/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
parobol....
Fra : rasha01
Vist : 1685 gange
150 point
Dato : 27-04-10 21:58

hej

Jeg har et lille problem med min parabol opsætning. Jeg har sæt 3 lnb op og sæt den til DISqC switch på 4.
Mit problem det er så at jeg ikke kan se alle kanalerne fra forskellige retninger på en gang.
Jeg kan kun se kanalerne fra en retning enkelt vis, hvis jeg ønsker at se kanaler fra en anden retning skal jeg skifte ledningen.
Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-10 22:04

Kommer der strøm ud til din switch?
Din receiver skal sende en spænding ud så switchen kan skifte.

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 27-04-10 22:12

Ja der er sæt strøm til switch..
men jeg forstår ikke helt hvad du mener med;
Din receiver skal sende en spænding ud så switchen kan skifte.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-10 22:25

Nu er det længe siden jeg har kørt med parabol, men switchen (omskifteren) skulle dengang have et signal fra reciveren om at den skulle skifte hovede, altså ikke alle hoveder kørte på en gang.

Citat: DiSEqC switch er en betegnelse for et relæ. DiSEqC switchen anvendes på paraboler med flere LNB enheder. En DiSEqC switch leveres i to gængse typer. DiSEqC switch 2/1 til paraboler med 2 LNB enheder og DiSEqC switch 4/1 til paraboler med 4 LNB enheder.

En DiSEqC switch afgør hvilken LNB enhed der skal være aktivt. DiSEqC switchen får et styresignal gennem antennekablet. Brug af DiSEqC switch fordrer at digitalmodtageren er DiSEqC kompatibel.

Link: http://www.tektronik.dk/diseqc.htm

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 27-04-10 22:34

hej igen..
det vil sige jeg skal sætte en knap til fra tv, der tage imod alle arktive LNB enheder.

Men hvordan få jeg sæt det til, så den tager imod alle de arktive lnb enheder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-10 22:39

En DiSEqC switch afgør hvilken LNB enhed der skal være aktivt. DiSEqC switchen får et styresignal gennem antennekablet. Brug af DiSEqC switch fordrer at digitalmodtageren er DiSEqC kompatibel.

Din modtager skal være bygget til at kunne bruge en DISqC, ellers kan du ikke.
Switchen (relæet sidder jo ude ved parabolen, den skal have en styrestrøm fra din receiver da der altid kun er et hovede der er aktivt. Det har ikke noget med en ekstra kontakt at gøre.
Check i din brugsanvisning om din receiver er kompatibel.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 28-04-10 07:01

Hvad er det for en reciver du har ?????
Så kan vi nu nok bedre hjælpe dig.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 28-04-10 14:15

hm.. det er svært at finde ud af om min modtager er bygget til at kunne bruge en DISqC.
jeg har en reciver fra Samsung.

http://www.samsung.com/global/business/telecommunication/productInfo.do?ctgry_group=14&ctgry_type=81&b2b_prd_id=374#

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 28-04-10 14:27

For det første skal du lade være med at handle ved Harald Nyborg - derefter foreslår jeg at du kontakter Claus Bisbo ved Expert i Løgten lidt nord for Århus. Så kommer Claus og løser dine problemer....

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 28-04-10 15:39
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 28-04-10 15:41
Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 28-04-10 21:36

hej,
jeg har en diseqc, så jeg er ikke ud efter at købe sådan. det er mere tilslutning. Så jeg få kanelerne fra flere retninger.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 150 point
Dato : 28-04-10 22:19

Nu kan jeg kun finde en manual på andre sprog end dansk men i kapitel 1.1 under det engelske kapitel ståe det hele forklaret, men hvis du har den danske vil det være lidt nemmer at forstå.

Men hvis hovde nr.1 er canaldigital skal du finde " thor 0,8 " og så Diseqc A
og hvis hovde nr. 2 er viasat skal du finde "Sirius 4,8" og der er så Diseqc B
Og hovde nr. 3 er " Astra 19,8 " det er så Diseqc C.

Det vil i hovdetræk være sådan det skal være og frekvensen med på dine hovder skal du kikke på dem.

Bassebo.....

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 29-04-10 23:15

hej Bassebo,
jeg vil lige prøve den metode du forslag, og vender tilbage imorgen om det lykkes.

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 30-04-10 23:48

hej bassebo,
jeg har afpøvet den metode du sagde, det kunne jeg ikke få til at fungere. jeg kan stadigvæk kun se fra en retning.

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 30-04-10 23:54

det jeg mener med at det ikke virker,, hvis jeg eksempelvis hentet fra den først A 100 kanaler og derefter tilføje B hvor der komme igen 100. så kan jeg kun se b og ikke a længere.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 01-05-10 00:27

Har du prøver at " auto scanne " og husker at gemme de kanaler som den så finder....
Lige som beskrevet i kapitel 1.4 på engelske.... har ikke den danske version..

Bassebo....

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 01-05-10 01:37

Jeg har en Samsung dsb 560e reciewer og bakser med den samme problemer, vil gerne have denne reciever til at fange både VIASAT og Astra 19.2 øst.

Det var sgu nemmere da fjernsynet var sort/hvidt og vi kun havde DR1

MVH@ns

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 01-05-10 18:57

yep, jeg husker at gemme det.. jeg forstår det virkeligt ikke at det skulle være så svært at sætte sådan noget op...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 04-05-10 17:31

Har du forresten prøvet at slette alle kanaler og søger dem ind igen måske at recivren ikke kan lager flere, lige noget der slog mig har nemlig været ude for det med min egen reciver........

Bassebo...

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 04-05-10 23:38

hej bassebo,
det har jeg også prøvet.. :)

Godkendelse af svar
Fra : rasha01

Dato : 04-05-10 23:39

Tak for svaret Bassebo.

Kommentar
Fra : pasn

Dato : 05-05-10 00:31

Har først lige set ovenstående og runder lige af med denne kommentar: Er udstyret i orden er det meget let at opsætte hvis følgende betingelser er opfyldt: Ved en DiseqC 4 switch: sæt altid A=Thor(1gr.vest), B=Viasat(5gr.øst), C=Hotbird(13gr.øst), D=Astra(19gr.øst), og husk at 1gr.vest hovedet er den der sidder længst mod øst. De positioner der ikke bruges, sættes i modtagerens LNB opsætning til INGEN, medmindre de ønskede positioner blot skal afmærkes med flueben. Ved en DiseqC 2 switch vælges ALTID A=thor hvis denne er med, og B= Hotbird eller Astra. Hvis Viasat er med, er denne ALTID=B og det bliver så A= Hotbird eller Astra. Er det kun Thor og Viasat er de naturligvis A og B. En del ældre / billige modtagere kan kun genne 2000 kanaler, hvorfor det med alle 4 positioner kan blive nødvendig at slette nogle manuelt og søge de manglende Astra kanaler ind manuelt. Frekvenserne kan findes på Lyngsat.com
Enkelte Viasatmodtagere skal stilles på søgning-alle for at de kan finde andet end Viasat, men er din en HN modtager skal du vel kun søge gratiskanaler på Hotbird og Astra, medmindre din 3. LNB er sat til 16gr. øst.
venlig hilsen per ("pensioneret" radiomand)

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 08-05-10 17:35

Wauw et svar Per

Tror sku aldrig jeg får min Samsung DSB 560N til at tackle både VIASAT og Astra 19,2

MVH@ns