/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Køb af hus nr. 2
Fra : Josph
Vist : 1192 gange
200 point
Dato : 25-04-10 07:47

Hvordan ser det lige ud med det skattemæssigt når man lejere
et hus ud ?

Udlejning

Husleje indtægt 9500 kr/mdr

Kreditforeningslån Brutto 9900 Netto 9200

Hvad skal jeg betale skattefar pr år ca. ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-04-10 07:59

Det kan man ikke svare på ud fra de få oplysninger.
Du skal have lejeindtægten og så har du udgifter til ejendomsskat, forsikringer, reparationer m.m.
Alle disse udgifter skal du fratrække din lejeindtægt og overskuddet skaL så skrives på selvangivelsen i rubrikken overskud af virksomhed. Der selvfølgelig også renteudgifter til kreditforeningelån, men dem trækker skat selv fra.

hawaii7

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-04-10 08:59

Jeg har et par ejerlejligheder, jeg lejer ud, og du kan vælge mellem flere modeller, rent skattemæssigt, nemlig virksomhedsordningen og kapitalafkastordningen, den første kræver en del regnskab mv, men giver vist som regel flest penge til udlejer, den anden (som er den jeg bruger) er rimelig enkel. Under alle omstændigheder skal du i gang med den udvidede selvangivelse, hvad der i sig selv er mere besværligt.

Det hele er beskrevet her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=86005 i en vejledning om udlejning af ejendomme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-10 11:08

HELE lejeindtægten er som udgangspunkt skattepligtig, men derfra kan du så fratrække nogen få faktiske udgifter som du betaler, altså forsikring på huset, ejendomsskat, evt. udgifter til renovation o.s.v., dokumenterede udgifter til vedligeholdelse af huset.

Kreditforeningslånene er uvedkommende i den sammenhæng, for der får du skattefordelen indregnet i dit skattefradrag...mange tror de kan trække dem fra i regnskabet, men sådan er det ikke.
Lejeindtægten skal være væsentligt større end de faste udgifter pr. måned, ellers er det penge ud af lommen hver måned.

(Lejer selv hus nummer to ud)

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 25-04-10 20:22

Ud fra det som jeg oplyste, så er det ren udgift næsten. Måske en gevinst når jeg sælger samt der er sket afdrag på lån, det var tiltænkt som pensionsopsparing over 10 år

Så det i siger er hold nallerne væk !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-10 00:56

Citat
Så det i siger er hold nallerne væk

Ja, på de betingelser du nævner der er det rent tilsæt, for du skal betale mere i indkomstskat af lejeindtægten end du tilsvarende får i skattefradrag på renteudgifterne til realkreditlånene, og i forvejen er afdragene højere end lejeindtægten.

Så det ville komme til at koste dig penge hver måned.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-04-10 06:39

Det er ikke penge ud af lommen Josph. Jeg har selv haft en del udlejningsejendomme og har nu en villa der er udlejet. Du har jo en lejer til at betale dit kreditforeningslån, så du tjener penge hvert år.. Det hus jeg lejer ud nu er der 12 år tilbage i kreditforeningslån, så det giver et pænt skattemæssigt overskud, samt gælder bliver mindre og mindre hvert år. Du skal ikke se på fortjeneste her og nu og slet ikke hvis du har et 30 års lån.
Der er forskellige måder at lave sit regnskab på, men det vil jeg ikke skrive her.

hawaii7

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-04-10 07:38

Det er nødvendigt for dig at regne det hele igennem, for at være sikker på det kan løbe rundt.

I den model jeg bruger, kapitalafkastmodellen, er en af fordelene den, at fradraget på renterne i ejendommen tages af hele skatten, inkl. topskat. At jeg så taber på det hele er en anden sag, men da det er ungerne der bor i lejlighederne er det OK.

Men bagdelen i regnestykket er, at når du en dag skal sælge, er fortjenesten skattepligtig, medmindre du selv har boet i huset en periode, som skattevæsenet givetvis vil kontrollere du rent faktisk har gjort.

Jeg tror det ville være klogt at tale med en revisor, inden du giver dig i kast med det, reglerne er ikke helt enkle.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-10 14:13

Citat
Det er ikke penge ud af lommen Josph

Når udgifterne/det der skal betales i skat er større end indtægten, så er det penge ud af lommen....længere er den ikke.

Og her er regnestykket ikke så svært.

Indtægt 9500
nettoudgift 9200.
Overskud 300.

MEN, så er indtægten skattepligtig, hvilket vil sige at, der er en årlig lejeindtægt på 114000, derfra kan måske trækkes 25000 til forsikringer, ejendomsskat o.s.v, så er der 89000 tilbage ca, som der skal betales måske 40 % i skat af = 35000 minus overskuddet som var på 300/md = 3600) , altså ca 31400 som er en ren udgift, som jo altså skal betales her og nu til skattefar og ikke kommer til gode nogen steder, da betalte skattepenge for en personlig indkomst ikke tæller i regnskabet på et hus's friværdi om 30 år

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-10 14:26

Dova glemmer, at når du lejer et hus ud er det erhverv, og så er det helt andfre regler der gælder, som jeg har henvist til før.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-10 19:10

Javist er det erhverv Vagn, derfor sidder jeg da også hvert år og udfylder en udvidet selvangivelse....men hvis nu man ikke er interesseret i at risikere, at hvis man pludselig står og skal sælge huset, og ikke har mulighed for at bo i det den påkrævede periode, at evt. fortjeneste beskattes hvis man bruger kapitalafkastmodellen, så er der bare ikke andre muligheder hvis man samtidigt vil gøre det lovligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-10 06:51

Jeg mener slet ikke man kan undgå at gøre det som erhverv.

På et tidspunkt, hvor jeg ikke længere havde fordel af kapitalafkastmodellen, fordi min besparelse blev ædt op af AMBI på indtægten, prøvede jeg at lave det om til privat, det accepterede skattevæsnet ikke, de ville da have deres AMBI, så jeg måtte vende tilbage til den gamle model.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-10 23:46

Citat
de ville da have deres AMBI, så jeg måtte vende tilbage til den gamle model

Den vil de sgu da ha' uanset hvad, det betales også herfra selv om der ikke bruges kapitalafkastmodellen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-05-10 06:01

Nemlig. Men beskatning af fortjeneste ved salg afhænger ikke af om man bruger den ene eller anden model, men af om man rent faktisk har boet i boligen, og jeg kender tilfælde hvor skattevæsnet har kontrolleret, at der er brugt el, vand, varme mv., der svarer til at man bor der-

Jeg satser nu på, at vi får et så stort tab ved salg af den ene lejlighed i år, at det kan modregnes i fortjenesten på den anden lejlighed, men der skal jeg indhente en bindende forhåndsudtalelse fra skattevæsnet først (koster 300 kr., meget billigere og sikrere end en revisor), hvis det ikke holder flytter konen og jeg ind ½ års tid inden den sælges.