/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Surkål
Fra : jesper.s
Vist : 1213 gange
50 point
Dato : 29-04-10 14:48

Når man laver surkål, skal så eddiken så koges helt ned inden jeg kommer sukker på den?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-04-10 14:51
Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 29-04-10 15:24

Hej.
Her er en opskrift fra Thy.
Surkål som det laves i Thy

Opskriften på surkål er gammel og det er min mors opskrift- retten som egentlig er tilbehør til julemad, medister kogt saltet flæsk,saltede ål o.s.v. blev altid lavet i mit barndomshjem i december måned, så blev surkålen sat på bordet hver dag til frokost eller aftensmad.

250 g ukrydret svinefedt
1 1/2 -2 hvidkål
1,5 liter eddike
750 g sukker
750 g farin

Fedtet smeltes og den snittede hvilkål brunes heri. Edikken tilsættes og kålen småkoger i 5-7 timer. Gryden tages væk fra kogepladen, og når det er holdt op med at koge drysses melis og farin over og låget lægges på. Står til næste dag, hvor det bringes i kog. Kålen opbevares koldt - og del del der skal bruges dagligt varmes op igen.

Kålen serveres varm med saltet stribet flæsk,medister, saltede ål, ja der er endda nogle der foretrækker denne surkål til julemiddagen i stedet for rødkål.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-04-10 16:11
Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 29-04-10 16:34

En god gang Eisbein mit Saurkraut. der er ikke noget der er bedre.
Har du mulighed for det, kan det købes i Real i Fördepark. De har den bedste Saurkraut der findes. Den står i en lerkrukke i grøntafdelingen og du skal selv hælde op. Det er mum.

Velbekomme.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-04-10 17:02

Nåå så kan jeg bedre forstå det

http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0810524.html

Troede sgu lige at du Piaskov var fra Thy

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 29-04-10 17:54

Drop de sure kål og så prøv istedet min kones sønderjyske hvidkål.... Wauw

iøvrigt, drop al den eddike og brug istedet rigeligt med sur hvidvin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-04-10 20:22

Citat
Troede sgu lige at du Piaskov var fra Thy

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-04-10 20:41

Nu har jeg ledt højt og lavt- det er ganske få opskrifter på surkål- som overhovedet bruger eddike.

Måske du skulle oplyse om hvilken opskrift du bruger ? For der kan være forskel på om eddike skal tilsættes og smages til eller om det er et rent "sylteprojekt".

Så kan det være - nogen kan fortælle dig det, som du oprindeligt spurgte om-

Citat
skal så eddiken så koges helt ned inden jeg kommer sukker på den?

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 01-05-10 08:09

Tak for svaret piaskov.