/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Vaske hænder i vand ok?
Fra : ItsGreen
Vist : 972 gange
48 point
Dato : 25-04-10 16:49

Hejsa.

Hvis man nu ikke har sæbe, kan man så vaske hænder grundigt i rent vand?
Dræber det overhovedet ikke bakterier?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-04-10 16:52

det er bedre end ingenting, alt efter hvor grundig du er, men du får ikke rene hænder

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-04-10 16:54

bakterier lever ihvertfald i vand så jeg kan ikke forstille mig det skulle dræbe dem på nogen måde.
Men du kan da være hygiejnisk var at bruge vand og vaske sved og sådan noget væk.
Men sæbe dræber nu heller ikke baktierier kan jeg ikke forstille mig det gør men mindre der er tilsat noget til sæben.
Sæbe oplæser fedt og sådan noget.
Du vil altid have bakterier det naturligt så lad være med at sats på ikke at have dem.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-04-10 16:55

men hvis du har opvaskemiddel, kan lave lidt opvaskevand og vaske hænder i det

Accepteret svar
Fra : Nyx-x

Modtaget 58 point
Dato : 25-04-10 17:08

Vand kan være med til at fjerne skidt, når du mekanisk skrubber med dine hænder.
Sæben opløser til en vis grænse fedt. Og boblerne der "hænger" skidtet fast. Det sidste gør sig også gældende med rengøring i al almindelighed. (Husker jeg at have opfanget fra hjemkundskab, så ingen bobler, så frisk vand og sæbe i spand)

Skal du have meget rene hænder, så skrubber du længere tid. Sprit er kun godt så længe det organiske skidt på dine hænder er vasket væk. Derfor er de her små spritflasker i sig selv ikke nok. De kan være gode i en nødsituation.
Men først vand og sæbe, skrub hænderne i 30 sekunder, derefter spritten.

http://common.bar-net.dk/bevar_mig_vel/contents/gfx/nov05/haandvask/fotos_handvask.jpg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-04-10 17:27

Hvis vandet er spilkogende kan man godt.

Men det anbefales ikke........

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 26-04-10 14:47

Tak for svaret Nyx-x.