/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Dør hveden ved høst?
Fra : Hopenhagen
Vist : 876 gange
49 point
Dato : 26-04-10 00:51

Hejsa.

Hvordan forgår en hvedehøst?
Er det frøene som høstmaskinerne indsamler og hvordan forgår det? Dør hveden eller overlever den maskinerne?
Kan man høste frøene flere gange hvis de ikke dør af det?
Hvor længe og hvordan lever og dør hvede?

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 26-04-10 00:51

P.s. jeg forhøjer med 20 point i morgen kl 12 og lukker spg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-10 00:54

Nej hveden dør ikke, den lever videre i frøene hvis ikke du bager franskbrød af dem, hvede planten vokser op og sætter frø, og modnes, derefter dør selve planten men frøene (hvedkornene) er spillevende selv om de sidder på en vissen plante

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 59 point
Dato : 26-04-10 01:16

Det er frøene som indsamles andre rester af planten blæses bagud på jorden, den samme hvedemark kan kun høstes en gang, selve planten visner og dør ved høst, her en lille film om hvedehøst i Montana, der bruges et såkaldt rippebord som er den brede foran maskinen den plukker det øverste af planten hvor aksene med frøene er, det er en fordel ikke at skulle have hele planten ind i maskinen til sortering, der køres ret hurtig når der høstes på den måde og så en mere film med hvedehøst, her er det hele planten som høstes og kommer gennem maskinen til sortering, farten er væsenlig lavere der er jo meget mere plante materiale som skal sorteres, kernene samles i den store tank bag fører kabinen og på filmen bliver tanken tømt over på en vogn

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-10 03:55

Hmm, vi har vist en her der er er vokset op i beton

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 26-04-10 12:45

Mange tak ovn.-)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-10 12:54

Selv tak - måske du selv skulle opleve høst på landet, sæt tid af den 4. 5. september
http://www.ecoweb.dk/ecoinfo/marked/marked98.htm
andre end økologer har taget ideen om en åben hus dag til sig, men jeg kan ikke et link lige nu