/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Næsten ingen varme
Fra : HomeAlone
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 26-04-10 10:50

Hej.

Jeg har netop overtaget et nyt (brugt) hus og konstateret at der næsten ingen varme er i radiatorerne. Huset har fjernvarme med varmeveksler. Efter at have studeret varmeanlægget lidt, er jeg kommet frem til, at primær siden på veksleren er meget varm på på ind- og udgang. Afkølingen er iflg. måleren kun 15-17°C.

Sekundær siden på veksleren bliver kun ca. 40°C varm på fremløbet til radiatorerne, og returløbet har næsten samme temperatur, så jeg formoder at pumpen cirkulere vandet rundt på normalvis.

Som jeg ser det omsætter veksleren ikke varmen fra primær til sekundær siden. Kan det være andet end en defekt varmeveksler?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-04-10 11:04

Aner det ikke men jeg var engang et sted hvor radiatorene ikke virkede og det var fordi ventilen sagde sat sig fast.
Så prøv og skru termostaterne af på radiatorene og bank let på den der dut og check at den kan gå ind og ud.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-10 11:07

Måske er det bare luft, en luftboble kan spærre for vandgennemstrømningen, har du styr på udluftning af radiatorer og måske også selve varmeveksleren?

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 26-04-10 11:38

Kode
Måske er det bare luft, en luftboble kan spærre for vandgennemstrømningen, har du styr på udluftning af radiatorer og måske også selve varmeveksleren?

Dette har jeg ikke tænkt på. Veksleren sidder på højeste sted i systemet, så der er bestemt mulighed for at luft har samlet sig der. Cirkulationspumpen sidder dog lige ved siden af veksleren, så den kan vel ikke pumpe vand rundt hvis luft har samlet deroppe??? Jeg er sikker på at pumpen cirkulerer vand da radiatorerne er lunken både i top og bund når termostaterne er åbne.

Der sidder en ”dims” på røret lige efter veksleren som nok er til udluftning. Vil tjekke når jeg kommer hjem.

Tak for tippet

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-04-10 06:44

Læs manualen til din veksler unit ( eller få fat i en ) Det kan være lidt svær kost , men når man først har fået fat i hvad alle haner termostater målere er til er der rigtig mange penge at spare ved at trimme anlægget. Det er også pengene værd at få en fagmand ud efter du har læst på lektien og så kigge ham over skulderen mens han optimerer. Ved det af erfaring-det skulle vi have gjort for mange år siden
PS inde i sådan en unit er der en masse korte rørstykker som er varme men som sjældendt er isolerede. Isoleringsrørskåle på dem straks.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-04-10 06:54

Hvor bor du på systemet? Bor du først - tættest på varmecentralen på din vej, eller bor du på en blind vej som den sidste? Hvis du bor som den sidste - eller som en af de sidste, så er det fordi der er for få til at trækken fjernvarmen. Vi borede tidligere på sådan en blind vej, og problemet var bl.a., at vi ikke kunne få varmt vand, så vi måtte have varme på badeværelset hele sommeren for at trække varmt vand ind.

Ved henv. til fjernvarmen, spurgte jeg om jeg måtte opsætte en el-vandvarmer, men det måtte jeg ikke. Da jeg gik ud af døren sagde manden, at jeg bar kunne gøre lige som de andre på vejen - opsætte en el-vandvarmer uden at spørge - så det var derfor jeg ikke kunne få varmt vand!!!

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 05-05-10 12:20

Tak for svaret o.v.n.. Det var dog ikke luft i systemet, men spørgsmålet skal jo lukkes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-10 16:17

Tak - kedeligt at du ikke fik varme på, det må du have løst inden vinteren kommer igen