/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grill med mindre røg, hvordan?
Fra : bassenborg
Vist : 2047 gange
100 point
Dato : 28-04-10 18:58

Jeg bor i lejlighed, og vil som så mange andre mennesker gerne grille om sommeren. Vi må godt grille på altanerne, men det må selvfølgelig ikke genere de andre beboere. Jeg har haft en gasgrill, da den ikke udvikler så meget røg som en kulgrill. Men det er som om det ikke er helt det samme, så jeg solgte den. jeg har så tænkt på at købe den lille Weber "Smokey Joe".

Det jeg søger svar på er, om man kan gøre nogle ting så det ikke udvikler så meget røg når man griller?
Har i nogle forslag, afprøvede som uprøvede, bare skyd

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 28-04-10 19:20

Selv om du ikke bruger gas kan du godt tænde kullene med gas,
køb et kul tænde rør og en af de små gasbrændere,
hæld kul af god kvalitet i røret, tænd brænderen og stik den ned i kullene i få minutter...
Brug ikke tændbriketter eller papir der soder.

Køb mager gril kød der ikke sprutter,
vent med at komme bøfferne på til kullene er hvid glødende,
så får du minimal røgudvikling...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-10 19:24

Citat
om man kan gøre nogle ting så det ikke udvikler så meget røg når man griller?

Det er IKKE grillen der ryger - det er det afbrændte fedt

Så laver du noget med et minimum af fedt - ryger det ikke.....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-04-10 19:40

Steg med indirekte varme- kullene i siden(siderne) og placer en foliebakke under kødet.

Jeg synes i det hele taget man får det bedste resultat med inddirekte varme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-10 19:44

En gril hvor kullene ikke ligger under det der skal grilles, vil ikke ryge ret meget.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-04-10 19:49

Lige mine ord

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-10 19:50

Det er ikke ilden fra kullene der skal grille kødet, men stængerne.

Alt for mange billige gril har tynde trådnet og kan ikke grillle.
Køb en gril med 8-10 mm stænger og vent med at lægge kødet på til kullene er hvidglødende...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-10 19:55

Ja ja smuller - jeg kan ikke multitaske...................læse og skrive samtidig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-04-10 19:58

Citat
Ja ja smuller - jeg kan ikke multitaske...................læse og skrive samtidig

godt ord igen - jeg ved det ... det kan jeg normalt heller ikke- så bare så sjovt ud. Men det er da herligt, at vi er flere med den erfaring

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-04-10 20:05

Hvis det er opstarten på grillen der generer dig, så er en grillstarter en god ting. Jeg selv har boksen hvor man tænder op med en avis, men der findes også en electrisk grillstarter, jeg kunne godt tænke mig at den var god, men kunne også tænke mig at den var lidt mere langsom.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-04-10 20:05

Citat
Steg med indirekte varme- kullene i siden(siderne) og placer en foliebakke under kødet.

Det kan IKKE lade sig gøre lige netop i den grill.
Vi har selv en med på camping og det skal være direkte varme.
Der er IKKE plads til en bakke under og den gir ikke nok varme j´hvis man griller indirekte.
Så det kan i godt glemme ALT om.
Men som skrevet så varm kullene på med gas så undgår du det røg fra kullene.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-04-10 20:08

Citat
Det kan IKKE lade sig gøre lige netop i den grill.

Så lad være med at købe den grill. Køb en med mulighed for inddirekte varme.

Hvis du alligevel skal ud og købe nyt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-10 20:21

Citat
Men det er da herligt, at vi er flere med den erfaring
Hos os griller vi direkte og det oser ad h...... herligt, næsten som at være på spejderlejr.
Men der er også rimelig langt til naboerne - de hoster næsten ikke.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 28-04-10 20:24

Dejligt med alle de input

Kan man evt. lægge noget staniol over kullene/briketterne når de har nået glødepunktet, og derved minimere røgudviklingen når fedtet drypper.
Hvad er fordelen ved henholdsvis briketter og kul?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-04-10 20:27

Citat
Hos os griller vi direkte og det oser ad h...... herligt, næsten som at være på spejderlejr.
Men der er også rimelig langt til naboerne - de hoster næsten ikke

Citat
Pas på brændt kød
Man kan dog sikre sig, at man - ligemeget hvilken grill, man ejer - undgår et højt indhold af de kræftfremkaldende stoffer ved aldrig at brænde kødet.

»Det er vigtigt aldrig at grille over åben ild. Så snart flammerne slår op og rammer kødet, soder de det og skaber de kræftfremkaldende stoffer,« siger Sören Wretling fra Institut for Sundhed og Bioteknik.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-04-10 20:33

Citat
Kan man evt. lægge noget staniol over kullene/briketterne når de har nået glødepunktet, og derved minimere røgudviklingen når fedtet drypper.

JA

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-04-10 20:35

Citat
http://www.dr.dk/Tema/Grill/20070611121846.htm

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-04-10 20:46

Gasgril med lavasten i bunden, så kan man ikke smage forskel.

Og det oser ikke. Og de må bruges på altaner.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 28-04-10 21:16

Sørg også for at købe nogle gode lidt dyrer kul og sørg for at posen er åbnet og sat til tørring i nogle dage indendøre inden du bruger dem, så tændes de bedre og oser også lidt mindre.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-04-10 22:31

Citat
Hvad er fordelen ved henholdsvis briketter og kul?

Briketter har en langt bedre brændeværdi og du kan lukke ned for grillen så snart du har taget maden sf.
Du kan så genbruge dem med lidt ekstra nye på toppen.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 29-04-10 08:11

Istedet for at købe SmokeyJoe så kig på den anden lille Weber grill der er, den er lille og aflang, og der har du muligheden for at grille med indirekte varme, da du kan skubbe kullene over i den ene side.

Den virker super godt, og du undgår at det ryger så meget.

God grill sæson

Kommentar
Fra : pederkjær

Dato : 29-04-10 11:45

Det skulle mindske røgudviklingen at drysse salt på kullene, det skulle også få kullene til at holde længere.
Et tip jeg har fået på Danmarks saltcenter i Mariager.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 29-04-10 23:08

Tak for svaret svendgiversen.
...Og tak til alle andre