/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
KOPIER
Fra : EA_HS
Vist : 1151 gange
500 point
Dato : 27-04-10 17:00

hvordan laver jeg en kopi / backup af alt hvad der ligger på min HD
og hvordan kopierer jeg mine email outlook express

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-10 17:38

jeg bruger acronis et godt program og koster ikke ret meget

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-04-10 18:52

Findes der ikke et gratis program gerne på dansk

i programmet nero kræves der ca halvtreds DVD skiver til min kopi backup

hvordan laver jeg en kopi af mine emails
kører win XP

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-10 18:52

Jeg bruger også Acronis.................men fra denne CD "hirens boot CD" kan hentes på nettet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-04-10 19:02

Her står det hvor du kan hente det. http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=141015

om outlook ekspress: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=139587
alimak

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-04-10 22:25

Du kan tage en nøjagtig kopi af din HD med "Paragon drive back-up". Programmet og beskrivelsen findes i bladet Komputer ... ...., og programmet er på bladets medfølgende CD.
Læs citatet herunder, og også spørgsmålet 145264.aspx - så er du godt på vej.

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Måske er der hjælp at finde i et tidligere Kandu spørgsmål
http://www.kandu.dk/Spg145264.aspx
Jeg har flere gange taget back-up på HELE computeren til en extern harddisk, og jeg tror nok (det er en anden puter end denne jeg skriver på lige nu) at programmet hedder "Paragon drive back-up", og dette program er godt beskrevet i Bladet "Komputer for alle".
Held og lykke med foretagenet.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-04-10 22:38
Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-10 22:46

acronis koster ca 200 kr kom ikke og sig at det er for dyrt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-04-10 23:00

Dine mails finder du her:
D:\Documents and Settings\*din adgang*\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{1BFCC7D7-4445-4079-8DE6-71F3A8AEDCF9}\Microsoft\Outlook Express

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 28-04-10 06:19

godmorgen!

jeg så lige granner01 svar
Citat
Dine mails finder du her:

nej det med det lange nr {1BFCC7D7-4445-4079-8DE6-71F3A8AEDCF9}\ er unikt for maskine til maskine

derfor har jeg engang i sin tid lavet en lille bat fil der laver backup hvergang maskinen starter og sætter backup mappen til den angivende dag .

men her her en forenklet udgave :::::

@echo off
:: variables
set drive=c:\Backup
set backupcmd=xcopy /s /c /d /e /h /i /r /y
echo ### Backup Outlook Express...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Application Data\Microsoft\Address Book" "%drive%\Address Book"
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Lokale indstillinger\Application Data\Identities" "%drive%\Outlook express"
echo nu er der taget backup til c:\backup
@pause

--------------------------------------------------------------------

og der findes mange forskellige backup programmer men hvis du henter og brænder hirren´s boot cd så er der mulighed for at vælge

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 28-04-10 09:24

simpel backup af outlook express *.dbx bat filen ser sådan ud
Citat
@echo off
:: variables
set drive=c:\Backup
set backupcmd=xcopy /s /c /d /e /h /i /r /y
echo ### Backup Outlook Express...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Application Data\Microsoft\Address Book" "%drive%\Address Book"
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Lokale indstillinger\Application Data\Identities" "%drive%\Outlook express"
echo nu er der taget backup til c:\backup
@pause

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-04-10 09:51

Til dos-man
Kan ikke lige umiddelbart se forskellen på det du skriver kl. 06:19 og det du skriver kl. 09:24, men jeg er måske heller ikke helt vågen endnu

Mere interesserer det dog, om du kort kunne forklare hvad en "bat fil" er for noget. Jeg kender en smule til at spille en macro, og lave lidt lettere ting i VBA, men hvad en "bat fil" er, ved jeg ikke, selv om jeg nok mener at have hørt udtrykket før. Kunne det beskrives uden flere timers Google-arbejde (for flot vejr lige nu), så vil jeg blive glad.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 28-04-10 10:32

Det er ganske korekt de er ens men hvis man copy and paster så kan der opstå fejl ( kandu-serveren wrapper teksen )
dvs . at linjerne skal se sådan ud som i citatet

hvad er bat filer : lang forklaring som jeg ikke gider at skrive da der er sider op og side ned på nettet
men bat filer er de indbyggede kommandoer i cmd
men her er da et link som er rimlig forståeligt
http://egerninc.dk/phisk/batch.htm#Hvad

og lidt sjov - spas med batfiler:
http://www.gratis-ting.dk/ny/forum/viewtopic.php?t=38415&sid=5645abcf67e989ff867bc8869b9e3731

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-04-10 10:55

Tak dos-man
Der er jo til et helt selvstudie, men foreløbig blev jeg da så meget klogere ,at jeg har en fornemmelse af hvad det er.
Takker mange gange

Mvh Asbjørn2

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-04-10 13:09

jeg har skam Acronis,..
den,. og mange andre lign. programmer kan sagtens findes gratis på nettet,

men problemet er de (ofte) dårlige informationer, der findes omkring brugen, og opbevaring mm.
efter at ha' læst,. alimak's,. link :
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=141015

forstår jeg faktisk udemærket at,. lham,. bliver / blev betænkelig,
de indviklede forklaringer,. varierer lige fra at oprette nye / ekstra partioner til backup,
hvordan gør man det når HD næsten er fyldt op,

og når forklaringen FX lyder " norton ghost, klarer opgaven",..
siger det vel ikke meget om hvad der foregår,

som regel mangler info om hvor gemmes data,.. og på hvad, (medie)
og i hvilken form,.. og er det alt,.. der gemmes, (email, placering, ikoner, favoritter,. mm.)
og hvordan genoprettes data på den nyformatterede PC,

nå men for mit eget vedkommende, blev jeg nød til at ny formatere / geninstall. min Win. XP.
den kunne simpelthen ikke logge på nettet mere,
efter flere forslag / hjælp fra spywarefri.dk... om at 'slette' div. 'snavs',.. ville den simpelthen ikke mere,
(men det var rart at vide til næste gang)

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 28-04-10 18:14

EA_HS >
uha det lyder da ikke rart

tiden er knap for mig lige nu til at forklare .
men en af de største fejl folk laver er at når de tager backup af deres harddiske er at de tage en total backup af disken dvs. sector for sector , og så kan den blive stor den backup og tillige med kan man få problemmer med at få den tilbage igen men hvis man har splittet sin hd op så er det en partition man skal tage backup af

feks : du har splittet din harddisk op i 3 dele C:\ D:\ E:\ F=dvd

så for at lave en backup af c:\ drevet så laver man en partition backup og evt ligger den backup på en af de andre partition´s eller på et usb hd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-10 19:37

Om det er den ideelle løsning ved jeg ikke.

Men jeg tager backup af partitionen C:
Backup partition bliver lagt på partitionen D: og fylder ca. ½ af den benyttede partition C:

Hvis der ikke eksisterer nogen D: partition skal den jo laves først.

En anden mulighed som jeg også benytter er at lægge bacup af C: på en ekstern harddisk.
Det gør jeg med Acronis som ligger på Hirens boot CD

Når Acronis køres fra fra bootCD er C: ikke i drift og det er en fordel.

D: eller ekstern harddisk skal helst være formateret i NTFS

Hvis ikke E-mail og andet er lagt ud på en anden partition vil absolut alt komme med i Acronis backup............................................og når den backup lægges ind igen vil din comp være præcis som da du lavede denne backup.

En backup der lægges direkte på ekstern harddisk kan være meget længe om processen. Men en færdiglavet backupfil som er lagt i en mappe, bør flyttes ud af komputeren esk. på en ekstern harddisk.

Der findes ingen nemme genveje til at lave ægte backup af partitionen C:

Jeg ved godt at der kommer mange input, og det er ikke så godt at blande metoderne sammen, hvis du vil være sikker på at kunne genoprette med den gemte backup.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 28-04-10 22:15

efter en god grill middag og nogle pilsner
så ser jeg at Eyvind har skrevet noget i den retning af hvad jeg også ville skrive

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-04-10 13:59

Citat
Der findes ingen nemme genveje til at lave ægte backup af partitionen C:

Eyvind,... jeg kan sagtens følge ideen / tankegangen,
men savner stadig informationer om hvormange data der gemmes / kopieres,
såsom,.. email, og især div. opdateringer, og 'foretrukne',.. (som jeg havde mange af)
og mange andre af PC,ens indstillinger,

jeg har,.. og vil foretrække at lave backup på min extern HD.
og havde derfor allerede gemt ret mange data på den,..
desuden er jeg af den opfattelse at det er nødvendig med jævnlige
'frisk' geninstalleringer / formateringer af OS,
pga. at HD bliver fyldt med 'snavs rester' som defragmentation ikke kan fjerne,
(afh. naturligvis af hvor meget / tit, man af / geninstallerer)

det bedste,.. ( i mit tilfælde) ville måske/nok,. være at bruge 2 PC,er,
en til musikfremstilling,.. billed og video beh. mm.
og en anden (mindre / billigere) PC til alm. surf på nettet mm.

i den sidste tid,. har jeg jævnlig prøvet / sammenlignet bibliotekets (ældre) PC,er,
det er forbavsende hvor lidt PC 'kraft' og lille internethastighed, der er nødvendig,
til 'alm. brug',..

jeg har pt. en nethastighed på 25/1 Mbit,.. og overvejer nu en noget lavere / billigere,
da 1/4,.. eller mindre,.. tilsyneladende er fuldt ud tilstrækkelig.
(Man har jo reklameret / overbevist / bildt en ind,. at 25 eller 50 Mbit er 'uundværeligt',.
måske har mange i virkeligheden en langt større PC. / nethastighed, end nødvendig, ?

men hvor placeres windows opdateringer / indstillinger, ?
og er det muligt at gemme / kopiere dem,
da det tager en 'evig tid' at få dem geninstalleret,
og supporten fra microsoft er ophørt på XP,

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 29-04-10 19:18

Citat
men savner stadig informationer om hvormange data der gemmes / kopieres,
såsom,email, og især div. opdateringer, og foretrukne (som jeg havde mange af)

Den backuptype jeg bruger Acronis via LIVE CD
Alt gemmes, og det svarer til at du slukker din computere og venter et års tid med at starte den, og alt er som den var inden du slukkede den. Det vil sige programmer opdateringer mails foretrukne skærmindstillinger og hvad du eller har lavet.

Defragmentering fjerner ikke noget.
Fragmenter er smår program/ fil -stumper som hentes forskellige steder.
Hvis du skulle lave kaffe og maskinen skulle hentes i kælderen - kanden står inde i stuen - filteret henter du ovre hos naboen - kaffen er ude i bilen - tragten hænger på cykelstyret...................og du lægger det hele tilbage til næste gang.
Nu defragmenterer du din kaffebrygning og det hele står samlet og klar, til næste brygning, og du kan lave kaffe i en fart.

Citat
det bedste,.. ( i mit tilfælde) ville måske/nok,. være at bruge 2 PC,er,
en til musikfremstilling,.. billed og video beh. mm.
og en anden (mindre / billigere) PC til alm. surf på nettet mm.

Ja - og det system bruger jeg selv, på en lidt billigere måde.
Min stationære computer havde (jeg har kun bærbare nu) harddisk skuffer og inden jeg startede,
valgte jeg styresystem - proppede skuffen med harddisk og styresystem med programmer i og startede...............ville jeg så ud og surfe på de usikre sider lukkede jeg ned og skiftede harddiskskuffe.

Nu har jeg en bærbar comp. hvor der kan skiftes harddisk på ca. 20 sek.

Til sikker bankforbindelse har jeg et Linux styresystem på en memorystick.

Hvis du ikke henter mange film, så er 4Mbit / 512Kbit rigeligt til alm. surf på nettet.
Jeg har sådan en forbindelse og der kan køre ca. 10 comp. på een gang.

XP servicepack 3 findes på CD og indeholder alt det foregående opdatering.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 29-04-10 19:23

EA_HS det Eyvind skriver kort fortalt
sådan som din computer er lige nu med ALT windows + programmer ja sådan som den er NU
det er det der findes i din backup dvs ALT

og dvs at hvis du tager en backup nu og formater din harddisk og prøver at installere win 7 og fortryder og nu vil du gerne have din gamle xp ind igen , så tager du din backup og ind med den igen og wupti nu har du din xp igen med ALLE INDSTILLINGER som DU har lavet
dvs at du skal ikke installere windows og dine programmer igen det er i backupen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-05-10 12:53

Eyvind
interessant computer opstilling du har lavet der,
noget i den retning havde jeg selv tænkt på,

lige for at være sikker på vi er nogenlunde enige om defragmentering,..

som jeg forstår det, fjerner defragmentering de små rester,
som div… in/af installeringer efterlader, (men ikke altid 100%)
med tiden bliver HD tilsmudset så meget,.
at en geninstallation er nødvendig,.. eller i det mindste gavnlig,

jeg tog et screenprint af min PC, lige INDEN, geninstallationen,
og et nyt,… kort tid efter geninstallationen, (begge ny-defragmenterede)
til sammenligning :
http://peecee.dk/upload/view/241980
http://peecee.dk/upload/view/241981

jeg kan forstå du har SP3 liggende på CD,… meget smart,..
indeholder den også SP1 + SP2, ?
kan du forklare hvordan du laver sådan en CD,

det ville også være interessant at vide hvad der sker med evt, virus, og andre ’sjove ting’
når der laves en kopi / backup af HD / partitionen,… følger den slags med, ?
men det kan være jeg snart skal oprette en ny tråd, ?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-05-10 19:24

Citat
og andre ’sjove ting’
når der laves en kopi / backup af HD / partitionen,… følger den slags med, ?

ALT følger med.
Det vil sige/ hvad du selv ønsker skal med.
Og du kan jo bare scanne din BACKUP, før du bruger noget fra den.
Bare klik på din IMAGE fil og den åbner sig automatisk
Og derfra kan du selv vælge hvad du vil genskabe, det kræver selvfølgelig,
at du har BACK-UP programmet installeret.
Du behøver jo ikke tage billeder og film med, som sikkert fylder EN FORMUE på din disk/
enhver disk.

Selv laver jeg en backup, før jeg laver noget der eventuelt kan skade = og uden alle store filer.
Da de ligger på andre diske, og HAR DET RART

ACRONIS, kan det hele, det tager bare 5 minutter at sætte sig ind i det, INTET ANDET.
Og så er du sikret, så længe du ikke skifter bundkort/ processor,
så kan der blive problemer, da de gerne skal PASSE rimeligt godt sammen.

Ellers har du fået MERE end gode oplysninger, men prøv det
FØRSTE gang, behøver du JO IKKE TAGE en backup af HELE disken,
men bare en enkelt fil, som du kan slette/ og gendanne VIA ACRONIS

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-05-10 19:31

NB: vil fraråde dig at lave en såkaldt SIKERHEDSZONE på din lokale disk = C:
da den kan gå hen og blive CORRUPT og ikke vrker mere,
hvorfor ? aner det faktsik ikke, men har prøvet det så mange gange, at
jeg bare ligger mit IMAGE på et par DVD SKIVER og/ eller anden harddisk
og så = i nødstilfælde bare starter Acronis, som du enten kan vælge selv
skal Kunne BOOTE op, under opstart, eller indsætte en OPSTARTS cd
hvorfra du så ellers kan vælge hvor og HVAD du vill lave og installere HVOR OG SÅ VIDERE.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-05-10 19:41

NB2:

Dit system vågner op efter en gendannelse, som da du lavede det.
ALT FØLGER MED/ også de mindre gode ting.

Hos mig tager en system gendannelse CA 1 minut pr GB
hvilket er riemligt hurtigt, i betragting af hvad en NY INSTALLATION tager,
plus du er fri for at installere/ ???? ALT igen..

Ellers brug = gratis
http://www.returnilvirtualsystem.com/
Gendanner systemet efter hver genstart......

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-05-10 19:50

Citat
som jeg forstår det, fjerner defragmentering de små rester,
som div… in/af installeringer efterlader, (men ikke altid 100%)

Defragmentering FJERNER INTET, men lægger bare dine file i (alfabetisk orden)
hvis man kan sige det sådan = altså så der kan søges HURTIGERE.

Skal du af med UNØDIGE/ slettede filer skal du bruge andre ting og sager.
Prøv TUNEUP, og du mærker det næsten med det samme.
Rydder op og giver bedre forbindelse til nettet.
Især funktionen? slet unødige filer, som kan tage en evighed,
men fjerner alt, gammel SCRAP af ugyldige filer/ med ugyldige navne,
samt det kan defragmentere din regbase.

Prøv det, du fortryder det ikke.
Og så kommer der sikkert mange med deres CC_cleaner,
har brugt det, og godt man så havde Acronis...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-10 20:33

Det første billede viser lidt fragmenter. (spredte stumper)
Det næste billede viser en god defragmentering (samlede stumper)

lige for at være sikker på vi er nogenlunde enige om defragmentering,..
>>>>>>>det er vi ikke enige om.

som jeg forstår det, fjerner defragmentering de små rester,
>>>>>>>>nej defragmentering fjerner ikke noget men stabler det pænt

som div… in/af installeringer efterlader, (men ikke altid 100%)
med tiden bliver HD tilsmudset så meget,.
at en geninstallation er nødvendig,.. eller i det mindste gavnlig,
>>>>>>>>>her er vi enige

Et program eks. et officeprogram består af mange ordrer(filer) store som små.
De bruges ikke på een gang men hentes efterhånden som der er brug for det.
Hvis programstyringen har brug for en lille ordre, og først skal rundt på hele harddisken og lede efter filen - så tager det et stykke tid at hente denne stump (fragment) ..................... når der så defragmenteres ligger alle stumperne samme sted og er lige til at hente. = en hurtigere computer.

Defragmentering fjerner ikke noget men samler og stabler det pænt så stumperne er nemme at finde.

Når jeg kører på en windows comp. skal du få et link til at hente XP SP3 ( det virker ikke rigtigt fra min Linux maskine)

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-05-10 21:51

Citat
Det første billede viser lidt fragmenter. (spredte stumper)
Det næste billede viser en god defragmentering (samlede stumper)

Tillad mig at citere
INDEN, geninstallationen,
og et nyt,… kort tid efter geninstallationen, (begge ny-defragmenterede)
til sammenligning :

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-05-10 22:26

Kan_ du ikke bruge noget af dette, så findes der kursus på
det lokale Bibliotek = PC kørekort...

Smutter da ALT er lagt om det lille emne_ næsten

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 03-05-10 07:59

Citat
Smutter da ALT er lagt om det lille emne_ næsten

det gør jeg også men lige en tilføjelse til næsten
det er altid en god ide´ at lave en checkdisk (chkdsk ) inden man tager backup

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-10 09:51

Her er servicepack 3 til XP på dansk.
Du skal ikke hente, men gemme på din harddisk og så lægge den på en CD, til senere brug.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 03-05-10 13:50

Eyvind

tak for en god og forståelig forklaring om backup og diskfragmentering,..

jeg har efterhånden lært at det er det er meget vigtig at lukke tråden,
ellers får man straks disse ’profilgnaskere',.. på nakken, hvis man stiller et spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind