/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Lave rødvin hjemme?
Fra : ItsGreen
Vist : 2121 gange
50 point
Dato : 28-04-10 10:35

Hejsa.

Hvad skal der til for at lave rødvin hjemme i min egen lejlighed?
Er det muligt?

Nogen der har et link til hvordan jeg kommer igang?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 28-04-10 10:49

Det kan du godt, men...

Sikket arbejde:
"
Druerne føles modne, enkelte er faldet af klaserne eller falder af under
plukningen (samles op)
Der høstes ca. 40 liter.
Bearbejdning:
Stilkene fjernes fra klaserne.
40 liter most + skaller + kerner fordeles med 20 liter og 2 x 10 liter
pH ca. 3 (ikke over).
Oechlerværdien: 82 83 ° svarer til 10,9 % alkohol iflg.vinavl i Danmark.
Beregnet sukkertilsætning (12,5 % alkohol) = 726 g sukker.
Sammen med gæren tilsættes i alt 400 g sukker umiddelbart (h.h.v. 200 g og
100 g x 2 i ballonerne).
Gæren Fermol, Premier Crus rødvinsgær.
20 gram i brev svarer til 100 liter,
Ca. 9 gram gær tilsættes fordelt med halvdelen og 2 x ¼ i de respektive
balloner
Gæring: Macerationsgæring.
Ballonerne sættes på gulvvarme for at få gæringen i gang
Efter 3 ½ time flyttes over på koldt gulv Rumtemperatur 20 °C.
Den 29. september kl. 6.30: Det bobler lystigt fra alle tre balloner.
Flyttes til kælder, Rumtemperatur 12 15 °C.
Pectolase tilsat svarende til 25 liter fordelt jævnt i de tre beholdere.
Aften: Omrystes 1 gang.
Den 30. september: Omrystet 1 gang.
Den 1. oktober: Tilsat sukker 160 gram (80 + 2x40 gram).
Den 2. oktober: Omrystet 1 gang.
Den 3. oktober: Tilsat 170 gram sukker (80 + 2 x 45 gram).
"

Sandsynligvis får du i starten noget værre sprøjt,
og når man så i dag kan købe 3 liter god rødvin for ca 90 kr er det slet ikke umagen værd.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 28-04-10 11:00

Matas plejer at have hele og færdige sæt til næsten ingen penge.
Lige til at tilsætte beholder, og efter 3 - 5 uger er vinen færdig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-10 11:02

Der er en nemmere metode:

Lav det ud fra druekoncentrat.

Brug en lille forkultur hvor man får godt gang i gæren i en frugtsaft som er kogt, men uden sulfit. Det giver øjeblikkelig god gæring i hovedmassen uden så stor risiko for vildgæring, med noget dårligt. Brug sulfit i hovedmassen.
Husk omstikning , klaring og lagring. Læs om det i en vinbog.

Jeg er enig i at det ikke betaler sig, men der er der jo så mange andre gode selvgjorte ting som heller ikke betaler sig. Glæden og erfaringen ved at gøre det selv kan ikke købes for penge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-10 11:05

Matas sprøjtet er ikke rødvin.
Det kan dårligt kaldes vin.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-10 11:13

Nej køb ikke de færdige vinpakker, det er ikke rigtig vin.

Og jeg taler af erfaring, hvis du vil hente kan du få gratis vin balloner hos mig...

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 28-04-10 11:27

Citat
Hvad skal der til for at lave rødvin hjemme i min egen lejlighed?
Er det muligt?

Nogen der har et link til hvordan jeg kommer igang?

Kode
Matas plejer at have hele og færdige sæt til næsten ingen penge.
Lige til at tilsætte beholder, og efter 3 - 5 uger er vinen færdig.

Har aldrig påstået at det er god vin.
Men en nem og hurtigt måde at starte op på.
Alt andet løber man træt i, hvis det er første gang man laver det,
man vil gerne se resultater med det samme.

Kom godt igang
http://www.fornaesvingaard.dk/lavvin.html

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 28-04-10 11:53

Tak for al hjælpen. Det lyder simpelthen for avanceret med gulvvarme og alt muligt.
Jeg kunne godt prøve at starte ud med færdigløsninger, men det er jo netop den super lækre hjemmelavede vin der lokker og ikke det middelmådige.

hmm..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-10 12:35

Fornuftigt, selv køber vi nu god, billig papvin nede over grænsen...

Men vort foretrukne mærke Drusty Hof fås også undertiden i Bilka eller Føtes til ca 80 kr for 3 L.

Tak...

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 28-04-10 13:32

Hej Svend.

Den vil jeg da prøve.