/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opførsel af skur
Fra : mdo
Vist : 5918 gange
100 point
Dato : 26-04-10 22:11

Vi påtænker at opføre et lille skur på ca. 5m2. Hvordan er regler mht. tagrender/regnvand ? Skuret skal stort set stå i skel til 2 naboer - altså i hjørnet af grunde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-10 22:18

reglerne er fra 2008, jeg kan ikke se der er nogle nyere

11.3.1 Garager, carporte, overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål, herunder fyrrum samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift, kan opføres i eller nærmere skel end 2,5 m, når betingelsserne a - e er opfyldt:

a. Det samlede areal af de bygninger, der ligger i eller nærmere skel end 2,5 m, må ikke være over 50 m².

b. De sider, der vender mod skel, må ikke have større samlet længde end 12,0 m. Anbringes en bygning i et hjørne af grunden, medregnes kun den længste side. Anbringes en bygning nærmere 2,5 m til to modstående skel medregnes kun den længste side. Udhæng udover 0,5 m medregnes til bygningens længde. Længden af en carport måles 0,5 m inden for tagfladens begrænsning.

c. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.

d. Der må ikke udføres vinduer imod skel.

e. Tagvand skal holdes inde på egen grund.

11.3.1) Bygninger, som opføres i skel eller nærmere skel end 2,5 m, skal holdes under den viste stiplede linie (se tegning 28). Inden for 2,5 m fra skellet må bygningerne ikke være højere end 2,5 m. Fra 2,5 m og videre ind på grunden må højden ikke være over 1,4 x afstanden til skellet, svarende til de bestemmelser, som gælder for enfamiliehuse, se afsnit 2.7.

Tegning 29:
a x b = carportens areal
c = carportens længde

Tegning 30:
A +B max. 50 m2
x + y max. 12,0 m

http://www.ebst.dk/br08.dk/brs98_11_id411/0/54

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 26-04-10 22:21

Tak for info. Har også læst disse regler - men kan ikke blive klog på : tagvand skal holdes på egen grund !

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-04-10 22:21

hold kæft mand er der virkelig regler for tagrende på et 5m2 skur ?
Det må da være begrænset for store problemer det regnvand kan give.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-04-10 22:25

Selvfølgelig skal tagvand holdes på egen grund. Tænk hvis det var dig selv der skulle døje med naboens.
Men tal nu med naboen om dine planer.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-04-10 00:05

'Scootergrisen'
NEJ, dén er rigtig nok og også meget logosk. Tænk på alle de voldsomme regnskyld der til tider kan komme. Vi er selv tit plaget af naboens regnsvand svømmer ind over vor grund, så det er forstående nok med den bestemmelse.
MVH Akle

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 27-04-10 07:06

Hmm lidt vildt bare for 5m2 - der er jo ikke meget mere areal tag kontra grundareal......

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-10 11:02

Nej der står ikke at der skal være tagrender, men blot at tagvandet ikke må løbe ind til naboen.

Det kan klares med en lille opkant mod naboen og en lille hældning mod din egen grund.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 27-04-10 18:43

Har lige opført et lignende skur, og opsatte en tagrende og nedløb i en sivebrønd (kort ogh godt et hul på ca 1 meter i dybden fyldt med mellemstore sten, og dækket til igen) - ingen problemer i det!

Godkendelse af svar
Fra : mdo