/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Motorproblemer briggs & stratton
Fra : Zeusen
Vist : 5901 gange
129 point
Dato : 25-04-10 12:16

Hej

Jeg har lige hoved renoveret min elskede 12 år gamle klippo plæne klipper. Drivsystemet til forhjulene trængte til den stor tur. Efter udskiftning af remhjul, kilerem og lidt justering kørte den perfekt. Så skulle jeg ordne det sidste som jeg plejer hvert år, nemlig olie og luftfilter, en nem sag skulle man mene, men ak ak ak, noget er gået galt.
Når jeg prøver at hive i snoren et det som om der er mere modstand en normalt. Når jeg piller tændrøret ud går det meget nemmere, men som jeg husker det fra de andre år burde det være endnu nemmere når tændrøret er ude. Efter lidt tænken og kløen i hovedbunden, tjekkede jeg hvor meget olie der var på og jeg opdagede at jeg havde fyldt for meget på. Jeg tappede af så det passede med olie pinden, men probblemet er stsdig det samme. Jeg mener ikke at jeg skulle have tippet plæneklipperen............de gange jeg gjorde det sørgede jeg for at tippe den således at olien ikke løb til forbrændingskammer men i stddet for mod krumtap hus.

Håber der en nogen der kan hjælpe mig til at få min trofaste Klippo ud at køre igen.

Motoren er en Quantom XTS 45

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-10 12:22

Har du prøvet at skrue oliepåfyldinsprop af når du trækker i snoren?

Det lydet som om der står for meget olie krumtapshuset (går ud fra at det er en 4 takt).

vh Ben

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 25-04-10 12:25

Hej Ben

Nej det har jeg ikke prøver........går lige i værkstedet og prøver........kommer straks.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-10 12:27

Jeg tror du har fået olie ind på toppen af stemplet. Lad den stå nogle dage og håb på at det løber ned i krumtaphuset.
Ellers er det bare og hive og hive, så starter den tilsidst med en ordentlig røgsky.
Husk at rense tændrøret.
Nogen vil måske foreslå dieselstart spray, men det er altså hårdt ved lejerne.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 25-04-10 12:29

Ingen held, snoren er stadig meget hård at hive i, det er ligesom om at kompressionen er alt for hård. Fatter det sku ikke

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 25-04-10 12:30

Den har stået nogle dage. Jeg har haft tændrøret ude og hevet i snoren. Det er en 4 takts motor.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-10 12:36

Hvis der er ikke er prop i til olie og der ikke er tænderør i.....

Skulle du kunne hive den rundt...

Umilldet bart lyder det i mine øre til at der er presset olie igennem nogle simmeringene (ved ikke om det er stavet rigtigt...), hvorfra olien ikke kan komme retur.

Hvis det ikke er det kan det så være noget der var et problem før du fyldte olie på?

Kan det være et ydre forhold, en kobling ellet noget gear, der yder modstanden?

vh Ben

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-04-10 12:38

Er det ikke en kobling på ?
Kan det være fordi koblingen er sat til sådan at du hiver klipper bladet rundt når du forsøger at starte ?
Eller kan det være kommet olie i udstødningen ?
Hvis der er olie i bunden af udstødningsrøret kan den jo ikke så let komme af med trykket.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 25-04-10 12:48

Kniven/bladet kører tvungen sammen med motoren. Kniven er for øvrigt afmonteret PT. Der er ikken en kobling med derimod en sikkerheds anordning som nødstopper motoren når sikkerheds håndtaget slippes. Denne sikkerheds anordning virker som den skal, for hvis jeg prøver at starte uden sikkerheds anordningen er koblet fra er den mega sej at hive i. Når jeg påvirker sikkerheds håndtaget er den knap så sej, men stadig unormal. Jeg tror selv problemet skyldes olien for det var det eneste jeg ændrede efter prøvekørslen...........fuck det er mærkeligt.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-04-10 13:01

Og du er helt sikker på den har korrekt olieniveau nu ik ?
Og den har stået flere dage stille ?
Var der olie på tændrør efter du har taget det ud der hvor der var for meget olie i ?
Prøv og skru udstødning og indsugningsstuds af og se om der er forskel.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-04-10 13:03

Lidt af en hypotese,meen....... (Har selv prøvet det):

Magnet tændings "blokken",har fået et "skub" (løse skruer) så den ligger an mod svinghjulet.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 129 point
Dato : 25-04-10 13:28

En encylinderet motor skal have et ordentligt svinghjul for at kunne gå.
Kniven virker som svinghjul. derfor må du ikke starte, eller kan ikke starte uden kniven på.

Hvis der kommer lidt olie op over stemplet i skadelig mængde, vil det ryge ud når du hiver hurtigt i startsnoren uden tændkablet monteret.

Husk uden tændrør skal tændkablet kortsluttes til stel, ellers risikerer du gennemslag i tændspole eller kondensator. For et sted skal tændingsenergien jo blive af. Mange tænddingssystemer er skadet fordi folk ikke ved det.

Hvis den kun føles for hård i komprisionsslaget, kan det skyldes den manglende kniv.

Ellers er det måske bremsen, som hænger lidt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-10 13:30

Husk at kontrollere indsugningsfilteret . Et papirfilter må ikke være vædet af olie. Så kommer der ikke luft igennem.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 25-04-10 13:43

Yeaahhh Transor............godt dianogsteret nu spinder den som en kælen mis.
Så ved jeg det, kniven på en lille B&S rotor klipper = svinghjul.
Endnu engang er super imporeret over dette forum, der findes altid en person
som kender løsningen

Godkendelse af svar
Fra : Zeusen

Dato : 25-04-10 13:44

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-04-10 18:27

Så ved man det...

Hvis man forsøger at starte min scooter med tændrørskablet af kan det så også skade noget ?