielt skal man lægge mærke til en omtale af Safari Jensens kulinariske formåen - det lyder lækkert.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 17:57

Den næsten helt igennem perfekte
Øjenvidnet4

Behøver man sige mere?????

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 03-05-10 20:16

Nej vi er enige Ballegård, hvis du kunne holde det var luften og fornuften væsentlig bedre også herinde.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 20:56

Jeg kan sagtens være i stue med andre. De ved hjem jeg er for de kender mit navn, men du må sandelig have det svært. Go Daw A Æ Betterwisser en kendt riffelekspert,der ikke kan se hvor en riffel peger hend og heller ikke ved hvordan hjortekøb skal behandles-

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 03-05-10 22:38

Du kan købe alle de hjorte, vagtler tamme muffloner og gedebukke som du vil, men at du i fuld alvor mener du har styr på sikkerheden, og er en DJ´s up to date riffelinstruktøre, den holdning taler sgu for sig selv, du har selv leveret billedmatrialet, taget af først en han og så en hun, som håbede på at rifflen var uladt, da du krøjede den ud af bilen, hjælp siger jeg bare.

Alle sikkerhedsnormer, som er de vigtigeste ved håndtering af våben er brudt her, kig dog på dine egne fotografier mand, og vis bare et gran selverkendelse, du er endnu mere latterliggjort med dine totale mangel på erkendelse af beviser ovenikøbet leveret af knolden selv, det er ikke noget andre har opfundet vel, det foto er knaldet af en han hun som er under 4 meter høj og ergo ikke var i livsfare vurderet af Ballegård, for Ballegårds riffelbetjening som er tip top, mener instruktøren med ret til at overlade andre våben, hælp siger jeg bare, sikke et niveau vi har i DJ instruktør korps, hvis du overhovedet er der, vi må håbe at det ikke er tilfældet, og du ikke virker aktivt hvor det gælder noget, du må have din andel af den høje dumpeprocent, med dine manglende kvalifikationer Ballegård,

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-05-10 23:07

Der er på mine billeder ikke brud en eneste lov given regel hold dog op mand med at fyre sådan noget vrøvl af selvom jeg har bevidst at du er fuld af løgn.

Jeg har lagt et link ind, så alle har kunnet se billederne og ikke en eneste har givet dig ret - så hold dog op mand. Det er til at brække sig over,din uvidenhed.....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-05-10 01:57

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-05-10 01:55

--------------------------------------------------------------------------------
Ballegaard.
Man kan tydeligt se ind i mundingen på den Steyr du har anbragt hen over bukken. Den peger ikke lige ind i synet på fotografen, men det er tæt på. En helt igennem tåbelig placering.

Hvad angår fotografiet af dig, siddende ved siden af den berømte mufflon under hegn, så vil du ikke kunne holde om kolbehalsen, hvis bundstykket var trukket tilbage.

Nu er der jo ikke sket nogen skade på dig selv eller andre, men med din utrættelige iver efter at påpege signalværdien i forbindelse med jagt (hue på hovedet og hænderne i lommen i forbindelse med en jagtafslutning) så burde du tænke meget mere over hvilke signaler du selv udsender.

Mvh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-05-10 05:03

Det hjalp da jeg provokerede alle eksperterne til at udtale sig, men ret har de nu ikke de kloge hylere.
Spørgsmålet startede med en beskyldning om, at låsen ikke var åben. Det kan simpelthen ikke ses på billederne. ( så det kan ingen hverken bevise eller modbevise)
Tombens påstand om, at jeg holder om kolbehalsen af riflen, må skylde dukkende briller. Jeg holder ved rem bøjlen, prøv selv om I kan holde om rem bøjlen samtidig med at I holder om kolbehalsen eller omvendt. Det er der vist kun en tryllekunstner der kan.. Det andet billede gør som man lære på et riffel kursus. Træk en linje med en lenial fra mundingen og se hvor stregen ende.

Jeg har intet hverken at skamme mig eller være flov over med de to billeder – så skal vi ikke snare kald det et flop fra de tre herres side.

-men gå selv ind på: www.bb-jagt.dk ( under billeder)hvor billederne har været i flere år uden nogen har påtalt det mindste før nu... Men det er nok fordi eksperterne i foto anelyse først nu for nylig er blevet eksperter udpeget af hinanden

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-05-10 06:54

Personer på dit plan, forlanger man såmænd heller at besidde disse evner, du bekræfter i fin stil regelen!
Men læren for dig er stadigvæk!, peg ikke på andre eller ting med skydevåben, det er altid at betragte som ladt, luk dit bundestykke op når du ikke er på jagt

Ville du med sindsro skyde din riffel af i den stilling dit kvaj, ville du!!!!!!!, hvis ja burde du fratages dit jagttegn, det her er så en alvorlig ting, at en platugle som dig ikke skal gennemtrumfe en sådan mening, det tæller også at du bruger YOU TUBE og Facebook venner i din argumentation mfor du har ikke meget reel viden.

Det er tankevækkende at, du selv promoverende bestyre af et lejet jagtvæsen, hvor der efter dit udsagn foregår seriøse jagter, og endda undervisning, påstår som en anden Kejserens Nye Klæder, at du har korrekt våbenføring, enhver jagttegnselev som er halvt igenem forløbet , vil da råbe om noget sådant.
Håber du har en fornuftig mand i din nærhed som kan aflægge en sikkerhedsmæssig korrekt parole på dine jagter, og skydevinkler, ud fra det her har du nok ikke evnerne til det heller.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-05-10 07:03

Gad vide, om godsforvalter Bendt Ballegård-Knudsens viden omkring våben/våbenbetjening/skydning er noget han har trukket i en automat ?
Man kan samtidig godt forstå, at han "kun" endte som malkemaskinemekaniker og ikke som ingeniør, da han i modsætning til ingeniørstuderende brugte lenialer og ikke, som normale mennesker, linealer

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-05-10 22:00

Det er nok fordi din hjemmeside er uinterresant i bred almindelighed, men efter din egen selvforhærdigelse er vi nogle som kigger ind på den, og finder ud hvor stort et selvglad kvaj du er, der ikke engang kan omgsås våben sikkerhedsmæsssigt forsvarligt. Det mest kedelige, du tror stadigvæk på at du opføre dig korrekt.

Du har nu heller aldrig været værdi til at skrive i mine eller andres tråde, men nu er du jo på en måde, vores plejebarn så den står stadigvæk åben til dit gylp lille ven, ellers kan du jo kun øvle med dig selv så du har stadig chancen, jeg har plads til alle også rodehovder der ikke kan kende forskel på + og -

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 06-05-10 06:55

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-05-10 07:05

Selvtak, betterwisser