/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Usødet tærtedej/mørdej med rapsolie?
Fra : vagnr
Vist : 7504 gange
200 point
Dato : 26-04-10 13:26

Hej alle madglade Kanduer

Jeg har i mange år lavet tærter mv. med en klassisk dej.

Altså kun mel, smør, lidt salt og en anelse isvand, hakke koldt smør i melet med en kniv, ælte med dejkroge til det er grynet, samle med så lidt vand som muligt, 1 tsk af gangen, og flere gange i køleskabet før den bliver forbagt.

For nogle måneder siden tænkte jeg, om jeg kunne erstatte smørret med rapsolie, som jeg efterhånden bruger til det meste stegning på pande, slumpede mig frem, perfekt mørdej, meget mindre arbejde, ligeså godt resultat, og kun en lille smagsforskel når jeg spiste bunden alene.

Lidt senere, da jeg prøvede igen, gik det dårligt, dejen hang ikke ordentligt sammen, krøb under bagningen, så der røg et tip til Kandu

Siden har jeg prøvet flere gange, senest i dag hvor jeg har fået bagt en bund til en laksetærte, den er der næsten, men ikke helt.

Er der nogen, der har egne erfaringer med olie i stedet for smør i tærtedej, og kan levere en opskrift og egne erfaringer med det. Jeg har selvfølgelig søgt på nettet, men ikke fundet noget der virker lige i pieformen

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 26-04-10 14:26

Ja det kunne jeg også tænke mig at høre om. Jeg erstatter selv indimellem smørret helt eller delvist med olie... også i kageopskrifter, men netop det med tærtedejen kan være lidt tricky. Enten er det for sejt til at rulle ud eller også er det for fedtet / klæbende.
Jeg skal netop til at bage en del mad-tærter til at fryse, så jeg lige kan ta´dem op til min fødselsdag og lune dem.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-04-10 14:48

Hej vagnr.
Ja det anbefales ikke at bruge olie til en mørdej...ganske simpelt ..den er for fed i forhold til eks. smør.
Leif siger han også har forsøgt , men ikke med godt resultat.
Prøv og læs her.
Citat
Olie
Olier har et højt indhold af umættede og et lavt indhold af mættede fedtsyrer. Fødevarestyrelsen anbefaler ikke én olie frem for en anden. Det gælder om at spare på olien ligesom andre fedtstoffer – og så i øvrigt vælge efter smag og hvad man skal bruge den til.
Spiseolie udvindes af plantefrø og frugt og anvendes bl.a. til stegning, bagning (dog ikke mørdej), salatdressinger og mayonnaise. I mod sætning til smør og margarine, som både indeholder fedt og vand, består olie af 100 procent fedt. Derfor er der mere fedt i 100 gram olie end i 100 gram smør eller margarine.

Det må jo simpelthen være forklaringen på det

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-04-10 15:02

Foreløbig tak for bidrag, og til piaskov, jeg har prøvet at justere for, at smør "kun" er 80% fedtstof, og brugt lidt mere vand end jeg plejer.

Og har netop spist laksetærten (m broccoli) den fejlede ikke andet end den blev lidt grim, dejen krøb ned af siderne under forbagningen.

Det er ærgrer mig er, at første gang var det perfekt, så det må kunne lade sig gøre!

Men det kan selvfølgelig være, at månen var i anden fase, det var i Tyrens tegn, eller lufttrykket var lavere

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 26-04-10 15:04

I mørdejen har du brug for en smule emulgator og vand. Smør indeholder en smule emulgator og den tilsættes ved fabrikation ag margarine. Det er derfot der kan være nogle fine dråber vand og evt salt indlejret i smør/ margarine.
Ren olie hvad enten den er fra planter eller dyr, sund eller usund, har ingen emulgator og vand.
Du kan heller ikke få den til at optage vand. Derfor ikke til mørdej.

I øvrigt er der flere af de tropiske plantolier som er mættede og i teorien usunde. Denne teori om særlig sunde umættede og især som 3 olie er der rejst tvivl om for nylig.

Så brug du bare smør, men spis ikke for meget af den slags superfedt bagværk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-04-10 15:13

>transor

Interessant med emulgator, den mest nærliggende (og naturlige) er vel æggeblomme, jeg skal alligevel have æg, blandet med fløde/creme fraiche ovenpå dejen.

Uden æggeblomme, ingen mayonnaise, som er emulsionen over dem alle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-10 17:33

Måske går det med æggebmme i kold olie og indpiskning af lidt vand. Det man får lavet er så en slags hjemmelavet margarine. Men med æggeblommen går meget af det (måske) sunde ved umættede olier fløjten.
Ægte margarine bliver lavet ved en mere kompliseret proces med en kølet tromle i olien. Det kan man ikke efterligne i køkkenet.

Så er det bedre ar købe en god sund plantemargarine og lave mørdejen af den. Men brug ikke den med 50% vand.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-04-10 17:57

Jeg må prøve at eksperimentere lidt, har fundet en amerikansk pie crust opskrift, hvor der bruges halvt olie, halvt mælk (sikkert sød)

http://allrecipes.com/recipe/oil-pie-crust/detail.aspx

Der er ikke uden humor, der er også en Harden Your Arteries Pie Crust med æg og fedt!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-04-10 18:44

Måske det slet ikke har noget med olien at gøre. At det virkede første gang og ikke sidenhen. Selvom jeg også mest kan læse mig til, at olie ikke er til mørdej.

Til dit fortsatte eksperiment:

Melet er en afgørende faktor- ikke for meget glutenindhold- da det får dejen til at krybe-

Temperaturen er en afgørende faktor- når man bager tærter, skal man normalt samle dejen hurtigt, så ikke smørret når at smelte- ellers kommer man for meget mel i. Det har du jo ikke som indikator. Så:

Næste gang så mål- hvormeget mel du kommer i- så du kan afstemme det næste gang, fremfor bare lidt af dit osv. Hvis det er for fedtet har vi en tendens til at komme mere mel ved.
Håber du finder en god dej fortsat held og lykke med eksperimentet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-04-10 18:46

Citat
Håber du finder en god dej

Ja også mig...så bare kom hid med den hvis du gør.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-04-10 19:23

Tak for de gode ønsker, heldigvis smagte dagens frokosttærte med laks og broccoli fint, selv om dejen var krøbet.

Jeg prøver næste gang der skal tærte på bordet at lave lidt forskellige forsøg, det er jo ikke hummer jeg skal eksperimentere med

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 25-05-10 06:48

Tak for svaret transor.

I går prøvede jeg denne opskrift med olie og mælk

http://allrecipes.com/Recipe/Oil-Pie-Crust/Detail.aspx

den var sådan nogenlunde, nem at lave og rulle ud efter en tur i køleskabet, krøb ikke på pieformen under forbagningen, uden bønner el. lign. i, men kanten var lidt hård og slet ikke smuldrende som den skal være. Der hvor den var dækket af fyldet var den OK.

Så jeg er ikke færdig med forsøgene, skal nok lægge det som tip, HVIS jeg finder den helt rigtige opskrift, prøver med lidt æggeblomme næste gang.

Kommentar
Fra : thomaskbhffv

Dato : 14-03-13 14:28

Prøv denne fra Mia Sommer. Hun er veganer = bruger ikke smør
http://miasommer.wordpress.com/2012/01/15/grontsagstaerte/

Der er også denne uden smør...

100 gram grahamsmel
100 gr. hvedemel
1 dl. vand
0,5 dl. olivenolie
½ tsk salt..

Der bliver til en virkelig lækker grov tærtebund, men bager altid to så der er til madpakken også Forbages i 15 minutter..