/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ovnen i komfur i udu, hjælp.
Fra : Toupie
Vist : 8057 gange
100 point
Dato : 01-05-10 21:45

Hej alle

Jeg har et komfur mrk.: EuroLine. Ovnen virker pludselig ikke men alle 4 kogeplader virker. Er der nogen der har forstand på hvad der kan være galt? Findes der sikringer i sådan et komfur som kan springe...

Kærligst
Tine

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-05-10 21:56

det kan være varmelegemet der er gået, men det kan også være der er sprunget en sikring. kig lige dine sikringer igennem. det behøver ikke være mere end den ene fase der er faldet ud, før skidtet ikke fungerer mere. du skal måske have sikringerne pillet helt ud for de kan godt snyde, så det ser ud til, de ikke er sprunget men hvis man rører ver dem falder pletten ud.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-05-10 22:03

Jeg har prøvet at skifte alle sikringerne på relæet uden det hjalp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-10 22:12

På nogle ovne sidder der en popop sikring - som regel en lille rød dims.
Men den kan sidde inde bagved, og der bør slukkes for gruppeafbryderen inden der skilles / kigges efter bagved.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-05-10 22:15

Øhh.... hvad mener du med inde bagved? (tænker allerede panik tanker ) er det bagved bag-væggen inde i ovnen? Jeg håber det bare er sådan en popop sikring og ikke et nyt komfur

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-10 22:20

Det er en rød plastik knap som sidder bag på komfuret godt gemt væk, hvis den er der

der er mindst 100.000volt på den hvis du trykker den ind igen

det sidste er bare for sjov, den støder ikke

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-05-10 22:22

Tak o.v.n det prøver jeg lige ... og krydser fingre for at den er der

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-10 22:33

På vores pyrolyseovn sad den på toppen af ovnen under en dækplade. Strømmen skal afbrydes ude ved måleren, inden du tager komfuret ud. Når der trykkes på sådan en popup sikrings dims kan man mærk et lille klik, når den igen går i indgreb.

Men det er jo ikke sikkert at du har sådan en popup sikring.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 01-05-10 22:43

Er der grill funktion i ovnen ? Står der G på ovn knappen ?
Prøv og sæt den på grill og se om det øverste varmelegme bliver rørt efter noget tid.

Her er nogle varmelegmer:
http://www.reservedele-hvidevarer.dk/group.asp?group=67

Prøv og check om den kan hives ud... måske sidder den løst.
Men der er vistnok også varmelegmer forneden som kan ikke kan se.

Hvilken model er det ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-10 23:22

Jeg havde i sommer en Nabo der havde samme problem, på et komfur med ur / timer funktion.

I denne var der indprogrameret et tænde tidspunkt, da det blev slettet virkede ovnen igen.

Så tjek lige at der ikke er en sådan indlagt, hvis komfur er med ur/timer.

vh Ben

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 00:05

Så er jeg her igen.... blev lige revet væk af telefonen
Der er ingen rød popop på bagsiden og der er ikke indprogrameret timer så det kan det heller ikke være
Jeg har prøvet at tænde for grillen, allerede da det gik i udu for at se om det kun var varmluft systemet der var i udu, men den virker heller ikke.
Jeg tjekker under dækpladen i toppen i morgen

Tak for jeres råd Jeg vender tilbage når jeg har fået min skønhedssøvn og igen er parat til at bokse med mit komfur

Dejlig lørdag nat til jer alle

PS: Scootergrisen, udover at det er en euroline ved jeg det ikke, der står ikke andet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 04:04

Citat
udover at det er en euroline ved jeg det ikke, der står ikke andet

Som regel en af de kendte der laver hvidevarer med et andet navn end deres eget, de ændrer gerne hist og pist hvis f.eks Elgiganten kan garantere at aftage 5000 enheder.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-10 09:55

Der er sikkert et typeskilt enten bagpå eller når du åbner ovn lågen.

Den røde "pop" sikring som der skrives om sidder når du skruer bagpladen af ovnen.
Men, det kan også være en termosikring der skal skiftes. Muligvis varmelegemet eller effekt omskifteren.
Hvis du ikke har forstand på at måle det ud er det jo nok en fagmand du skal have bud efter.

Hvor bor du henne af i landet?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 09:58

Nu har toppen været af og heller ingen popop knap der Til gengæld var der et hav af ledninger som jeg ikke tør røre ved

LuffeA det kunne meget vel være sådan et komfur.... det stod her da jeg flyttede ind, så jeg ved ikke hvor det er købt.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 10:04

Nu har jeg fundet et varmelegeme på nettet der passer http://www.skiftselv.dk/g/Komfur--Ovn--Microovn/a168cb94-95a5-44e2-9af5-cf9894c912ed#pf2 det nederste. Men så er det jeg tænker, at når nu blæseren til varmluftovnen heller ikke virker, kan det så være varmelegemet der er røget, hænger det sammen?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 10:07

Taunusanden for "termosikring" så er der håb endnu Jeg har ikke forstand på at måle, bor i nærheden af Slagelse

Hvad er en effektomskifter?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-10 10:07

Så tror jeg mere på en termosikring eller din effekt omskifter.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 10:09

Der skulle så have stået: Tak Taunusanden for ....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 10:10

Dvs at jeg skal ud og have fat i en elektrikker?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-10 10:11

Okay, jeg bor i nord jylland, så kigger altså ikke lige forbi for at hjælpe, hehe

Effekt omskifter er den du skruer på for at instille hvor mange grader ovnen skal stå på.

Når det så er en varmlufts ovn kan det selvfølgelig også være den kontakt til at vælge alm. ovn/varmluft osv..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-10 10:13

Ja, tror desværre du skal have fat i en elektrikker eller anden hvidevaremand.
Ked af at sige det, det er da sjovest/billigst at kunne lave tingene selv.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 10:16

Der er da ellers ikke så langt til Sjælland fra Nord Jylland
Ja det er helt klart sjovest at lave tingene selv, man får lært en masse undervejs

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 10:18

Tak for svaret Taunusanden og tak til alle jer andre også

Rigtig dejlig søndag til jer

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-10 10:21

Ved ikke om jeg var til meget hjælp, du fik jo ikke løst problemet.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-05-10 10:33

Jo det gjorde jeg på en måde.... jeg fandt ud af at jeg ikke kunne lave det selv og det enten kunne være effektomskifterne eller termosikringen - og ikke nødvendigvis køb af nyt komfur