/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bukkejagt
Fra : Provsten1
Vist : 582 gange
200 point
Dato : 30-04-10 09:56

Har alle riffeljægere fået udset sig den buk/de bukke, de kunne tænke sig at nedlægge til premieren den 16/05/10 ?
Hvordan selekterer den enkelte jæger egentlig blandt de muligheder der gives ?

Prøv venligst at være seriøse - tak.

Med jægerlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 30-04-10 10:53

Kære Provst

Jeg har fået konstateret hvor de bedste bukke går, men for mig er det efterhånden blevet sådan, at mine venner, som er ædruelige, får lov til at skyde en god buk, uden beregning og i år har jeg også inviteret Erasmus Montanus, der kvit og frit skal skyde en ordentlig buk.
TRD

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-04-10 12:16

Udset... Og selektere - de begreb bruger jeg slet ikke! Jeg skyder ALT der krydser min vej, lige fra de små spurve til bjørne! Der er intet der overlever når jeg jager!

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 200 point
Dato : 30-04-10 14:53

Jeg har aldrig været trofæfikseret. - altså hvad angår afskydning af råbukke. Udviklingslæren - på baggrund af Darwin, har bevist, at det gennemgående har været de stærkeste dyr som har overlevet.
Når vi taler/skriver om hjortevildt, så må det være en kendt sag, at hannerne med de største opsatse/gevirer - hvis der er tale om kronhjorte etc., med føje kan anses for at være bedst egnede til at drive rivaliserende hanner bort. Naturligvis betyder kropsbygning og vægt også noget, men det plejer jo at hænge sammen.
Trofæjægerne - altså de som fortrinsvist går efter de store seksender før brunstperioden, forsvarer sig med, at de mindre bukke (gaffelbukke og spidsbukke) allerede besidder generne til at blive lige så store som de eftertragtede enorme seksendere.
Her plejer jeg så at indvende:

Hvordan kan man vide det på forhånd???????

Derfor studerer jeg omhyggeligt de mange bukke på mit revir - før afskydningen. Jeg forsøger at fjerne de bukke, som ikke tegner lige så godt, som det jeg har set gennem mine 52 år som aktiv riffeljæger. Det kan kun blive et skøn, men sådan er det jo med alt her i livet.

Jeg har aktuelt 4 enorme seksendere gåede på reviret. Den ældste ser stadig ud til at kunne markere sig i brunsten, men nu får vi se. I hvert fald har jeg den tilbagevendende gamle "morder" gående i en af moserne - og den skal væk. Den er altså mit primære mål, men også en lidt uharmonisk bygget gaffelbuk lever på lånt tid. Som jeg ser den, er den mindre end gennemsnittet på reviret - med lidt korte forløb.

Men at fjerne de kraftigste bukke med de største opstase - et absolut nej.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-04-10 14:55

Men at fjerne de kraftigste bukke med de største opstase - et absolut nej.

Mvh.

Tonganeseren

Der skulle naturligvis stå "opsatse":

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-04-10 17:53

I dag har jeg pløkket 4 bukke - så kan de lære det! Derudover fik jeg også ram på et pindsvin, 2 måger og en regnbueørred, så det var en rigtig god dag.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-05-10 06:44

Kære Provst.

Det er for mig næsten lige så spændende med tiden før jagten går ind. Meget intense ture på reviret, blot med kikkert og en kop kaffe og så danne sig et indtryk af hvilke bukke som skal blive og de der skal væk.
Jeg har udset mig en seksender, hvis opsats ikke er af de store, men med en meget sjov og kraftig rosenkrans. Allerede sidste år fulgte jeg dens udvikling og i år skal den væk, da den ikke er værd at avle videre med - der er nemlig adskillige rigtig gode eksemplarer som skal have chancen for at videreudvikle sig.
Desuden er der desværre en hel del skravl, som med nød og næppe har overlevet den hårde vinter og de skal væk ! Så der bliver nok at se til.
Jeg vil benytte lejligheden til at ønske knæk og bræk den 16.maj, lidt i god tid, men pludselig er dagen der og så .......!
Den gode ErasmusMontanus får øjensynligt også en travl tid, da ikke alene Provsten men også TheRealDeal har inviteret på bukkejagt - virkelig en flot gestus fra begge d'herrer.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 01-05-10 08:37

Hov hov jeg har også inviteret EM

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-05-10 10:37

Sandhedsvidne

Er du sikker på det er rigtigt ? Hvornår er det sket ? I givet fald skal du blot smide denne kommentar i SKRALLEPOSEN - så beklager jeg !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-05-10 11:40

Jo indrømmet, der er en flot gestus af vidnerne og provsten, at invitere EM på bukkejagt - ovenikøbet vederlagsfrit.
Jeg overvejer i disse dage, om jeg måske skulle invitere EM en aften på kroen sammen med mine venner....?
Byens lette kavaleri bliver selvfølgelig også inviteret....vi ska' jo ha' en mand ud af EM....

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-05-10 11:51

Heidi-Ho

OK

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-05-10 13:45

Jeg går op i jagten og ikke så meget i trofæet, sætter stor pris på sommerbuk på grillen, så jeg har ikke så travlt, ser lidt på hvad naboerne har gående også, og hvordan bestanden i alt almindelighed har klaret vinteren over et stort antal hektar, men der godt med rådyr. Jeg går nok med som bisidder det har jeg meget sjov med

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 01-05-10 21:43

Tak for svaret Tonganeseren.