/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Afsyring af døre og karme
Fra : the1best
Vist : 2956 gange
400 point
Dato : 29-04-10 10:28

Jeg kunne godt tænke mig at få afsyret døre og karme, men hvordan gør jeg det nemmest uden at tage karmene af? dørene er ikke det største problem for de kan jo tages af.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 400 point
Dato : 29-04-10 11:58

De ville se fjollet ud hvis du ikke også gør noget ved gerichterne.

Afsyringen afhænger helt af hvad døren er af og hvad den er behandlet med.
Hvis det er en malet glat dør, er det troligt at der ligger en lakeret finer under. Den klak er ikke så nem at afsyre. Slet ikke hvis det er en tokomponent lak.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-04-10 12:34

Huset er fra 1931, så jeg har ingen ide om hvad slags maling der brugt. Tror nok de er lavet af fyrtræ.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-10 13:57

Er dørene glatte eller fyldingsdøre. ??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-04-10 16:17

Min anbefaling ved afsyring af det der ikke kan lægges i et bad eller som efterfølgende ikke kan spules :)

Så meget som muligt af malingen brændes af med en varmepistol og en spartel.

Resterne opløses med et godt lag brun sæbe, som står i nogle dage- hvorefter det vaskes af og skrabes med spatel.

Hvis det er nødvendigt afsluttes med en tynd opløsning af kaustisk soda-

herefter en afvaskning med sæbespåner.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-04-10 17:18

Dørene er fyldningsdøre. transor

Brun sæbe, jeg kan ikke finde den gode tykke brune sæbe på bøtte, som man før i tiden kunne købe, men kun noget flydende, findes den ikke mere?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-10 18:10

Desværre er der ikke mange som handler med rigtig brun sæbe mere. Brugsen har den på programmet , i svensk udgave, men det kan være at du skal bede dem om at tage den hjem.

Flaske sjasket duer ikke. Det er overskuddet af kaliunhydroxyd i sæben som virker. Den sæbe som duer til formålet skal derfor have advarsselsmærkning om at den er ætsende.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-04-10 20:04

Brun sæbe i bøtte har jeg købt både hos Føtex og Kvickly. Selvfølgelig findes det.

Det i fyldende form duer ikke til det projekt,som jeg beskriver.

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 13-05-10 11:09

Tak for svaret transor, vi har opgivet at få det afsyret i denne omgang