/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Små bogstaver i avisen
Fra : o.v.n.
Vist : 1247 gange
100 point
Dato : 29-04-10 12:44

Der er sikkert sparetider i avis branchen som alle andre steder, mindre format og meget mindre bogstaver (mon det er øjnene det er galt med )
Spørgsmålet er: Hvor starter jeg? Ind til en optiker og få målt syn eller skal jeg forbi lægen først?
Jeg er en mand i min bedste alder og så døje med avisernes små bogstaver

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 29-04-10 12:46

Du skal abre tage forbi optikkeren. Jeg syntes overhovedet ikke bogstaverne er små i aviserne.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 29-04-10 12:57

I sin tid gik jeg til en optiker, der blev så forskrækket over at jeg aldrig havde haft briller (med den bygningsfejl) så han sendte mig til en øjenlæge.
Øjenlægen kunne konstatere at der ingen sygdom var og at jeg hele livet bare havde kompasæret for synet - altså hele skoletiden, kørekort, ingen problemer med at tråde en nål o.s.v

Nå jeg lod mig rive lidt med....
Mit svar til dig: bare gå til en optiker, deres målinger er lige så præcise, som øjenlægens.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-04-10 13:00

HUSK!
En optiker er en kommerciel virksomhed, med det formål at sælge briller/kontaktlinser.

Så det er altid en god ide, at gå til et par stykker, eller få "kontrolleret" resultatet ved en øjenlæge

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-10 13:15

Tak for hjælpen indtil videre jeg lader spørgsmålet stå indtil weekenden begynder (kl. 24 )

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-04-10 13:41

Ta turen til øjenlægen først. Vi har erfaring med at optikeren
stiller mærkelige diagnoser og vil sælge briller vi ikke har brug for.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-04-10 13:41

Hejsa o.v.n.
Du skal bare ringe til en øjenlæge ..bestille en tid og du skal ikke bruge en henvisning fra egen læge.
Da jeg fik nye briller for 1 år siden målte han synet ...jeg fik en "seddel" med på resultatet og skulle Så aflevere den til optikkeren med besked om at hun skulle "finjustere" styrken i glassene.
Dvs. at hun så lavede en ny synstest og derud af lavede glassene til mig.
Så hvis det er første gang du skal ha' briller skal du til øjenlægen ...også fordi han kan se om du har bygningsfejl.
Det udvikler de fleste gennem årene så det skulle være mærkeligt hvis du ikke har det.
Held og lykke med at dine arme er blevet for korte.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-10 13:55

Desværre er der mange optikkere, som gerne vil lave briller og gerne meget mere komplicerede og dyre end du har brug for.
Srat med at købe et par af de billige supermarkedslæsebriller. Hvis de gør underværker ved du at det bare er et par læsebriller- og ikke noget andet mærkeligt bifokalt , glidende overgang og coatning til 5000 kr der skal til.
Hvis du ikke indenfor de sidste år har været ved en øjenlæge skulle du tage og bestille tid der for et generelt check. Der kunne jo være andet i vejen. Henvisning behøves ikke.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 29-04-10 14:04

Optiker må være godt nok, hvis du ikke har nogen øjenproblemer ud over at din foretrukne avis er begyndt at trykke med mindre typer.

HVIS der er noget der ser forkert ud ved dine øjne, så vil optikeren jo se det og råde dig til at kontakte en øjenlæge inden I laver briller til dig.

Selvfølgelig vil en optiker gerne sælge nogle briller til folk. Men i dit tilfælde kommer du jo netop fordi du har oplevet nogle gener. Om dine læsebriller skal være lidt stærkere eller lidt svagere, det får næppe betydning for hverken din eller din optikers økonomi.

NÅR du køber briller, så vil du have mulighed for at bestille coating på glassene, som er lige så dyrt, eller dyrere end selve glassene. Og du kan få farveskiftende glas, der bliver mørkere udendørs når solen skinner..
Så der er såmænd nok at bruge penge på, til "bare et par læsebriller".
---Jeg synes selv, at det er vigtigt med den coating, der beskytter mod ridser, fordi "glassene" ofte er lavet af et ikke særlig robust kunststof. Jeg får også en coating mod reflexer, men det er fordi det er nærsyns-briller, jeg bruger. Læsning kan jeg klare bare ved at tage nærsynsbrillerne af.

Mine sidste briller, som jeg købte i sidste uge kostede 3874 kr. Hvert glas kostede 998 kr og stellet kostede 1878 kr.
--Billigere kan det næppe gøres, hvis det skal være en rimelig kvalitet. Jo, man KAN være heldig at finde et stel, som er billigere. Især til læsebriller, som jo ikke sidder på næsen hele tiden..

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 29-04-10 14:10

Du kan læse nyheder på din computer så kan du selv bestemme hvor store bogstaverne skal være.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-04-10 14:50

Citat
HVIS der er noget der ser forkert ud ved dine øjne, så vil optikeren jo se det og råde dig til at kontakte en øjenlæge inden I laver briller til dig.

Nix, det gør de IKKE

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-10 16:07

Hvis det kun er den aldersbetingede langsynethed, der gør sig gældende, så er et par af supermarkedets de billige ganske udmærkede til formålet.

Sådan erfaringsmæssigt er styrke +1.50 fint ved begyndende problemer med at læse de små bogstaver

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 29-04-10 16:14

Citat
HVIS der er noget der ser forkert ud ved dine øjne, så vil optikeren jo se det og råde dig til at kontakte en øjenlæge inden I laver briller til dig.

Nix, det gør de IKKE

Det har jeg nu oplevet sidste år.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-04-10 16:23

Citat
Du kan læse nyheder på din computer så kan du selv bestemme hvor store bogstaverne skal være.

- VespaSvinet aner ikke hvad en avis er for noget...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-04-10 16:51

Citat
Der er sikkert sparetider i avis branchen som alle andre steder, mindre format og meget mindre bogstaver (mon det er øjnene det er galt med )
Spørgsmålet er: Hvor starter jeg? Ind til en optiker og få målt syn eller skal jeg forbi lægen først?
Jeg er en mand i min bedste alder og så døje med avisernes små bogstaver

SVAR: Du holder ctrl nede mens du drejer lidt på musens scrollhjul, så bliver skriften større (for det er da onlineaviser, ikke også )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-04-10 17:09

Citat
Jeg er en mand i min bedste alder og så døje med avisernes små bogstaver

Hvornår er en mand i sin bedste alder???

Tja, det er jo åbenbart ikke som med os kvinder, der er go' altid

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-04-10 22:08

@ EXTERMINATOR

Du holder ctrl nede mens du drejer lidt på musens scrollhjul, så bliver skriften større

Tak Tak man lærer lidt hele tiden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 02:11

Tak for alle indlæg der er nogenlunde lige mange for og imod øjenlægen, så nu ved jeg hverken ud eller ind aldersbetinget langsynet hmmm det lyder gammel så det kan det ikke være
tør jeg satse på at optikeren ikke vil sælge mig noget unødvendig
tak for tippet og at gøre skriften større på skærmen, jeg kendte den godt i forvejen og nej det er den trykte udgave af avisen og der hjælper ingen rullehjul, selvfølgelig læser jeg nyheder på nettet men jeg abonnerer også på et par blade med faglitteratur

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-04-10 10:17

Citat
aldersbetinget langsynet hmmm det lyder gammel så det kan det ikke være

Citat
tør jeg satse på at optikeren ikke vil sælge mig noget unødvendig

Kort og godt NEJ

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-10 12:54

HOLD DA OP- I MÅ BO NOGLE STEDER, HVOR ØJENLÆGERNE HAR MASSER AF TID.
hold da op- I må bo nogle steder, hvor øjenlægerne har masser af tid.

HER HVOR JEG BOR- FÅR VI DEN BESKED HOS ØJENLÆGEN, AT HVIS DET BARE ER EN SYNSPRØVE, SKAL VI BARE GÅ TIL OPTIKEREN, FOR DE KAN GØRE DET LIGESÅ GODT.
Her hvor jeg bor- får vi den besked hos øjenlægen, at hvis det bare er en synsprøve, skal vi bare gå til optikeren, for det kan de gøre ligeså godt.

SÅ KAN DEM MED DE STORE PROBLEMER FÅ TID HOS ØJENLÆGEN, FREMFOR AT VENTE I FLERE MÅNEDER.
Så kan dem med de store problemer få tid hos øjenlægen, fremfor at vente i flere måneder.

DET ER DA EN GOD ARBEJDSDELING.
Det er da en god arbejdsdeling.

JEG VILLE OGSÅ STARTE MED DE BILLIGE FRA SUPERMARKEDET.
Jeg ville også starte med de billige fra supermarkedet.

DEM DER IKKE KAN LÆSE NEDENSTÅENDE, SKAL MÅSKE LIGE SMUTTE NED OG KØBE ET PAR.
............................................................,.......................................................................

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-10 13:07

Optikere er ligesom alle andre sælgere. De vil gerne have, at kunderne kommer igen. Og de vil også gerne have, at kunderne anbefaler dem til andre mennesker.

Du skal måske at snakke med naboer eller venner om, hvor DE køber deres briller. Og hvad DE synes om diverse lokale optikere.

Men om optikeren sælger dig noget "unødvendigt" det ville du vel opdage. Hvis der er tale om mere end almindelige læsebriller, så kan du da bare sige, at du først vil snakke med en øjenlæge.

Almindelige læsebriller fra en optiker er bedre end de almindelige læsebriller fra et supermarked til en halvtredser. For optikeren måler dine øjne, og det kan sagtens forekomme, at styrken på de to glas skal være forskellig. Det kan man ikke få i supermarkedet. I supermarkedet må du selv prøve de forskellige briller, og så vælger man dem, man bedst kan læse med. Hvis brillernes styrke er +1.5 så er den +1.5 på begge glas. Det er da okay, hvis man absolut VIL have briller til under en hund, men man skal nok ikke satse på at læse i timevis med dem. Det er anstrengende at skulle tvinge det ene øje til at fokusere med en forkert styrke glas.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 16:13

Tak for svaret Birgitta. jeg må en tur til optikeren og få testet hvordan det står til med øjnene

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-10 16:28

Tak for accepten af mit svar.

Og god fornøjelse med dit brillekøb.
Det kan være, at du pludselig får øje på en masse ting, du ikke har kunnet se før.