/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Bygning af mur
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 2731 gange
500 point
Dato : 25-04-10 15:19

Jeg skal til at lave en skel mur eget hegn..
Den ene del bliver 9 meter hvorefter den knækker vinkelret og bliver 18 meter lang..Den skal være 2 meter høj med tegl på toppen..
Materiale valg bliver fundablokke 28 cm(420stk) og leca 29 cm til opmuring(cirka576)stk..
Fundamentet bliver selvfølgelig armeret og alt hvad der skal til..
Spm er flg..Muren skal hæftes sammen/eller stå op ad med fuge med en eksisterende mur af samme materialer,hvad gør jeg her??
Muren skal ikke have synlig sokkel og der bliver 9-10 skift over jord,nogle siger at der skal jernstolper i muren andre siger det er nok med armering i skiftene,muren er jo massiv.Har tænkt at bruge betonlim eller andet til fugerne..Muren bliver pudset op i bakkemørtel og derefter hvidfilset
Hvad siger i
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-10 18:06

Jeg vil straks sige jer er ikke mure... Så er den del på plads.

Men jeg har set mange have mure der er knækket, der hvor der er lavet overgange til huse.

At disse knækker eller revler skyles at mur i hus og have mur arbejder forskellige. temeraturfoskeller og sætninger kan medføere revner.

Umidellbart ville jeg selv lave det som en "stå alene" konstruktion, og eftentuelt lukke mellemrum med en elastisk fuge der kan tåle UV lys. Så kan man altid skifte fugen når den over tid bliver mør.

Jeg ville aldrig hæfte murværk sammen hvor, riskiko for at disse arbejder forskelligt.

Ps. husk lige første linje, i dette svar.

Vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-04-10 18:07

du må højest have 1,8 meters højde på sådan en mur, da den regnes som hegn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-10 18:15

1. Du skal ikke bruge betonlim, men mørtel--- det er billigere, lige så godt, og nemmere at arbejde med

2.I hvert andet skiftelag, skal du bruge lange betonskruer, til at hæfte fast på eksisterende mur

Man kan næsten ikke se "knækket" på vores mur, men altså muren er i en vinkel og blev lavet i efteråret

http://peecee.dk/upload/view/240850

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 25-04-10 18:17

Ang højde så er det ikke korrekt,kig lige her.Højden er 2meter plus afstd til skel.
http://www.bolius.dk/viden-om/love-regler-og-aftaler/artikel/hegnsloven-og-hegnssyn/
Planen er også at bruge en fuge der kan arbejde al arbejdet bliver også lavet af en mure,dog er der jo forskellige ideer ang stolper indeni muren eller ej.
Den skal ikke hæftes sammen med en bygning,den skal stå i forlængelse af en allerede eksisterende mur som står alene..

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 25-04-10 18:19

Jamen Nordsted det er jo lige sådan en mur jeg skal bygge,med samme vinkel og det hele.Fed mur..

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 25-04-10 18:22

Jeg skal ikke hæfte i vinklen..Jeg skal gøre den allerede 17 meter mur længere med 9 meter ligeud hvorefter knækket kommer til de 18 meter ,så de 9 meter skal sættes i enden på de 17 meter..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-10 18:28

Der er heller ikke hæftninger i vores vinkel... men der hvor den sidder fast på eksisterende mur/hus..

Vi er også meget glade for resultatet af muren, det giver hele huset et løft

Resten du skriver, er jeg vist ikke vågen nok til at fatte lige pt

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 25-04-10 18:35

Skal fundamentet så også hæftes på den eksisterende murs fundament?
Selvfølgelig ønsker jeg tingene sat sammen så sammenbygningen ikke kan ses,dog ønsker jeg ikke senere hen ikke en revne fordi det arbejder forskelligt

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 25-04-10 18:38

Trimare46 1,8 meter er højden på fælles hegn,eget hegn er derimod 2 meter og evt højere da afstd til skel lægges til i højden,i dette tilfælde bliver det eget hegn da min kære nabo bestemt ikke ønsker en mur,men det for han alligevel...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-10 18:54

Citat
Skal fundamentet så også hæftes på den eksisterende murs fundament?

Det har vi fået gjort

AxelJeppesen, du skal lige være opmærksom på, at når muren er bygget færdig, skal der bygges en hældning på til teglsten. (ca. 10cm)... dette bevirker at muren bliver lidt højere... den har du nok regnet ud, jeg vil bare være helt sikker på, at du ikke får bygget for højt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-04-10 19:29

Det er kun HA der har dispensation til at bygge hegn over højden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-10 10:15

Hvordan går det med murbyggeriet??