/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegeso - Römertopf
Fra : lexusmerlot
Vist : 4434 gange
100 point
Dato : 24-04-10 19:57

Hvordan får man kødets overflade sprød i en stegeso?
Jeg "stegte" en kylling, men den blev bare kogt

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 24-04-10 20:03

hmmm enten har du gjort det forkert, eller også var det en mærkelig kylling ;)

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-04-10 20:06

Ahhhh enten eller lexusmerlot.

Du kan ikke både få en braisseret kylling og samtidig sprødt skind. Braissering i stegeso / römertopf er netop en stegemetode, hvor man holder saften inde i stegeemnet. Så skal du evt. tage den op før tid og gi den et skrald i ovnen.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 24-04-10 20:58

Kan man evt. hælde skyen fra under "stegningen"?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-04-10 21:23

Teoretisk ja, men så er fidusen med römertopfen / stegesoen jo væk. Hvorfor så ikke bare stege den i en bradepande og gi skindet en gang grill til sidst, hvis ikke det er sprødt.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-10 21:37

Hvilken temperatur havde du, med en Rømertopf og en kylling, der skal være sprød, snakker vi 250 grader, som også er opskriften i den gamle Römertopf kogebog. Den siger godt nok 50 minutter, men kyllingerne var vist mindre dengang, jeg er mere på 60-70 min.

Men sprød, det bliver den!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-04-10 21:38

Citat
Hvorfor så ikke bare stege den i en bradepande og gi skindet en gang grill til sidst, hvis ikke det er sprødt.

Eller i en stegepose.
Der skal klippes et par hulle i foroven ov skindet bliver sprødt.
Samtidig med du har alt saften/kraften til sovs.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-04-10 22:44

Blir den det vagn?? Det troede jeg ikke. Så må det da være uden låg, og hvorfor skal man så bruge römertopf??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-04-10 05:54

> Krummen

Jeg har brugt Römertopf regelmæssigt ca 40 år, og kyllingen får sprødt skind hvis man gør det rigtigt, som jeg skrev før, og kræet bliver ikke så nemt tørt.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-04-10 07:44

Vagn.
Jeg har kun brugt römer i godt et år, men forstår stadig ikke hvordan du laver det sprøde skind. Nuvel...Jeg har ikke savnet det, men netop princippet med "vådstegning" skulle man tro umuliggjorde det sprøde skind. Bevars....Man kan tage låget af af topfen, men så kan jeg ikke se hvad fidusen i en römertopf er. Hvordan gør du??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-04-10 08:50

Krummen, som jeg skrev før, opskriften fra den gamle Rômertopf-kogebog fra 1972,

"en kylling, der skal være sprød, snakker vi 250 grader, som også er opskriften i den gamle Römertopf kogebog. Den siger godt nok 50 minutter, men kyllingerne var vist mindre dengang, jeg er mere på 60-70 min."

Og jeg tager ikke låget af!

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-04-10 09:46

Hmmm det skal prøves. Den med at låget skal blive på og den så stadig blir sprød har jeg svært ved at tro, men når du sir det, så må jeg tro dig

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 25-04-10 13:37

Som vagn siger, hvis du nøjes med at fugte romertopfn og ligger kyllingen i uden væde, og så giver den ved 250 grader i en times tid, burde den blive dejlig sprød.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-04-10 14:10

Okaj....Tak for tippet - Pax Vobiscum

The MadMunk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-04-10 14:41

Jeg håber ikke du forgriber dig på kyllingen (den er mindreårig), når du nu citerer paven

Godkendelse af svar
Fra : lexusmerlot

Dato : 25-04-10 18:42

Tak for svaret vagnr. Det prøver jeg.
Du nævnte noget om en gammel kogebog - kan den skaffes?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-04-10 19:14

Rolig nu...Jeg er helt klart nekrofil....bare som sikkerhedsafstand. LOOL

BTW - Hvor er det dog trist og usømmeligt og og og og skide synd for de stakkels børn. Det er trist når menneskeskabte restriktioner ender i lovovertrædelser, som går ud over uskyldige og specielt børn

Nå det var en siddestepper....sorry. God søndag aften - her står den på karbonader med stuvede porrer og pillede aspargeskartofler

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-04-10 07:22

Selv tak, lexusmerlot.

Bogen, Jeg steger i Römertopf, dukken en gang imellem op antikvarisk ( på antikvariat.net kan du lave en søgning efter bogen, så du får en mail hvis den dukker op) og min seneste købte jeg på et loppamarked, den jeg købte i 1972 var for længst gået op i limningen.